לאחר שנה של לחימה קשה באוקראינה, במולדובה חוששים כי רוסיה החלה בהכנת הקרקע להפיכה שעלולה להוביל להצטרפותה לקרבות, כך עולה מסקירה מקיפה של הנושא שבוצעה הלילה (בין שבת לראשון) ב-CNN.

הפלישה הרוסית: פרויקט מיוחד לציון שנה למלחמה באוקראינה

כזכור, נשיאת המדינה, מאיה סנדו, האשימה לאחרונה את רוסיה בשימוש ב"חבלנים" המחופשים לאזרחים כדי לעורר אי שקט במדינה בתקופה של חוסר יציבות פוליטית באזור. כמו כן, בינואר הזהיר ראש שירותי הביטחון של מולדובה כי קיים "סיכון גבוה מאוד" שרוסיה תפתח במתקפה חדשה במזרח מולדובה ב-2023. 

בתחילת החודש התייחס נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לאזהרות, וחשף כי המודיעין האוקראיני יירט תכנית רוסית לערער את היציבות הפוליטית במולדובה. זאת, זמן קצר לאחר כניסתו של ראש ממשלת מולדובה, דורין רצ'אן, לתפקידו, אשר ממשיך בניסיון לקרב את מולדובה לאיחוד האירופי. 

נשיאת מולדובה, מאיה סנדו (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo,REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo/File Photo)
נשיאת מולדובה, מאיה סנדו (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo,REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo/File Photo)

מנגד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את קייב בתכנון מתקפה בשטח פרו-רוסי במולדובה, שבו למוסקבה יש דריסת רגל צבאית, מה שהגביר את החשש כי הוא מנסה להציג עילה לסיפוח השטח. 

סגן שר החוץ לשעבר של מולדובה, יוליאן גרוזה, אמר ל-CNN כי "האיום מרוסיה והתיאבון להסלים את המלחמה כלפינו הוא גבוה. מולדובה היא מדינה קטנה שהושפעה מאוד מהמלחמה באוקראינה. יש לנו כלכלה לא מפותחת, וזה יוצר הרבה לחץ". 

בהתייחס לאצבע המאשימה שהפנה פוטין כלפי אוקראינה, אמר גרוזה: "ראינו גם בעבר פעילות מתמדת של רוסיה, שמנסה לנצל את המרחב במולדובה באמצעות תעמולה. כשפרצה המלחמה, השימוש בכל הכלים האלה שרוסיה השתמשה בהם בעבר הוכפל". 

מי שאישש את החששות של מולדובה הוא ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, שאמר ביום ראשון שעבר ל-CBS כי הוא "רואה טביעות אצבע של כוחות רוסים במולדובה. זו מדינה חלשה מאוד, וכולנו צריכים לעזור להם".