סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייק פנס, שוחח בוושינגטון עם גולים איראנים המתנגדים למשטר בטהרן, והזהיר כי המאמצים של הנשיא ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין משנת 2015, יסללו את הדרך של המשטר האסלאמי לנשק גרעיני. על פי הדיווח ברשת "פוקס ניוז" האמריקאית, פנס גם הצהיר כי הוא תומך בהקמת רפובליקה דמוקרטית חילונית באיראן, והעריך את מדיניות הלחץ של ממשל טראמפ נגד טהרן.

כמו כן, פנס גם התייחס לחיסול של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, ואמר כי "כאשר הממשל הקודם עזב את השלטון, המשטר האיראני היה בעמדת חולה ומבודד מתמיד, אך ממשל ביידן שינה את המצב הזה". לדבריו "פיוס והסכם חדש לא יהיו באינטרסם של העם האיראני בשום אופן".

מייק פנס הודיע כי יאפשר את ההצבעה על ניצחון ביידן בבחירות (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)
מייק פנס הודיע כי יאפשר את ההצבעה על ניצחון ביידן בבחירות (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)

פנס המשיך וכינה את הסרת הסנקציות נגד המשטר האסלאמי כ"לא נבונה", והדגיש ש"החייאת הסכם הגרעין לא תוביל לשלום ויציבות במזרח התיכון, אלא תוביל לטרור, מוות, הרס וחוסר יציבות באזור. השאיפות של המשטר האיראני להשיג נשק גרעיני לא ייפסקו". פנס גם קרא להעמיד לדין את נשיא איראן, אבראהים ראיסי, ששמו נקשר להפרות חוזרות של זכויות אדם, כול להוצאה המונית להורג של אסירים פוליטיים בסוף שנות השמונים.

בפגישה המיוחדת השתתפה גם מריאם רג'אווי, המכהנת כמנהיגת תנועת האופוזיציה מוג'אהדין ח'לק. במהלך דבריה, התייחסה למחאת החיג'אב ששטפה את המדינה בחודשים האחרונים, ואמרה כי "למרות הדיכוי הנרחב של המשטר נגד תנועת המחאה, ההתקוממות של אזרחי איראן היא עדיין האיום הגדול ביותר על קיומו של המשטר". היא ציינה כי "המאזן בין המשטר לאזרחים התערער, לאחר קריאות 'מוות לחמינאי' ברחבי המדינה. אנשים לא מפחדים ואין להם מה להפסיד, המשטר נחלש".

כזכור, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית זיהתה בחודש שעבר כי איראן העשירה אורניום לשיעור של 84%, רק 6% פחות מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. בכירים דיפלומטים הדגישו כי מאחר ש-90% היא הרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, האיראנים לא יוכלו לטעון עוד כי מדובר בהעשרה לצורך מחקר. הדיפלומטים הבכירים הוסיפו כי פעילות הגרעין חסרת המעצורים של איראן עלולה לגרום למשבר חדש. לדבריהם, 84% היא הרמה הגבוהה ביותר שמצאו פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית באיראן. לפצצה גרעינית צריך אומנם מרכיבים נוספים והעשרת אורניום לרמות גבוהות הוא מרכיב חשוב אך לא בלעדי אבל אם הדיווח נכון זו כבר ממש לא זחילה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

עם זאת, בשבוע שעבר איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעו להסכם על תוכנית לשלושה חודשים, שאמורה לפתור את בעיית חלקיקי האורניום שנמצאו באתרים לא מוצהרים, אשר מנעה את החזרה להסכם הגרעין. איראן הסכימה להעביר לסבא"א עד 20 במרץ מסמכים הנוגעים לשאלות שהציגה הסוכנות. לאחר בחינה של שבועיים הסוכנות תוכל להציג לאיראן שאלות הבהרה.

בשבוע הבא צפוי להיערך מפגש משותף בטהרן לגבי כל אחד מהאתרים הבעייתיים. מנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי ידווח על התוצאות למושב מועצת הנגידים של הסוכנות בחודש יוני. עם זאת, אין בהסכם זה התייחסות כלשהי לבעיות נוספות הקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית.

בתוך כך, גרוסי הגיע ביום שישי לטהרן לשיחות של הרגע האחרון, שנועדו להבטיח את חידוש הפיקוח המלא של סבא"א על תוכנית הגרעין של איראן על רקע הדיווחים הנוגעים להתקרבותה המסוכנת לרמת העשרה והפעלה לצרכים צבאיים. פרט לעמיתו, לראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן מוחמד אסלאמי נועדה פגישה עם נשיא איראן אברהים ראיסי. הוא אמר כי ידווח בפרוטרוט על שיחותיו עם שובו לווינה.