מזכ"ל נאט"ו לשעבר, אנדרס פוג רסמוסן, תקף היום (רביעי) את נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, והעריך לקראת הבחירות לנשיאות 2024, כי "טראמפ ייצא לוזר". על פי אנליסטים בארה"ב, רסמוסן מוטרד מהרעיון שטראמפ ישוב לבית הלבן, לאור המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ולדבריו, "טראמפ עשוי לחבל בה".

מזכ"ל נאט"ו לשעבר, ששימש עד לאחרונה כיועץ לממשלת אוקראינה, הגיע לוושינגטון על מנת להיפגש עם חברי קונגרס ובכירים בממשל ביידן. הגעתו של רסמוסן לארה"ב, נועדה על מנת לשכנע את האמריקאים לספק לאוקראינה נשק מתקדם נוסף. במקביל, רסמוסן הביע בפניהם את החשש, כי חזרתו של ביידן לבית הלבן עשויה לפגוע בתמיכה האמריקאית באוקראינה". בנוסף, אמר כי מדיניותו של טראמפ באוקראינה, עלולה להסתכם ב"כניעה".

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

לדבריו של רסמוסן, "אני קורא לזה קטסטרופה גיאופוליטית, אם טראמפ יחזור לבית הלבן. השפעתו תהיה הרסנית. זה יקשה על הבטחת התמיכה של הקונגרס באוקראינה". עוד ציין כי "סקרי דעת הקהל מראים היחלשות של הציבור האמריקאי באוקראינה, ומינויו של טראמפ עשוי להאיץ זאת. עצם העבודה שהחשיבה שלו פונה לפלח מסוים בציבור האמריקאי, זה ידחוף את ארה"ב לכיוון הלא נכון. אני כן מקווה שהרפובליקנים יכוונו למנהיגות שקולה יותר מאשר הנרטיב הטראמפיסטי".

בסקר שנערך ביום השנה לפלישה הרוסית, מצא כי 81% מהדמוקרטים תומכים באוקראינה, ובמאבק להחזרת השטחים הכבושים מידי רוסיה. זאת, לעומת 53% בלבד בקרב הרפובליקנים. רק 10% מהדמוקרטים האמינו כי ארה"ב עושה מספיק כדי לתמוך באוקראינה, בעוד שכמחצית מהרפובליקנים השיבו כי התמיכה האמריקאית גדולה מדי". על פי אנליסטים בארה"ב, רבים בקרב המצביעים למפלגה הרפובליקנית, מושפעים מטראמפ וטאקר קלרסון, כתב פוליטי ברשת FOX האמריקאית.

מאז חודש סתיו האחרון, רסמוסן ביצע שלוש נסיעות דחופות לוושיגנטון, וזאת על מנת לדאוג שהסיוע הצבאי של ארה"ב לאוקראינה יימשך. לדבריו, הוא נפגש עם מספר רפובליקנים משפיעים, בהם הסנטורים טום קוטון, מיט רומני ומייקל מקאול, המשמש כיו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים של ארצות הברית.