מלחמת רוסיה-אוקראינהרוסיה ידועה כמדינה בה יש הגבלות חמורות על חופש הביטוי, אך מאז החלה המלחמה באוקראינה, ההגבלות של הקרמלין הפכו לדיכוי אלים ואכזרי. ה"דיילי מייל" דיווח היום (ראשון) על מקרה מזעזע במיוחד, בו נערה בת 13 נשלחה בכוח לבית יתומים לאחר שציירה ציור של דגל אוקראינה והביעה תמיכה בה. בעקבות כך, אביה נחקר באלימות על ידי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי.

מפרטי המקרה עולה כי, מאשה מוסקלווה, בת ה-13, הורחקה מידי אביה, אלכסיי, בן ה-53, לאחר שגורמים רשמיים במדינה החליטו באופן פתאומי, כי מאשה היא אינה בתו של האב החד-הורי. זאת, כאמור, לאחר הציור שציירה, שלא התקבל בברכה על ידי הרשויות. כלי תקשורת עצמאיים ברוסיה מסרו כי 544 ילדים נכלאו בדרכים שונות על ידי הרשויות ברוסיה בעקבות התבטאויות נגד המלחמה, וכי עשרות מורים גם פוטרו ממקומות העבודה שלהם לאחר שנחשדו כי הביעו התנגדות להמשך המלחמה.

לצד דגל אוקראינה, מאשה כתבה בציור כי היא מתנגדת למלחמה. בעקבות כך, מורה בבית הספר דיווחה על כך למנהלת, שהזעיקה את המשטרה, שהגיעה למקום. אביה של מאשה סיפר כי בתו ברחה מכיתתה, לאחר שראתה את השוטרים מחכים לה מחוץ לשערי בית הספר. לדבריו, "היא פחדה, והבטחתי לה שאבוא לבית הספר ואחכה לה עד שהשיעורים הסתיימו". אך למחרת, האב המסור נחקר באלימות, כך על פי החשד, ומאשה נשלחה לבית יתומים. אלכסיי נמצא כעת במעצר בית, והוא עומד בפני עונש מאסר בגין ההתבטאות של בתו נגד המשטר הרוסי.

פעיל זכויות אדם שניסה לעזור למשפחה, סיפר כי לא אפשרו לאלכסיי לתקשר עם שום גורם חיצוני. לדבריו, "הילדה נראתה לאחרונה בתחילת חודש מרץ, כמה ימים לאחר מכן העברתי לה את הטלפון כדי שתתקשר אלי, אך לא שמעתי ממנה".

כזכור, בנאום שנשא פוטין במכללה לביטחון לאומי במוסקבה, הצהיר כי "הכרחי לזהות ולעצור את הפעילויות הבלתי חוקיות של מי שמנסם לפלג ולהחליש את החברה שלנו". לדבריו, "רוסיה תמיד חוותה פעילות כזו". הנשיא הרוסי קרא לשירות הביטחון להגביר את הפעילות כדי להתמודד עם מה שלדבריו, הוא "הגברת הריגול נגד רוסיה מצד אוקראינה ומדינות המערב".