ארכיאולוגים באנגליה חשפו בית קברות בן 1,600 שנה עם שרידים של עשרות בני אדם, בהם אריסטוקרטית משלהי התקופה הרומית. הם מקווים כי הגילוי ברמה "של פעם בחיים" יסייע לחשוף סודות מתקופה משמעותית בהיסטוריה של האי הבריטי עם המעבר לעידן האנגלו־סקסוני.

מועצת העיר לידס הודיעה כי חפירות הצלה ארכיאולוגיות שבוצעו לקראת אפשרות של פיתוח מרכז מסחרי באזור גרפורת' הובילו לחשיפת בית הקברות העתיק באביב שעבר. אולם הגילוי נחשף רק כעת על מנת שניתן יהיה לחקור את האתר ולאבטח אותו.

במקום התגלו שרידיהם של 62 גברים, נשים וילדים, שחיו באזור בשלהי התקופה הרומית ובתחילת התקופה האנגלו־סקסונית המוקדמת, כאשר בחלק מהקברים זוהו תלבושות קבורה משתי התקופות.

הגילוי המשמעותי ביותר, שאותו כינו הארכיאולוגים בתור "ממצא של פעם בחיים" ו"נדיר ביותר", היה של ארון עופרת ובתוכו שרידיה של אישה בלתי מזוהה, שלפי ההערכות הייתה בעלת מעמד גבוה בשלהי התקופה הרומית.

"זה החלום של כל ארכיאולוג לעבוד על אתר של פעם בחיים, ולפקח על החפירות האלה. זה בהחלט שיא של קריירה עבורי", אמרה קיילי בקסטון, הארכיאולוגית שהובילה את החפירות. "תמיד יש סיכוי למצוא אתרי קבורה, אבל לגלות בית קברות משמעותי כזה, בתקופה של מעבר בין תרבויות, זה די לא ייאמן".

"יש לגילוי הזה סיכוי להיות בעל משמעות עצומה עבור ההבנה שלנו על ההתפתחות של בריטניה המוקדמת ושל יורקשייר", ציין דיוויד האנטר, הארכיאולוג הראשי של מערב יורקשייר.