מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (שני) לדיון מיוחד בנושא המזרח התיכון והסוגיה הפלסטינית בעקבות החלטת ממשלת ישראל להכשרת המאחזים וקידום בנייה בשטחי יהודה ושומרון. כזכור, המועצה תכננה להצביע על הודעת גינוי חריפה, אולם לאחר תיווך אמריקאי בין הצדדים היא הומרה ב"הצהרה נשיאותית". בתמורה, ישראל הסכימה להתחייב להקפיא הסדרת ישובים, כפי שהודיעה מוקדם יותר היום לשכת נתניהו.

המועצה פרסמה הצהרה ובה הביעה "דאגה עמוקה ומורת רוח" מההכרזה הישראלית על הבנייה ביו"ש. "מועצת הביטחון חוזרת ומדגישה כי המשך פעילות ההתנחלות הישראלית מסכנת בצורה מסוכנת את כדאיות פתרון שתי המדינות המבוסס על קווי 1967", נכתב.

עוד נמסר כי "המועצה מדגישה את הצורך של כל הצדדים לפעול לפי החוק הבינלאומי, כולל בנייה בהתנחלויות סיפוח שטחים פלסטינים והכשרת מאחזים. המועצה מגנה כל אלימות כלפי אזרחים כולל מעשי טרור וחוזרת על כך שעל שני הצדדים לקחת אחריות לעל מעשה טרור מכוון כלפי אזרחים ומזכירים את המחויבות של הרשות הפלסטינית להילחם בטרור, להימנע מרטוריקה שתסלים את המתיחות ולהביע באמצעות מעשים מחויבות אמיתית לפתרון שתי המדינות וקידום שלום. קוראים לכבד את החוק הבינלאומי וזכויות האדם, מודאגים ממקרים של גזענות  ומדגישים שלא להפר את הסטטוס קוו במקומות הקדושים".

לפי הדיווחים, בתמורה להתחייבות המועצה לא תגנה את ישראל אלא תפרסם "הצהרה נשיאותית" ובה יודגש כי 15 המדינות החברות במועצה "חרדות ומודאגות בצורה עמוקה" מהחלטת ממשלת ישראל לקדם תכנון ובנייה של עשרת אלפים יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולהכשיר מאחזים בלתי חוקיים, כך לפי נוסח ההודעה שהגיע לידי ברק רביד בוואלה!. 

"מועצת הביטחון חוזרת ומדגישה כי המשך הבנייה בהתנחלויות מסכן את היכולת ליישם את פתרון שתי המדינות על בסיס קווי 1967", נכתב בהודעה. "מועצת הביטחון קוראת לכל הצדדים לא לבצע צעדים חד צדדיים שפוגעים בשלום כמו הרחבת התנחלויות, הפקעת אדמות של פלסטינים, הכשרת מאחזים לא חוקיים, הריסת בתי פלסטינים ועקירה של תושבים פלסטינים ממקום מגוריהם".

בהודעה מגנות חברות מועצת הביטחון את "כל מעשה של אלימות נגד אזרחים כולל פעולות טרור" וקוראות לחזק את המאמצים להילחם בטרור בהתאם לחוק הבינלאומי וקוראת לכל הצדדים "לגנות בצורה ברורה פעולות טרור ולהימנע מהסתה לאלימות". עוד נכתב כי מועצת הביטחון מזכירה שלרשות הפלסטינית יש "מחויבות להתנער מטרור ולפעול נגדו".

בהודעה הנשיאותית הודגש עוד כי יש לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. "מועצת הביטחון קוראת לכל הצדדים לשמור על רגיעה ואיפוק ולהימנע מצעדים פרובוקטיביים, הסתה והתבטאויות מתסיסות, וזאת מתוך מטרה לבלום את ההסלמה בשטח, לבנות אמון, להפגין מחויבות לפתרון שתי המדינות וליצור את התנאים ההכרחיים לשלום", נכתב. "מועצת הביטחון מחויבת לפתרון שתי המדינות וכי לישראלים ולפלסטינים יש זכות לשוויון בכל הקשור לחירות, ביטחון, שגשוג וצדק".

ההצהרה הנשיאותית הינה תוצר סמלי ברמה מחייבת פחות מהחלטה של מועצת הביטחון עליה מתקיימת הצבעה. עם זאת, ההצהרה זכתה לתמיכת כל 15 חברות מועצת הביטחון, כולל ארה"ב. זו הפעם הראשונה מזה תשע שנים שמתפרסמת הצהרה מהסוג הזה בנושא הישראלי-פלסטיני.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הצהרה חד-צדדית השוללת את זכויותיהם של יהודים לחיות במולדתנו ההיסטורית, מתעלמת מפיגועי הטרור הפלסטינים בירושלים בהם נרצחו החודש 10 אזרחים ישראלים, מעלימה עין מהעובדה שהרשות הפלסטינית מסבסדת טרור ומשלמת למשפחות מחבלים, ומגמדת את האנטישמיות שהובילה לרצח של מיליוני יהודים. ההצהרה לא הייתה צריכה להיאמר וארצות הברית לא הייתה צריכה להצטרף אליה".

גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו''ם (צילום: ללא קרדיט)
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו''ם (צילום: ללא קרדיט)

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, נאם בדיון המיוחד של מועצת הביטחון בנושא המזרח התיכון והסוגיה הפלסטינית, ותקף בחריפות את חברות המועצה שהתכנסו לגנות את ישראל: "איפה הייתה ה״דאגה״ וה״חרדה״ שלכם כשפלסטינים חגגו את מותם של יהודים חפים מפשע בפיגועים רצחניים? במהלך השבועות האחרונים מדינת ישראל אבלה על מותם של 11 קורבנות טרור ועשרות פצועים. למרבה התדהמה, איננו כאן היום כדי לגנות את מעשי הטרור הפלסטיניים שהביאו לאובדן חיים זה. הישיבה הזו נועדה פעם נוספת - רק לגנות את ישראל. הפעם בגין מתן היתרי בנייה במולדתנו ובארץ אבותינו - שמעוררים אצלכם סערה בינלאומית, בעוד שילדים יהודים מתים אינם גורמים לכם לעשות שום דבר. זוהי חרפה!".

ארדן הדגיש כי מי שמפרה יסודית את כל הההסכמים זו הרשות הפלסטינית, "שהתחייבה להילחם בטרור ועושה ההיפך, וגם הצטרפה לאו״ם באופן חד צדדי, ללא כל מו״מ ובניגוד מוחלט להתחייבותה". הוא הטיח בחברי המועצה: ״אתם מתעלמים מכל ההפרות של הפלסטינים, האם אינכם מודעים להיקף העצום של בנייה בלתי חוקית של הפלסטינים בשטחי סי? מדוע לא גיניתם זאת מעולם?״.

עוד הוא הדגיש למועצה כי "אבו מאזן אפילו לא גינה את מעשי הרצח והטרור, ובעוד הפלסטינים מחלקים ממתקים להמונים שחגגו את רצח אזרחינו, בכירי הפת״ח התייחסו לפיגוע בבית הכנסת כמעשה גבורה. ולכל זה מועצת הבטחון לא מוצאת לנכון להתייחס ולגנות. חרפה! לא במקרה, חאג׳ אמין אל חוסייני וההנהגה הפלסטינית אז, היו בני ברית קרובים של היטלר ומאוחר יותר הובילו את דחיית תכנית החלוקה של האו״ם ב-1947. שום דבר לא השתנה מאז! המטרה העיקרית של הפלסטינים נותרה בעינה - למנוע את קיומה של מדינה יהודית״.

השגריר סיפר בנאומו את סיפורם של 11 הנרצחים בפיגועי הטרור האחרונים, ביניהם האחים יעקב ואשר פלאי בני השש והשמונה שנרצחו בפיגוע הדריסה בירושלים. הוא הציג את תמונתם והקדיש לזכרם דקת דומייה, תוך שהוא מציג את תמונתם של האחים.

"שני הילדים היפים האלה נרצחו על ידי מחבל פלסטיני מרושע – רק בגלל היותם יהודים. הייתם צריכים לכנס את המועצה היום כדי לגנות את המחיר שמשלמים ישראלים חפים מפשע על ההסתה והשנאה של הרשות הפלסטינית. אני לא אתן לשכוח את קורבנות. לכן אני אקום כעת לדקת דומייה לזכרם ולזכרם של כל קורבנות הטרור הפלסטיני. אני מתפלל לזכרם ומתפלל שתחשבו עליהם בעתיד, כשאתם מדברים על המכשולים האמיתיים לשלום ופיוס באזורנו".

נתניהו בישיבת הממשלה, צילום: חזקי ברוך

כאמור, אמש הודיעה איחוד האמירויות הערביות למועצת הביטחון כי לא תקרא מחר להצביע על ההצעה הדורשת מישראל "להפסיק באופן מיידי וללא כל תנאי את פעילות ההתנחלויות בשטח הפלסטיני הכבוש", כך לפי נוסח ההצעה. "בהתחשב בשיחות החיוביות בין הצדדים, אנו עובדים כעת על טיוטה שתזכה לקונצנזוס", נכתב מטעם האמירויות. "בהתאם לכך, ביום שני לא תתקיים הצבעה על טיוטת ההצעה".

לפי דיווח בעיתון הפלסטיני אל-איאם, במהלך היומיים האחרונים ארה"ב הציעה לצד הפלסטיני והישראלי חבילת צעדים לפיה ישראל תפסיק את צעדיה החד-צדדיים בשטחי יהודה ושומרון למשך מספר חודשים, שבמהלכם ידחה הצד הפלסטיני את הגשת בקשתו למועצת הביטחון לגנות את ההתנחלויות. 

במקום הגינוי וושינגטון תומכת בהוצאת הצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון המאשרת דבקות בפתרון שתי המדינות, ודוחה את כל הצעדים המערערים פתרון זה, לרבות התנחלויות והריסה ופינוי של בתים פלסטינים. 

מקורות דיפלומטיים, שהעדיפו לא להיחשף בשמם, אמרו לאל-איאם כי שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הציג את חבילת הצעדים בשיחת טלפון שערך עם הנשיא אבו מאזן לפני שהתקשר לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. 

המקורות אמרו כי "החבילה שמציע הצד האמריקאי קובעת הפסקת החלטות ההתנחלויות, הריסת ופינוי בתים למשך מספר חודשים, בתמורה לדחיית הגשת הבקשה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם בעניין גינוי ההתנחלויות.

"זאת, בתנאי שהאמריקאי הצד תומך בהוצאת הצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון של האו"ם הכוללת אישור על דבקות בפתרון שתי המדינות, וקריאה להימנע מכל צעדים חד צדדיים המערערים פתרון זה, לרבות פעילות בהתנחלויות, הריסה ופינוי בתים, והקריאה לרגיעה בשטח על ידי עצירת הפלישות הישראליות לשטחים הפלסטיניים והימנעות מצעדים המערערים את הסטטוס קוו במקומות הקדושים במזרח ירושלים".

לפי אותם מקורות, ארצות הברית הפעילה לחץ עז על הצד הפלסטיני והישראלי לקבל את חבילת הצעדים, משתי סיבות: ראשית, רצונה של וושינגטון להרגיע את המצב לפני חודש הרמדאן. שנית, החבילה מגיעה בהקשר של הצעדים שעליהם הכריז בלינקן בתום סיבוב ההופעות האחרון שלו באזור כדי לנסות להפיג את המתח.

לדבריהם, "ארה"ב נבוכה מכך שהיא משתמשת בכוח הווטו שלה נגד טיוטת החלטה המאשרת את אותן סוגיות בהן דוגלת וושינגטון אפילו בהצהרותיה הפומביות, שהן מחויבות לפתרון שתי המדינות, התנגדות לצעדים חד צדדיים, כולל התנחלויות, הריסה ופינוי בתים והתנגדות לשינוי הסטטוס קוו במקומות". מקומות קדושים בירושלים, וגם קריאה לרגיעה".

עוד הוסיפו: "וושינגטון הבינה שההוראות הכלולות בהצעת ההחלטה שהוצגה לחברי מועצת הביטחון נהנות מהתמיכה הנדרשת במועצת הביטחון, שהיא יותר מ-9 חברים, מה שהיה מעמיד את ארה"ב במבחן של הימנעות מהתנגדות לה, כפי שעשתה ב-2016 בעת ההצבעה על החלטת ההסדר, כי התנגדותה להצעת ההחלטה הייתה פירושה סתירה של דבריה בפומבי".

"על כן, וושינגטון בחרה בתיווך יעיל על ידי לחיצה על שני הצדדים לקבל פשרה, כולל הוצאת הצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון, שתהיה הראשונה מזה שנים לגנות את ישראל". המקורות גם ציינו בפני אל-איאם כי בלינקן אמר לנשיא עבאס בשיחת הטלפון שלהם כי וושינגטון מתקדמת עם בקשה מישראל להעניק הסמכה דיפלומטית לעובדי הקונסוליה הכללית של ארה"ב בירושלים, ולאפשר לה לחזור לפעול.

הרשות הפלסטינית לא התייחסה באופן רשמי להתפתחות זו, וגם ישראל לא התייחסה אליה בשלילה או באישור. מוקדם יותר אתמול הכחיש גורם ישראלי כי יהיו הבנות כלשהן עם הצד הפלסטיני לרגיעה בחודשים הקרובים. לדבריו, המועצה העליונה לתכנון ובנייה בגדה המערבית (המזוהה עם הצבא ומשרד הביטחון) התכנסה בשבוע שעבר ואישרה את כל תוכניות ההתיישבות שהכינה ממשלת ישראל לתקופה הנוכחית, ואין תוכניות להזמין את המועצה להיפגש במהלך שלושת החודשים הקרובים.