חזרה להסכם הגרעין? כלי תקשורת באיראן דיווחו השבוע כי דיפלומטים איראנים ואירופים נפגשו לאחרונה בסודיות באוסלו, בניסיון להחיות את המשא ומתן בין טהרן למערב. בתוך כך, המכון לחקר המזרח התיכון בסלובניה, העריך היום (ראשון) כי במידה והסכם הגרעין אכן יחזור לשולחן המשא ומתן, רוסיה תהיה המפסידה הגדולה, וכי הוא "אינו נמצא באינטרסים של מוסקבה".

על פי ניתוח המכון, רוסיה חוששת מחזרה להסכם הגרעין, שכן המשמעות היא הסרת הסנקציות הכלכליות על איראן. חוקרי המכון הסבירו, כי בהסרת הסנקציות, איראן לא תצטרך להישען על הטכנולוגיה הרוסית לפיתוח תעשיית הנפט במדינה. כמו כן, במוסקבה חוששים כי איראן תמתן את המדיניות האנטי-אמריקאית לצד הקרמלין.

הכור האיראני בבושהר (צילום: IIPA via Getty Images)
הכור האיראני בבושהר (צילום: IIPA via Getty Images)

בתוך כך, עוד הסבירו חוקרי המכון, כי "רוסיה לא חוששת מאיראן גרעינית, כמו שהיא חוששת מברית עם המערב, שכן, המערב יכול להשתמש בה ככלי להחליש את מוסקבה ולחדור למרכז אסיה". כזכור, רוסיה היא זו שמנעה את החתימה הסופית על הסכם הגרעין בווינה. זאת, לאחר שמוסקבה ביקשה מוושינגטון ערבויות על כך שהיחסים הכלכליים בין טהרן למוסקבה לא יהיו כפופים לסנקציות שיטיל המערב, בגלל הפלישה לאוקראינה.

עם זאת, הבקשה הרוסית לא הטיבה עם איראן, שכן טהרן רצתה להגיע להסכם, אך יחד עם זאת, לא רצתה לקלקל את יחסיה עם מוסקבה, שתמכה בה בזמנים הקשים, במיוחד כשהרפובליקה האסלאמית הייתה כפופה לסנקציות של ארה"ב בעשורים האחרונים. בהמשך, הסבירו חוקרי המכון, כי איראן אכן שואפת לחזרה להסכם, כדי להרגיע את החששות במערב, במיוחד לאחר ביקורו של מנכ"ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, בטהרן.

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

כזכור, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי ביקר מוקדם יותר החודש באיראן וקיים מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש תוכנית הגרעין האיראנית, במהלכה ציין כי "יש 'ציפיות גדולות' בשיחות עם איראן" והצהיר: "כל התקפה על מתקנים גרעיניים היא בלתי חוקית". את הדברים אמר גרוסי במהלך ביקור בטהרן, שלטענת דיפלומטים נועדו לדחוף את איראן לשתף פעולה עם חקירת סבא"א אחרי הדוח החסוי שחשף כי איראן העשירה אורנים לדרגת 84% - אחוזים בודדים מהדרגה שדרושה ליצירת נשק גרעיני. 

גרוסי, שדיבר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם מוחמד אסלמי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ציין כי השיחות נמשכות עם איראן על שתי קבוצות של עניינים חשובים כולל מגזר המדע, ויש "ציפיות גדולות" לגבי התהליך. לדבריו, השיחות מתקיימות ב"אווירה של עבודה, כנות ושיתוף פעולה".