אחרי שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הודיע אתמול כי הוא "ככל הנראה ייעצר" בגלל דמי שתיקה ששילם לכוכבת פורנו ב-2016, רבים ברחבי העולם החלו לתהות כיצד ישפיעו ענייניו הפליליים של טראמפ על כוונתו לרוץ לבחירות לנשיאות ב-2024, והאם בכלל יוכל להיבחר לנשיא אם יוגש נגדו כתב אישום? כל התשובות. 

דרמה בארצות הברית: טראמפ טוען שייעצר ביום שלישי הקרוב

טראמפ עומד במרכז החקירה הגדולה של התובע המחוזי במנהטן, אלווין בראג, על תשלום שקט ששולם לכוכב פורנו על ידי עורך דינו של מר טראמפ מייקל כהן ב-2016. החקירה נכנסה לשלב חדש בשבועות האחרונים, וכעת משרדו של מר בראג יצר קשר עם עורכי הדין של הנשיא כדי להציע הזדמנות לעדות מרצון, סימן לכך שכתב אישום או מספר כתבי אישום הם כנראה בעבודה.

טראמפ עצמו חזה אמש שהוא ייעצר בשבוע הבא. "המועמד הרפובליקאי המוביל הרחוק והרחוק והנשיא לשעבר של ארצות הברית של אמריקה, ייעצר ביום שלישי של השבוע הבא. הפגינו, קח את האומה שלנו בחזרה!" כתב טראמפ ב-Truth Social בהודעה זועמת.

אם טראמפ יואשם בפשע, זו תהיה הפעם הראשונה שחקירת המעגל הפנימי שלו (שמתוכם היו כמה, כשהמפורסמת ביותר הובילה לכתבי אישום מרובים נגד דמויות הקשורות לקמפיין של 2016) אכן מפלילה את הנשיא לשעבר עצמו.

נראה כי הפרוטוקול של משרד המשפטים נגד האשמת נשיא מכהן צינן כל יכולת של הסוכנות לעשות זאת בזמן כהונתו, אך כשאיבד את הנשיאות ב-2020 פתח את הדלת להעמדה לדין הן בעניין סטורמי דניאלס ב-2016 והן לחקירה על מהומות הקפיטול ב-6 בינואר ועל מאמציו של טראמפ לבטל את הבחירות ותוצאותיהן.

החקירה השנייה נמשכת, עם אפשרות ברורה להאשמות פוטנציאליות הן עבור טראמפ והן עבור חברי הצוות המשפטי שלו, והיא מעלה את השאלה: מה קורה למירוץ 2024, וליכולתו של דונלד טראמפ להשתתף בו, אם יגיע לכתב אישום פלילי?

התשובה הקצרה היא, לא הרבה. אין מגבלות בחוקת ארה"ב המונעות מכל מי שהוגש נגדו כתב אישום או הורשע בפשע, או אפילו מרצה כעת, לרוץ או לזכות בנשיאות. גם אם הוא נשפט ויורשע באחד ממה שנקרא "משפטים מהירים" הוא הריע שוב ושוב את ממשלת סין על כך שהיא פועלת במקרים של עבירות סמים, מר טראמפ עדיין יכול לנהל את מסע הבחירות שלו לנשיאות מתא כלא.

מה שהרבה פחות ברור הוא מה היה קורה אילו ינצח בתרחיש הזה. כשם שאין הגבלות בחוקה לאדם להתמודד בזמן כתב אישום, אין הסבר למה צריך לקרות במקרה שהוא יזכה. אין שום דבר במסמך שיעניק לטראמפ דחייה מעונש מאסר באופן אוטומטי, למעט הסבירות שכל האשמות שהוגשו על ידי הרשויות הפדרליות, אם הן עדיין נמצאות בדין בנקודה שבה טראמפ נכנס לתפקיד הנשיא בפעם השנייה, ירדו מהפרק עקב סירובו של משרד המשפטים להעמיד לדין נשיא מכהן.

האשמות ברמת המדינה רודף הן הרבה יותר מסובכות, והן ייפלו מחוץ לסמכות החנינה של טראמפ אם יגיעו להרשעה. אם הרשעה באישומי מדינה תתרחש לצד ניצחון של טראמפ בבחירות, סביר להניח שהדבר יוביל למאבק משפטי מסיבי כדי לקבוע אם יש דרך לנשיא לשעבר לפלס את דרכו מזמן כהונתו.

אם טראמפ לא היה מסוגל להימנע מתוצאה זו, זה יוביל כמעט בוודאות להדחתו או להדחתו באמצעות התיקון ה-25, המאפשר לקבינט להדיח נשיא שאינו מסוגל לבצע את תפקידו. יש הרבה תפקידים ומלכודות של הנשיאות שפשוט אי אפשר יהיה להפעיל אותם או לבצע אותם מתא כלא, צפייה בחומרים מסווגים רק לפי שמו.

כל הרשעה פוטנציאלית של טראמפ עדיין מאוד רחוקה. אבל השיחות שהוא פתח עם ריצתו לנשיאות למרות חקירות פליליות מרובות כבר הפכו חלקים מהחוק החוקתי התיאורטי של ארה"ב למקום הרבה יותר אמיתי ממה שמומחים רבים דחפו אי פעם שחשבו שהוא יראה.