מתיחות בין המעצמות: שר החוץ הסיני, צ'ין גאנג, הזהיר הבוקר (שלישי) כי "סכסוך ועימות" עם ארה"ב הם בלתי נמנעים, אם וושינגטון "לא תשנה כיוון" ביחסה לבייג'ינג. שר החוץ הסיני הביע נימה תוקפנית בישיבת הפרלמנט השנתית, והזהיר גם מפני "ההשלכות הקטסטרופליות" של המדיניות האמריקאית.

לדבריו, "אם ארה"ב לא תלחץ על הבלמים ותמשיך להאיץ בנתיב הלא נכון לכיוונה של סין, שום אמצעי בטיחות לא יוכל למנוע ירידה מהפסים, ובעקבות כך, תגרום לסכסוכים ועימותים בין המדינות". גאנג גם הסביר במה תתמקד מדיניות החוץ הסינית בשנה הקרובה, תוך שהוא מגן על השותפות הקרובה של ביג'יינג עם מוסקבה.

שר החוץ הסיני צ'ין גאנג (צילום: getty images)
שר החוץ הסיני צ'ין גאנג (צילום: getty images)

הקשרים הכלכליים בין שתי המעצמות הגדולות בעולם נמצאים במשבר העמוק ביותר מזה עשרות שנים, כשהמתיחות גברה בעת האחרונה, בעקבות החשד האמריקאי מפני בלוני ריגול שחדרו לשטחה האווירי, והופלו בהמשך על ידי מטוסי קרב. בעקבות התקרית הדיפלומטית, שר החוץ הסיני הסביר כי "התפיסה וההשקפות האמריקאיות כלפי סין הן מעוותות. וושינגטון רואה בבייג'ינג את יריבתה העיקרית ואת האתגר הגיאופוליטי הגדול ביותר שלה". לדבריו, "ארה"ב טוענת שהיא רוצה להתחרות בסין, אבל אינה מחפשת עימות. אך במציאות, האמריקאים משתתפים בתחרות באמצעות בלימה ודיכוי של כללי המשחק".

שר החוץ הסיני גם התייחס לסכסוך סביב טייוואן, והזהיר את האמריקאים כי "זהו קו אדום שאסור לחצות". לטענתו, "אסור לאמריקאים להתערב בענייניה הפנימיים של סין. מדוע וושינגטון מדברת על כיבוד ריבונות ושלמות טריטוריאלית בסוגיית המלחמה באוקראינה, אך אינה מכבדת את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סין בנושא טיוואן? מדוע ארה"ב מבקש מסין לא לספק נשק לרוסיה, בעודה ממשיכה למכור נשק לטיוואן?".

ביום ראשון האחרון, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל", שגורמים רשמיים בארה"ב העלו לאחרונה חשש כי עגורנים מתוצרת סין הפועלים בנמלים אמריקאים הם כלי ריגול נוסף של סין. החשש התגבר במיוחד לאחר שחלק מהעגורנים המדוברים נמצאים גם בשימוש צבאי. על פי הדיווח העגורנים מכילים חיישנים מתוחכמים שיכולים לרשום ולעקוב אחר המוצא והיעד של מכולות שהם נושאים, דבר שמעורר חששות כבדים שסין תוכל לקחת מידע על תכולה שמגיעה למדינה או מחוצה לה עבור צבא ארה"ב.