מלחמת רוסיה-אוקראינהבצל המשך הלחימה באוקראינה וציון שנה לתחילת הפלישה הרוסית, ממשיך צבאו של פוטין להתבוסס בבוץ האוקראיני ללא הישגים משמעותיים. אם זה לא מספיק, נמשכים גם העימותים הפומביים בין הצבא הרוסי למיליציית שכירי החרב "כוח וגנר", שנלחמת בשדה הקרב לצד חייליו של פוטין. בתוך כך, המכון לחקר המלחמה (ISW) העריך היום (שלישי) כי "כוח וגנר" איבד כעת את הגישה לאספקת הנשק של משרד ההגנה הרוסי.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מכון המחקר התייחס לדבריו של מייסד כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, שאמר אמש כי הצבא הרוסי הפסיק לספר למיליציית שכירי החר פגזי ארטילריה בשל "מערכת היחסים המסובכת" שלו עם פקידים רוסים. המכון דיווח כי פריגוז'ין התייחס ככל הנראה לפקידים במשרד ההגנה הרוסי, מכיוון שהקשרים בין המיליצייה שהוא עומד בראשה למשרד, נחלשים בהדרגה. פריגוז'ין טען כי יש מחסור בפגזים, ולדבריו, בצבא הרוסי התעלמו מדרישותיו והכניסו מגבלות חדשות על אספקת הנשק.

קבוצת ''וגנר'' (צילום: REUTERS/Igor Russak)
קבוצת ''וגנר'' (צילום: REUTERS/Igor Russak)

כמו כן, משרד ההגנה הרוסי גם עצר את גיוס האסירים למיליציית שכירי החרב, ואסר על פעיליה להשתמש בשטחי האימונים הרוסיים. פריגוז'ין מצדו תקף ואמר כי "רוסיה הפרה את הקוד הצבאי, שבכך שעדיין לא סיפקה נשקה לכוח". למרות שפריגוז'ין ופוטין היו בעלי מערכת יחסים חמימה בעבר, חייליו של פריגוז'ין נקלעו לאחרונה לעימות עם ממשלת רוסיה, לאחר ששני הצדדים התעמתו על הקרדיט סביב הלוחמה בעיר באחמוט שבאוקראינה

על פי הדיווחים, המיליצייה הפרטית של פריגוז'ין התמודדה עם מספר הרוגים במהלך הקרבות, במיוחד בקרב האסירים שהתגייסו ללחימה. משרד ההגנה בבריטניה מסר כי סביב להניח, שכ-50% מהמגוייסים לכוח, נפצעו במהלך הקרבות. בשבוע שעבר, האשימה המיליצייה את ממשלת רוסיה ב"מאות מקרי מוות" של חייליה. בפוסט בחשבון הטלגרם,טענו גם כי "משרד ההגנה הרוסי לא הצליח לשלוח נשק ותחמושת לחייליו לאורך החזית". יחד עם זאת, פריגוז'ין המשיך השבוע ב"מסע ההסברה" שלו נגד הקרמלין, וטען כי "וגנר אינה כפופה למשרד הפניםהרוסי, ואין לכוח שום קשר לצבא הרוסי".

"פניית הפרסה" של הקרמלין

בחודש שעבר טען משרד ההגנה הרוסי כי הצבא הביס את הכוחות האוקראינים וכי "הצנחנים האמיצים" שחררו את העיירה. עם זאת, עיתון הטלגרף דיווח על פניית הפרסה "המשפילה" של הקרמלין, כאשר הוציא החדשה חדשה ומשרד ההגנה הצהיר כי קבוצת שכירי החרב "וגנר" היא זו שכבשה את העיר.

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

משרד ההגנה הרוסי טען כי הצבא כבש את העיירה סולדר, לאחר נסיגת הכוחות האוקראינים. לאחר ההודעה הרשמית, אחד מבעלי קבוצת "וגנר", יבגי פריגוז'ין, סתר אותה במהירות ואמר כי "אף צנחן רוסי לא היה מעורב בכיבוש העיר". בהודעה המתוקנת אותה הוציא משרד ההגנה הרוסי נכתב כי "המשימה בעיירה יושמה בהצלחה על ידי פעולות אמיצות של פעילי קבוצת וגנר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

הויכוח הפומבי בין הצבא הרוסי לקבוצת "וגנר" איים לערער את הניצחון המשמעותי הראשון של רוסיה מאז שהכריזה על כיבוש מחוז לוהנסק בחודש יולי האחרון. הוא גם מדגיש את כוחה והשפעתה של קבוצת שכירי החרב, שזוכה לגיבוי של הקרמלין, אך פועלת באופן מוחלט בנפרד מהצבא הרוסי. מוקדם יותר השנה, אישר הקרמלין לגייס אסירים כדי לתגבר את כוח וגנר, אך נראה כי פעילי הקבוצה פועלים אך ורק לפי פקודותיו של פריגוז'ין.