מייקל בלומברג, מיליארדר יהודי-אמריקאי וראש עיריית ניו-יורק לשעבר בין השנים 2002–2013, פרסם היום (ראשון) טור חריף ב"ניו יורק טיימס" נגד הרפורמה במערכת המשפט, וציין כי המשך קידומה עלול לפגוע ביחסי ישראל עם מדינות העולם, כולל ארצות הברית.

במטרה להפעיל לחץ להידברות: הרצוג ייפגש עם ראשי הרשויות המקומיות
בצל המחאות: ועדת החוקה אישרה מחדש את סעיפי הרפורמה המשפטית

"במשך יותר מ-20 שנים בשירות הציבורי תמכתי מאוד בישראל", כתב בלומברג בפתח דבריו, "מעולם לא התערבתי בפוליטיקה הפנימית שלה או ביקרתי את יוזמות הממשלה.הכבוד שלי לאנשים בישראל והדאגה שלי לעתידה מביאים אותי כעת להתבטא נגד הניסיון של הממשלה הנוכחית לבטל למעשה את מערכת המשפט העצמאית שלה".

"ממשלתו של ראש הממשלה נתניהו עלולה להביא לאסון ומסכנת את ביטחונה באזור, את כלכלתה בבית, עצם הדמוקרטיה עליה נבנתה המדינה ואת הבריתות של ישראל ברחבי העולם, כולל ארה"ב", הוסיף, "הנזק הכלכלי כבר מורגש, כפי שהיה עם נפילת השקל. שורה רחבה של מנהיגים עסקיים ומשקיעים התבטאו נגד הצעת הממשלה. מספר אנשים גם החלו למשוך כסף מהמדינה ולהעריך מחדש את התוכניות שלהם כבעלים של חברה גלובלית, אני לא מאשים אותם".

בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לאחר מכן ציין כי "חברות ומשקיעים מייחסים ערך עצום למערכות שיפוט חזקות ועצמאיות מכיוון שבתי משפט מסייעים להגן עליהן - לא רק מפני פשע ושחיתות, אלא גם מפני מדיניות יתר של הממשלה. לא פחות חשוב, הם מגנים על מה שהעובדים שלהם מעריכים ביותר: זכויות וחירויות הפרט".

"למעשה, העלייה יוצאת הדופן במעמדה הכלכלי של ישראל בדור האחרון עשויה להיות ההישג הגדול ביותר של נתניהו. זה הוגן לומר שאף ראש ממשלה לא עשה יותר כדי להפוך את כלכלתו למעצמה עולמית. אלא אם כן ישנה מסלול, ונתניהו מסתכן לזרוק את כל ההתקדמות הזו - ואת מורשתו שהרוויח קשה. הנזק הכלכלי עלול להיות דומה למחיר שמשלמת בריטניה עבור הברקזיט", כתב בלומברג.

לסיום הבהיר כי "בארצות הברית, התעקשותם של האבות המייסדים שלנו על בלמים ואיזונים כדי לשלוט בנטיות הרודנות של הרוב הייתה חלק מהגאונות שלהם. החוקה שלנו אינה מושלמת - אף חוק אינו מושלם - אבל הבלמים והאיזונים הרבים שלה היו חיוניים להגנה ולקידום זכויות יסוד ושמירה על יציבות לאומית. רק באמצעות אותם אמצעי הגנה הצליחה ארצות הברית לעמוד בזעזועים קיצוניים לדמוקרטיה שלנו בשנים האחרונות - כולל ניסיון מחפיר למנוע העברת השלטון בדרכי שלום - ללא שבר קטסטרופלי בעם".