גורם רשמי בממשלת הונגריה הצהיר היום (שישי) כי ארצו לא תפעל לפי הצו של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ולא תעצור את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אם יבקר במדינה. זאת, לאחר שראש הסגל של ראש ממשלת הונגריה, גרגלי גוליאס, אמר במסיבת עיתונאים בבודפשט כי צו המעצר נגד הנשיא הרוסי מנוגד לחוק ההונגרי, סותר את החוקה ההונגרית. גוליאס הדגיש כי הוא רואה בצו "חסר תועלת", וכי "החלטות מסוג זה מובילות להסלמה ולא לרגיעה".

מאז החלה המלחמה באוקראינה, הונגריה הביעה התנגדות נחרצת ללחימה, אך סירבה לספק נשק לאוקראינה. הונגריה גם איימה להטיל וטו על כמה מהסנקציות של האיחוד האירופי נגד מוסקבה, וכבר חסמה חבילת סיוע גדולה של האיחוד האירופי לקייב. מוקדם יותר השבוע, סירבה הונגריה להצטרף לחברות באיחוד האירופי בחתימה על ההחלטה התומכת בצו של בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד פוטין.

ויקטור אורבן (צילום: רויטרס)
ויקטור אורבן (צילום: רויטרס)

כזכור, בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג הוציא בשבוע שעבר צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשעי מלחמה באוקראינה, זאת אחרי יותר משנה של מלחמה בין המדינות. בהצהרת בית המשפט, נטען כי פוטין "אחראי לכאורה לפשע המלחמה של גירוש בלתי חוקי של ילדים ושל העברה בלתי חוקית של ילדים מאזורים כבושים באוקראינה לפדרציה הרוסית".

מוסקבה הכחישה בעבר רבות את ההאשמות לפיהן כוחותיה ביצעו פשעי מלחמה במהלך הפלישה לאוקראינה, ולאחר הוצאת צו המעצר, משרד החוץ של רוסיה הודיע: "לצו המעצר נגד פוטין אין שום משמעות". מנגד, ראש הסגל של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס לצו המעצר שהוצא נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשעי מלחמה, ואמר כי "צו המעצר נגד פוטין הוא רק ההתחלה". בתוך כך, בית הדין בהאג הוציא צו מעצר גם נגד מריה אלכסייבנה לבובה-בלובה, הנציבה לזכויות ילדים בלשכת נשיא הפדרציה הרוסית, בגין האשמות דומות.