איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעו להסכם על תוכנית לשלושה חודשים, שאמורה לפתור את בעיית חלקיקי האורניום שנמצאו באתרים לא מוצהרים, אשר מנעה את החזרה להסכם הגרעין. איראן הסכימה להעביר לסבא"א עד 20 במרץ מסמכים הנוגעים לשאלות שהציגה הסוכנות. לאחר בחינה של שבועיים הסוכנות תוכל להציג לאיראן שאלות הבהרה.

שבוע אחר כך ייערך מפגש משותף בטהרן לגבי כל אחד מהאתרים הבעייתיים. מנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי ידווח על התוצאות למושב מועצת הנגידים של הסוכנות בחודש יוני. עם זאת, אין בהסכם זה התייחסות כלשהי לבעיות נוספות הקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית. בתוך כך, גרוסי הגיע ביום שישי לטהרן לשיחות של הרגע האחרון, שנועדו להבטיח את חידוש הפיקוח המלא של סבא"א על תוכנית הגרעין של איראן על רקע הדיווחים הנוגעים להתקרבותה המסוכנת לרמת העשרה והפעלה לצרכים צבאיים. פרט לעמיתו, לראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן מוחמד אסלאמי נועדה פגישה עם נשיא איראן אברהים ראיסי. הוא אמר כי ידווח בפרוטרוט על שיחותיו עם שובו לווינה.

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

גרוסי המשיך אתמול בשיחותיו עם הנציגים האיראנים, ואמר כי הן מתנהלות באווירה של "כנות ושיתוף פעולה". במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית מוחמד אסלאמי, הוסיף גרוסי כי במסגרת דיונים קונסטרוקטיביים ותוך יצירת הסכמים טובים, "בכנות, אני בטוח שנגיע להבנות".

גרוסי התייחס בדבריו גם לסוגיה הישראלית, והוסיף כי "בתשובה לשאלה על איומי ישראל לתקוף את מתקני הגרעין באיראן – יש עמדה ברורה של סבא"א והקהילה הבינלאומית. סבא"א גינתה כל תקיפה או איום בתקיפה של מתקני גרעין. עוד הוסיף כי "אני לא רואה כאן שום סתירה. אני חושב שכל תקיפה צבאית של מתקן גרעין היא מחוץ לחוק וההתנהלות הנורמטיבית שכולנו מצייתים לה".

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

אסלאמי אמר כי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין אינן יכולות ללחוץ על איראן ועל סבא"א למלא את ההתחייבויות שלהן בהסכם "כשהן בעצמן לא מקיימות את התחייבויותיהן". מוקדם יותר, במסגרת ועידה על פירוק הנשק שנערכה בשווייץ, אמר שר החוץ האיראני אמיר עבדולהיאן, כי אם מועצת הנגידים של סבא"א תקבל החודש החלטות שליליות כלפי איראן, "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב".

בנוגע למל"טים שהועברו לרוסיה על ידי האיראנים, אמר השר כי "מדובר בנשק שהועבר לרוסיה לפני הפלישה. הרוסים אמרו לנו שהם לא השתמשו בנשק הזה נגד אוקראינה, ואנחנו מאמינים להם. מדובר בכלל בנשק של המשטר הציוני". זאת ועוד, על פי דיווח ב"בלומברג", איראן מבקשת להצטייד במערכות ההגנה האווירית מתוצרת רוסיה. גורמים בישראל וארה"ב אמרו כי הצטיידות של איראן במערכות המתקדמות הללו עשויה לזרז החלטה ישראלית לתקוף את מתקני הגרעין האיראניים.