מלחמת רוסיה-אוקראינהבעולם מציינים היום (שישי) שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, ולמלחמה עקובת הדם שמתו בא אלפי בני אדם, ומיליונים ברחו מבתיהם. בתוך כך, בראיון שערכה לרשת אל-ערביה, אולנה זלנסקי, הגברת הראשונה של אוקראינה, רעייתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, סיפרה על רגע המתקפה הרוסית על מדינתה, ועל החיים בצל המלחמה.

בפתח הראיון, סיפרה על התחושות הקשות ביום שבו פרצה המלחמה, ושיתפה כי הרקע הקשה ביותר היה לשתף את הילדים במה שמתרחש בחוץ. לדבריה, "זה הרגע שבו נפרדתי ממשפחתי, וולודימיר היה עסוק במלחמה". אולנה הוסיפה כי "אף אחד לא מכיר אותך כגברת הראשונה, במיוחד בתקופה מלחמה", והדגישה כי "קייב לא מציינת את יום השנה לפלישה, אלא - יום השנה להתנגדות המוצלחת". 

וולודימיר ואולנה זלנסקי יום העצמאות בקייב (צילום: רויטרס)
וולודימיר ואולנה זלנסקי יום העצמאות בקייב (צילום: רויטרס)

עוד אמרה הגברת הראשונה של אוקראינה, כי המדינה חוותה "שנה של גיהנום, ה-24.2 הוא תאריך נורא לזכור, במיוחד את התוקפנות וההרוגים. השנה הזו היא שנתה אומץ, שנה של עזרה הדדית והצלחה אחד של השני, שנת האנושות והידידות". בסיום, אמרה כי "אני בטוחה שבקרוב נוכל לחלוק איתכם את הדבר היקר ביותר, שהוא הניצחון, הניצחון המשותף לכולנו".

בתוך כך, משרד החוץ של סין פרסם הבוקר מסמך עמדה, בו נכתב כי סין מעוניינת "למנוע מהמשבר באוקראינה לצאת מכלל שליטה". זאת, ברקע הלחץ הגובר מצד ארצות הברית ובעלות בריתה על המדינה, בשל השותפות הגוברת שלה עם רוסיה.

תותח מדגם הוביצר במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)
תותח מדגם הוביצר במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)

במסמך העמדה שפורסם, קרא משרד החוץ של סין לחידוש שיחות השלום, להפסיק את הסנקציות החד צדדיות, והדגיש את התנגדותו לשימוש בנשק גרעיני. "סכסוך ומלחמה לא מועילים לאף אחד. על כל הצדדים להישאר רציונליים ולנהוג באיפוק, להימנע מלהחריף מתחים ולמנוע מהמשבר להידרדר עוד יותר או אפילו לצאת משליטה", נכתב במסמך.

המסמך, בן 12 הנושאים העיקריים, הוא חלק מהמאמצים האחרונים של בייג'ין להציג את עצמה כמתווך שלום ניטרלי, שכן היא נאבקת לאזן בין ידידותה "ללא גבולות" עם מוסקבה לבין היחסים הרופפים עם המערב ככל שהמלחמה מתארכת.