על רקע הדיווח כי דיפלומטים איראני ואירופים נפגשו לאחרונה באוסלו, בניסיון להחיות את הסכם הגרעין, שליח רוסיה למשא ומתן הגרעיני, מיכאיל אוליאנוב, הצהיר כי "המשא ומתן במבוי סתום, אך השותפים במערב מסרבים להכריז על סוף התהליך". בריאיון שערך לעיתון הרוסי "איזבסטיה" הדגיש כי "נראה שהסיכוי להשלמת ההסכם עדיין קיים, למרות שהוא קטן מאוד".

אוליאנוב התייחס גם לתוכנית הביניים של איראן והסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, ואמר כי "התוכנית הזו היא תוצאה של משא ומתן ארוך ומקיף בוינה, בהשתתפות רוסיה, איראן, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה, ארה"ב והאיחוד האירופי שפעלו באופן מתואם. בתוך כך, נציגים במשלחת הרוסית למשא ומתן בווינה, אמרו כי "רשמית, טיוטת ההסכם של החזרה ההדרגתית למשא ומתן עם איראן, וביטול הסנקציות האמריקאיות נגד הרפובליקה האסלאמית עדיין מונחת על השולחן".

פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)

במקביל, למרות הנורמליזציה ביחסים בין איראן לסעודיה, ז'וזפ בורל, הנציב העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ, אמר כי חידוש היחסים משפיע באופן חיובי על הסכם הגרעין משנת 2015, אך להסכם יש מנגנון משלו. זאת, לאחר שסעודיה ומדינות נוספות במפרץ מתחו ביקורת על ההסכם, ועל כך שאינו מתייחס להשפעה האיראנית על האזור.

כזכור, דיפלומטים איראנים ואירופים נפגשו לאחרונה באוסלו שבנורבגיה, בניסיון להחיות את הסכם הגרעין, שבוטל ע"י נשיא ארצות הברית לשעבר דונאלד טראמפ בשנת 2015, כך על פי דיווח באיראן. עוד נמסר כי גורם בכיר בטהרן סיפר כי בפגישות נכחו סגן שר החוץ האיראני וגורמים ממשרדי החוץ של אנגליה, צרפת וגרמניה. 

רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)
רפאל גרוסי, מנכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא''א) (צילום: רויטרס)

כמו כן, בפגישות נכח גם אנריקה מורה, אחד הממונים על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי. עם זאת, השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן לא נכח בפגישות. "זה היה אמור להיות סיעור מוחות. דרושים יותר מסרים חיוביים כדי להראות שהדיפלומטיה עובדת", ציין מקור איראני בכיר, שהדגיש כי עדיין קיימים מספר מכשולים בנושא. גורם פוליטי אחר תיאר את השיחות כ"דיונים חסויים".

עוד דווח כי מסתמנת אפשרות להוצאתה לפועל של עסקת שבויים בין ארצות הברית לאיראן. במידה שעסקה שכזו תצא אל הפועל, מי שצפוי להתשחרר מהכלא האיראני הוא סיאמאק נאמאזי, אזרח איראני-אמריקאי. נאמאזי כלוא באיראן מאז שנת 2015, וכשאביו הגיע אל המדינה על מנת לפעול לשחרורו, הוא נעצר גם כן, ונאסר עליו לצאת מאיראן למשך שש שנים.