מלחמת רוסיה-אוקראינהכלי תקשורת ברוסיה דיווחו הבוקר (רביעי) כי "חוקרים מדנמרק גילו חפץ חשוד מתחת לצינור נורד סטרים 2". בתוך כך, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שלח אצבע מאשימה לכיוונה של ארה"ב וטען כי מדובר במטען חבלה. זאת, לאחר שפיצוץ עוצמתי אירע בחודש ספטמבר האחרון בצינור גז ליד העיר וסוולוז'סק ברוסיה. בעקבות הפיצוץ פרצה מקום שריפה גדולה.

הנשיא הרוסי הצהיר כי "ספינה שנשכרה על ידי חברת האנרגיה הרוסית, גזפרום, מצאה חפץ דמוי אנטנה במרחק של 19 מיילים מהמקום שבו אירע הפיצוץ בשנה שעברה". לדבריו, "החפץ יכול להיות מטען חבלה". שר החוץ הדני, לארס לוק רסמוסן, סיפר לאחר מציאת החפץ, כי "ההערכה היא שאין סיכון ביטחוני מיידי, ולכן אין סכנה לחיי אדם או לספינות באזור".

צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)
צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)

בחודש פברואר האחרון, טען העיתונאי האמריקאי סימור הרש כי ארה"ב עומדת מאחורי הפיצוץ. העיתונאי, הידוע בפרסומיו על טבח מי ליי במלחמת וייטנאם ובהתנהלות צבא ארה"ב במלחמות במזרח התיכון, הצליח לקבל מידע על החבלה מגורם עלום שם שהיה מעורב ישירות בהכנת המבצע.

לדברי הרש, חומרי הנפץ מתחת לנורד סטרים הוטמנו על ידי צוללנים של הצי האמריקאי במסווה של תרגילים ימיים של נאט"ו. הצבא הנורבגי הפעיל את חומרי הנפץ כאשר קיבלו את הפקודה הרלוונטית. כפי שמדגיש העיתונאי, ההחלטה לערער את הזרמים הצפוניים סוכמה ואושרה באופן אישי על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. במשך יותר מתשעה חודשים דן ביידן בנושא זה עם בכירים בבית הלבן ולאחר מכן הוא נתן אור ירוק למהלך.

הרש סבור שהנושא המרכזי במהלך הדיונים שנמשכו חודשים ארוכים היה הסתרת ראיות אפשריות לחבלה. מטבע הדברים, בממשל האמריקאי וסוכנות הביון המרכזית מכחישים שהם היו מעורבים בפיצוץ צינורות גז: "מדובר בבדיה ובפייק", מסרו שוודיה ודנמרק שחקרו את הפיצוצים בצינורות טענו בעבר כי הפיצוצים נגרמו מחבלה - אך אמרו כי אינם יודעים מי עומד מאחוריהם.