היסטוריה באבו דאבי: בית הכנסת "בית משפחת אברהם" ע"ש הרמב"ם נחנך באופן רשמי בסוף השבוע האחרון בהשתתפות רבנים אחמי״ם ואישי ציבור רבים. בית הכנסת המפואר נבנה בתוך מתחם שהוכרז ע"י השלטונות כ-"בית משפחת אברהם" ובו נבנו זה לצד זה בנפרד, מרכז לנצרות ולאסלאם שכולל מסגד, כנסייה ובית כנסת ראשון בבירת איחוד האמירויות. שלושה מבנים נפרדים שממוקמים סביב חצר מעוצבת ומגוננת שהיא גג של מבנה מרכז מבקרים משותף.

הרעיון קרם עור וגידים בשנת 2019, בזמן ביקור האפיפיור בחצי האי ערב. במהלך הביקור חתם האפיפיור על הצהרה משותפת עם האימאם הגדול של אל-אזהר, אחמד אל-טייב, הקוראת לסובלנות דתית ולהידברות ולקידום פרויקטים משותפים לשלושת הדתות. בית משפחת אברהם הינה היוזמה הראשונה במסגרת פרויקט זה.

האפיפיור פרנציסקוס בביקורו ההיסטורי בעיראק (צילום: Vatican Media/­Handout via REUTERS)
האפיפיור פרנציסקוס בביקורו ההיסטורי בעיראק (צילום: Vatican Media/­Handout via REUTERS)

בטקס השתתפו הרב הראשי של צרפת וסגן נשיא ועידת רבני אירופה הרב חיים קורסיה והרב הראשי בבריטניה ונשיא עמית של הועידה הרב אפרים מיירביס. באירוע ישתתפו גם הרב דוד רוזן, אחמי״ם ואישי ציבור ואורחים מאירופה וארה״ב. הרב הראשי של צרפת וסגן נשיא "ועידת רבני אירופה" הרב חיים קורסיה שייצג את הועידה בטקס חנוכת בית הכנסת נתכבד בקביעת המזוזה במתחם.

ועידת רבני אירופה (צילום: אלי איטקין)
ועידת רבני אירופה (צילום: אלי איטקין)

בדברי ברכה אמר הרב קורסיה כי ״בכל חנוכת בית כנסת ובית מדרש אני מתרגש ליטול חלק בחנוכת משכן לה ולתורתו ובוודאי כשבאים לחנוך משכן לה׳ ושער לשמים במדינה כמו אבו דאבי. ואני תפילה כי הקהילה היהודית והמבקרים ימצאו כאן בית לשם ולתפארת ולתהילה ויקוים בנו בקרוב; "והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפילתי, עולותיכם וזבחיכם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים״.

יו"ר המתחם אמר כי "אדריכל המבנה החדש הוא סר דיוויד אדאג'יה מגדולי האדריכלים המתגורר בטנזניה ובמתחם הושקעו מיליוני דולרים. אנו מאמינים כי המקום הדתי יהפוך לסמל של ערכי אבו דאבי ושאר האמירויות: גם בזה אנו מצהירים כי אנו מדינה שיכולה להפוך לבית לאנשים ממקומות שונים עם אמונות שונות. זהו צעד נוסף ביוזמות שאבו דאבי עושה כדי להפוך את עצמה לאחד מהמקומות שהכי טוב לחיות בהם".