גורם מצרי שוחח הבוקר (שלישי) עם עיתון "א-שארק אל-אווסאט'', היוצא לאור בלונדון, והתייחס לאפשרות כי קהיר תחדש את יחסיה עם טהרן. זאת, לאחר שדובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, קרא אמש לחידוש היחסים בין המדינות, ואמר כי "שתי המדינות מאמינות בחשיבותה של השנייה לאזור".

בתוך כך, הגורם המצרי אמר, כי "קיימים ערוצי תקשורת בין קהיר לטהרן והם לא פסקו", והוסיף כי "יש הערכה רבה מצד איראן למצרים ולהנהגתה הפוליטית". עם זאת, הגורם מסר כי קשה לחזות את העיתוי בו תתרחש ההתפתחות הדיפלומטית, וציין שנקודות המחלוקת שנותרו אינן רבות. לדבריו, נקודות המחלוק היא יחסה של טהרן לארגון חמאס והג'יהאד האסלאמי, וכן הדרישה כלפי טהרן להפסיק ולהתערב בעניינים הפנימיים של מדינות ערב ובענייני הביטחון הלאומי המצרי והערבי.

טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן בבייג'ינג (צילום: China Daily via REUTERS)
טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן בבייג'ינג (צילום: China Daily via REUTERS)

איראן הבהירה בשנה האחרונה מספר פעמים כי היא תומכת בדיאלוג עם מצרים. בחודש דצמבר האחרון, בירך שר החוץ האיראני את הצעתו של מוחמד שיאע א-סודאני, ראש ממשלת עיראק, לפתוח בדיאלוג בין קהיר לטהרן. ראש הממשל העיראקי גם הביע את רצונו להתחיל בשיחות ישירות בין המדינות במישור הביטחוני והמדיני. דובר משרד החוץ האיראני, כנעני, גם חשף כי התקיימה פגישה "חיובית" בין שר החוץ האיראני לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, בעמאן בסוף השנה שעברה.

דבריו של הגורם המצרי מגיעים על רקע חידוש היחסים בין איראן לסעודיה. סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית מסרה ביום החתימה על ההסכם, כי "הצד הסעודי והאיראני הביעו את הערכתם ותודתם לרפובליקה של עיראק ולסולטנות עומאן על אירוח סבבי הידברות שהתקיימו בין שני הצדדים במהלך השנים 2021-2022. שני הצדדים גם הביעו את הערכתם ותודתם להנהגה ולממשלה של הרפובליקה העממית של סין על אירוח השיחות והחסות שלהן, ועל המאמצים שהיא השקיעה להצלחתן", נמסר בהודעה. 

עוד נמסר כי "המדינות מכריזות כי הושג הסכם בין ממלכת ערב הסעודית לרפובליקה האסלאמית של איראן, הכולל הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן ולפתוח מחדש את השגרירויות והנציגויות שלהן תוך תקופה שלא תעלה על חודשיים, וכן ההסכם כולל את אישורם של כיבוד ריבונות מדינות ואי-התערבות בענייני פנים של מדינות".