התפתחות דרמטית: סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א הודיעה היום (שישי) כי הושגה הסכמה עם סעודיה על חידוש הקשרים הבילטרליים ופתיחתן מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים. עם זאת, טרם פורסם אישור לכך בתקשורת הסעודית הרשמית.

סעודיה חשפה: אלו התנאים להסכם שלום עם ישראל

על פי הדיווח, ההסכם התגבש בעקבות שיחות שהתקיימו בבייג'ין בירת סין.

"נור ניוז", המקושרת למועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, פרסמה תמונות בהן נראים עלי שמח'אני, מזכיר המועצה, עם פקיד סעודי ופקיד סיני שהטלוויזיה הממלכתית כינתה בשם וואנג יי.

"לאחר יישום ההחלטה, שרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו כדי להתכונן לחילופי השגרירים", נמסר מהטלוויזיה הממלכתית האיראנית.

סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית מסרה כי משלחות שתי המדינות קיימו סבב פגישות שהתיים היום, והחל ביום שני. "הצד הסעודי והאיראני הביעו את הערכתם ותודתם לרפובליקה של עיראק ולסולטנאט עומאן על אירוח סבבי הידברות שהתקיימו בין שני הצדדים במהלך השנים 2021-2022. שני הצדדים גם הביעו את הערכתם ותודתם להנהגה ולממשלה של הרפובליקה העממית של סין על אירוח השיחות והחסות שלהן, ועל המאמצים שהיא השקיעה להצלחתן", נמסר בהודעה. 

עוד נמסר: "שלוש המדינות מכריזות כי הושג הסכם בין ממלכת ערב הסעודית לרפובליקה האסלאמית של איראן, הכולל הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן ולפתוח מחדש את השגרירויות והנציגויות שלהן תוך תקופה שלא תעלה על חודשיים, וכן ההסכם כולל את אישורם של כיבוד ריבונות מדינות ואי-התערבות בענייני פנים של מדינות".

עוד נכתב, כי שרי החוץ של שתי המדינות יפגשו בהמשך, על מנת ליישם את החזרת הפעילות של שתי השגרירויות. 

סעודיה ניתקה את הקשר עם איראן ב-2016, לאחר שהמוחים פלשו לעמדות דיפלומטיות סעודיות. סעודיה הוציאה להורג איש דת שיעי בולט מספר ימים קודם לכן, והובילה את ההפגנות.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר בתגובה לחידוש היחסים בין איראן לסעודיה: "העולם לא עוצר בזמן שאנחנו עסוקים כאן במאבקי כוחות והתנגחויות - בטח שלא הגרועה באויבים. איראן וסעודיה סיכמו כעת על חידוש היחסים ביניהן וזה רע מאוד לישראל ולעולם החופשי כולו. הגיע הזמן לשבת, לדבר ולפתור את המחלוקות בינינו כדי לשוב ולהתאחד מול האיום הקיומי עלינו. רק יחד ננצח!".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר כי "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית מול איראן. זהו כישלון מהדהד של ממשלת נתניהו ונובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה".

הוא הוסיף כי "מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני וביטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".

הדברים מתפרסמים לאחר שאתמול דווח בוול סטריט ג'ורנל, מפי גורמים המעורים בפרטים, כי סעודיה דורשת מארצות הברית לספק לה ערבויות ביטחוניות ואישור לפתח תוכנית לתשתית גרעינית אזרחית בתמורה להסכם שלום עם ישראל.

כאמור, הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה עלה לראש סדר העדיפויות של הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו. ממשל ביידן מעורב עמוקות במשא ומתן המורכב וכל עסקה תעצב מחדש את הנוף הפוליטי של המזרח התיכון. הדרישות הסעודיות לערבויות ביטחוניות וסיוע גרעיני הן בין המכשולים המרתיעים להסכם, מכיוון שחלק מהמחוקקים בוושינגטון כנראה יתנגדו לצעדים אלה. בריאד נותרה זהירות לגבי השגת העסקה.