לשכת ראש הממשלה הודיעה היום (שני) כי ישראל הודיעה לארה"ב שבחודשים הקרובים היא לא תסדיר יישובים חדשים מעבר ל-9 שכבר אושרו, וציינה כי ישראל לא התחייבה להפסיק הריסות מבנים בלתי חוקיים בשטחי C.

הודעה זו מגיעה לאחר שמוקדם יותר היום העיתון הפלסטיני אל-איאם דיווח כי לדברי מקורות דיפלומטיים, ישראל התחייבה להפסיק את הצעדים החד-צדדיים שלה בשטחים למשך מספר חודשים - בתמורה לדחיית ההצבעה על גינוי ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם.

"בהתחשב בשיחות החיוביות בין הצדדים": הדיון על ישראל במועצת הביטחון יידחה
כיצד ארה"ב תנהג בכינוס מועצת הביטחון בדיון על ההתנחלויות? | פרשנות

לפי הדיווח,  מקורות דיפלומטיים חשפו כי במהלך היומיים האחרונים ארה"ב הציעה לצד הפלסטיני והישראלי חבילת צעדים לפיה ישראל תפסיק את צעדיה החד-צדדיים בשטחי יהודה ושומרון למשך מספר חודשים, שבמהלכם ידחה הצד הפלסטיני את הגשת בקשתו למועצת הביטחון לגנות את ההתנחלויות. 

במקום הגינוי וושינגטון תומכת בהוצאת הצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון המאשרת דבקות בפתרון שתי המדינות, ודוחה את כל הצעדים המערערים פתרון זה, לרבות התנחלויות והריסה ופינוי של בתים פלסטינים. 

מקורות דיפלומטיים, שהעדיפו לא להיחשף בשמם, אמרו לאל-איאם כי שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הציג את חבילת הצעדים בשיחת טלפון שערך עם הנשיא אבו מאזן לפני שהתקשר לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

המקורות אמרו: "החבילה שמציע הצד האמריקאי קובעת הפסקת החלטות ההתנחלויות, הריסת ופינוי בתים למשך מספר חודשים, בתמורה לדחיית הגשת הבקשה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם בעניין גינוי ההתנחלויות.

"זאת, בתנאי שהאמריקאי הצד תומך בהוצאת הצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון של האו"ם הכוללת אישור על דבקות בפתרון שתי המדינות, וקריאה להימנע מכל צעדים חד צדדיים המערערים פתרון זה, לרבות פעילות בהתנחלויות, הריסה ופינוי בתים, והקריאה לרגיעה בשטח על ידי עצירת הפלישות הישראליות לשטחים הפלסטיניים והימנעות מצעדים המערערים את הסטטוס קוו במקומות הקדושים במזרח ירושלים".

מקורות דיפלומטיים ציינו כי בעקבות התקדמות זו, איחוד האמירויות הערביות, המדינה המייצגת את מדינות ערב במועצת הביטחון, הודיעה למועצה כי הצבעה על החלטה שהופצה למדינות החברות בימים האחרונים לא תתקיים בשלב זה, אלא ההצהרה הנשיאותית תספיק.

לפי אותם מקורות, ארצות הברית הפעילה לחץ עז על הצד הפלסטיני והישראלי לקבל את חבילת הצעדים, משתי סיבות: ראשית, רצונה של וושינגטון להרגיע את המצב לפני חודש הרמדאן. שנית, החבילה מגיעה בהקשר של הצעדים שעליהם הכריז בלינקן בתום סיבוב ההופעות האחרון שלו באזור כדי לנסות להפיג את המתח.

לדבריהם, "ארה"ב נבוכה מכך שהיא משתמשת בכוח הווטו שלה נגד טיוטת החלטה המאשרת את אותן סוגיות בהן דוגלת וושינגטון אפילו בהצהרותיה הפומביות, שהן מחויבות לפתרון שתי המדינות, התנגדות לצעדים חד צדדיים, כולל התנחלויות, הריסה ופינוי בתים והתנגדות לשינוי הסטטוס קוו במקומות". מקומות קדושים בירושלים, וגם קריאה לרגיעה".

עוד הוסיפו: "וושינגטון הבינה שההוראות הכלולות בהצעת ההחלטה שהוצגה לחברי מועצת הביטחון נהנות מהתמיכה הנדרשת במועצת הביטחון, שהיא יותר מ-9 חברים, מה שהיה מעמיד את ארה"ב במבחן של הימנעות מהתנגדות לה, כפי שעשתה ב-2016 בעת ההצבעה על החלטת ההסדר, כי התנגדותה להצעת ההחלטה הייתה פירושה סתירה של דבריה בפומבי".

"על כן, וושינגטון בחרה בתיווך יעיל על ידי לחיצה על שני הצדדים לקבל פשרה, כולל הוצאת הצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון, שתהיה הראשונה מזה שנים לגנות את ישראל". המקורות גם ציינו בפני אל-איאם כי בלינקן אמר לנשיא עבאס בשיחת הטלפון שלהם כי וושינגטון מתקדמת עם בקשה מישראל להעניק הסמכה דיפלומטית לעובדי הקונסוליה הכללית של ארה"ב בירושלים, ולאפשר לה לחזור לפעול.

הרשות הפלסטינית לא התייחסה באופן רשמי להתפתחות זו, וגם ישראל לא התייחסה אליה בשלילה או באישור. מוקדם יותר אתמול הכחיש גורם ישראלי כי יהיו הבנות כלשהן עם הצד הפלסטיני לרגיעה בחודשים הקרובים. לדבריו, המועצה העליונה לתכנון ובנייה בגדה המערבית (המזוהה עם הצבא ומשרד הביטחון) התכנסה בשבוע שעבר ואישרה את כל תוכניות ההתיישבות שהכינה ממשלת ישראל לתקופה הנוכחית, ואין תוכניות להזמין את המועצה להיפגש במהלך שלושת החודשים הקרובים.

חבר הכנסת דני דנון צייץ בתגובה: " עצוב מאוד שממלת 'ימין על מלא' מתקפלת מול לחץ חיצוני ומתייבת להקפיא את פיתוח ההתיישבות בחבלי מולדת. ממשלת ימין אמיתית צריכה להיות מוחויבת לערכים שבשמם נבחרנו. אני אומר לחברי בממשלה - אין לנו לגיטימציה להקפיא את הבנייה ביו"ש אפילו לא ליום אחד".