מלך ירדן עבדאללה ביקש משר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, סיוע במאבק בהברחות הסמים בגבול סוריה, שגברו משמעותית, ושלח אצבע מאשימה למיליציות הפרו-איראניות, כך דווח הבוקר (שני) בסוכנות הידיעות "רויטרס". גורמים ירדנים מסרו כי עמאן תדרוש את הסיוע הצבאי מארה"ב, כדי להגביר את הביטחון בגבול שאורכו כ-375 ק"מ. זאת, לאחר שבסוף החודש שעבר, הודיע הצבא הירדני כי סיכל בגבול הברחת נשק ורימוני יד באמצעות מל"טים, וכן, 179 אלף כדורי קפטגון.

בתוך כך, גורם ירדני מסר לרויטרס כי במהלך השיחה בין הצדדים, הביע עבדאללה את הדאגה סביב המיליציות הפרו-איראניות בדרום סוריה, שהגבירו את הברחות הסמים בגבול, כדי להגיע לשווקים במפרץ. אוסטין, שהגיע למזרח התיכון ויבקר גם בקהיר, הצהיר כי "השותפות המתמשכת והאסטרטגית בין ארה"ב וירדן תישאר חזקה. בזמן שאני כאן, אני מצפה לשיתוף פעולה בתחומי עניין שונים שיניבו תוצאות חיובית לשתי המדינות".

כוחות הצבא הירדני בגבול עם סוריה (צילום: gettyimages)
כוחות הצבא הירדני בגבול עם סוריה (צילום: gettyimages)

טרם הביקור, משרד ההגנה האמריקאי הודיע כי הדיונים יתמקדו באיום הגובר שמציבה איראן על היציבות באזור, ובחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני הרב-צדדי, עם מערכות משולבות להגנה אווירית. גורם אמריקאי בכיר הדגיש כי "מוקד הדיונים יעסוק בכלול האיומים הקשורים לאיראן, כמו חימוש, אימונים ומימון של מיליציות פרוקסי, פעולות אגרסיביות בים, סייבר, תוכנית הטילים הבליסטיים ותוכנית המל"טים".

הבקשה של עמאן מוושינגטון הגיעה לאחר ששר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, ביקר בסוריה לאחר אסון רעידת האדמה בחוד שעבר, ונפגש גם עם הנשיא, בשאר אל-אסד. זאת, כדי לפעול לשיקום היחסים בין המדינות. מחלקת המדינה האמריקאית התייחסה לביקור, והודיעה כי "אין לשכוח את ההיסטוריה של אסד באזור, וכי זה לא הזמן המתאים לנרמל את היחסים עמו".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון, ירדן ביקשה גם מרוסיה סיוע באתגרים הביטחוניים בגבול עם סוריה, במהלך ביקורו של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב בעמאן. באותה פגישה, אמר א-ספדי, כי הדיונים עם לברוב התמקדו ב"משבר הסורי" בדרום המדינה, והסביר כי הם דנו "בצעדים הנדרשים לנטרול הברחת הסמים לירדן ודרכה, וכן מאבק במיליציות התומכות בפעולות ההברחה".