חזרה לשולחן המשא ומתן? שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן אל סעוד, ביקר אמש בלונדון, והתייחס להסכם הגרעין עם איראן, היחסים הדיפלומטים בין ארה"ב לממלכה, וכן למתיחות הביטחונית בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, "הסכם הגרעין עם איראן אינו מושלם, וכי עליו לתת מענה לדאגות המדינות השכנות". יחד עם זאת, הביע רצון להידברות עם הרפובליקה האסלאמית, והדגיש כי "אנחנו פתוחים לדיאלוג עם טהרן".

בתוך כך, השר הסעודי התייחס למתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון וירושלים, לאחר המבצע של כוחות הביטחון בשכם, ואמר כי "העמדה שלנו בנושא הפלסטיני ברורה, אנו תומכים ביציבות ובביטחון של הפלסטינים". לדבריו, "אנו עומדים בפני אפשרות להתפרצות אלימה גדולה יותר, במידה והנושא הפלסטיני לא ייפתר". במקביל, התייחס ליחסים הדיפלומטים עם ארה"ב, בצל המתיחות האמריקאית והסינית, ואמר כי "היחסים עם הבית הלבן טובים מאוד, כאשר סין היא אחת מבעלות הברית המשמעותיות ביותר שלנו בענייני סחר, כפי שהיא עם שער העולם".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)

השבוע, איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעו להסכם על תוכנית לשלושה חודשים, שאמורה לפתור את בעיית חלקיקי האורניום שנמצאו באתרים לא מוצהרים, אשר מנעה את החזרה להסכם הגרעין. איראן הסכימה להעביר לסבא"א עד 20 במרץ מסמכים הנוגעים לשאלות שהציגה הסוכנות. לאחר בחינה של שבועיים הסוכנות תוכל להציג לאיראן שאלות הבהרה.

שבוע אחר כך ייערך מפגש משותף בטהרן לגבי כל אחד מהאתרים הבעייתיים. מנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי ידווח על התוצאות למושב מועצת הנגידים של הסוכנות בחודש יוני. עם זאת, אין בהסכם זה התייחסות כלשהי לבעיות נוספות הקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית. 

כזכור, המשא ומתן בעניין הסכם הגרעין, בין איראן למעצמות המערב, הופסק מאז חודש ספטמבר 2022, לאחר שהאיחוד האירופי הציג טיוטה סופית על מנת להתגבר על המבוי הסתום בין הצדדים. הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, קיבל לידיו גם את הטיוטה האיראנית, בחודש אוגוסט האחרון, ואחריו הגיעה תגובה אמריקאית שהתנגדה לדרישות האיראניות. האיראנים דרשו להפסיק את חקירת הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בשלושה אתרים איראניים לא מוכרזים, שבהם נמצאו עקבות של אורניום.