מלחמת רוסיה-אוקראינה: המלחמה עקובת הדם שהחלה בחודש פברואר 2022 נמשכת כבר יותר משנה, ונראית רחוקה מסיום, אך האם המלחמה אף תתרחב? לפי הצהרתו של ניקולאי פטרושב, מזכיר מועצת הביטחון של רוסיה, נראה שכן, לאחר שהציע לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לתקוף את ארה"ב בנשק "ייחודי".

פטרושב, מקורבו של פוטין, אשר מכהן בתפקיד מאז שנת 2008, התראיין לעיתון הממלכתי "Rossiyskaya Gazeta" והתמקד ביחסים בין רוסיה לארה"ב. במהלך הריאיון, טען כי "לאמריקאים יש טיפשות וראייה לטווח קצר". לדבריו, "מסיבה כלשהי, פוליטיקאים אמריקאים שבויים בתעמולה שמקדמת סכסוך ישיר עם רוסיה, ובה טוענים כי ארה"ב מסוגלת לשגר מתקפת טילים, שלאחריה רוסיה לא תוכל להגיב".

טילים בליסטיים של צבא רוסיה בתהלוכה צבאית בכיכר האדומה (צילום: DIMITAR DILKOFF via GettyImages)
טילים בליסטיים של צבא רוסיה בתהלוכה צבאית בכיכר האדומה (צילום: DIMITAR DILKOFF via GettyImages)

פטרושב הוסיף, כי "זו טיפשות ואלו אמירות מאוד מסוכנות. רוסיה סבלנית ואינה מפחדת, יש לנו נשק ייחודי ומודרני שמסוכל להשמיד כל אוייב, כולל את ארה"ב במקרה של איום על הקיום שלנו". למרות שהיחסים בין רוסיה לארה"ב ידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות, הרטוריקה של האיומים התגברה מאז החלה המלחמה באירופה. ארה"ב סיפקה לאוקראינה סיוע צבאי נרחב, כאשר פקידים רוסים העלו שוב ושוב את האפשרות של מתקפה נגד ארה"ב.

עם זאת, בשבועון "ניוזוויק", הסבירו כי לא ברור לאיזה נשק ייחודי ומודרני, פטרושב מתייחס אליו, גם לאחר פניה למומחי טילים בעולם. דבריו של פטרושב מגיעים זמן קצר לאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הודיע על כך שרוסיה חתמה על הסכם עם בלארוס השכנה לפיו מוסקווה תציב נשק גרעיני טקטי בשטחה. "מהלך זה לא יפר את הסכמי אי הפצת נשק גרעיני", אמר פוטין. עוד הוסיף הנשיא, כי "ארצות הברית הציבה נשק גרעיני בשטחן של בעלות ברית אירופה".