בנאום המיוחד שנשא אתמול בפני האסיפה הפדרלית של רוסיה, הכריז הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, כי מדינתו החליטה להשעות את השתתפותה באמנה לצמצום נשק גרעיני. בנוסף, הוא איים כי רוסיה תבחן את האפשרות לחדש את הניסויים בנשק גרעיני. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, מיהר לבקר את ההחלטה, ואמר כי "פוטין הבהיר שהוא מתכונן למלחמה נוספת. אני מצטער על ההחלטה של רוסיה. יותר נשק גרעיני ופחות בקרה על הנשק יהפכו את העולם למסוכן יותר". 

כידוע, ארסנל הנשק הגרעיני של רוסיה הוא הגדול ביותר בעולם, לפי דיווחים זרים. פדרציית המדענים האמריקנית (FAS) דיווחה בשנת 2022 כי מוסקבה מחזיקה ב-5,977 ראשי נפץ גרעיניים, בעוד שלארה"ב יש 5,428. יחד, שתי המדינות מחזיקה בכ-90% מכל ראשי הנפץ הגרעיניים בעולם. 

שנה למלחמה באוקראינה: פוטין בנאום לאומה הרוסית (צילום: רויטרס)
שנה למלחמה באוקראינה: פוטין בנאום לאומה הרוסית (צילום: רויטרס)

לפי הפדרצייה, חלק גדול מהארסנל הגרעיני של רוסיה פותח בימי ברית המועצות, וההערכה שכ-1,500 מבין ראשי הנפץ הללו אינם שלמים, אך ככל הנראה ניתן להשתמש בהם. שאר הארסנל כולל 2,889 ראשי נפץ המאוחסנים ומוגדרים כרזרבה, ועוד כ-1,588 ראשי נפץ אסטרטגיים שנפרסו ברחבי רוסיה.

פקיד צבאי בכיר שפיקח בעבר על הארסנל הגרעיני של ארה"ב הזהיר ב-2021 כי רוסיה משדרגת את הנשק הגרעיני הישן שלה. "קל יותר לתאר את מה שהם לא מחדשים, שזה כמעט כלום, מאשר את מה שהם מחדשים - שזה פחות או יותר הכל", אמר אדמירל צ'ארלס ריצ'רד במהלך שימוע בקונגרס.