משרד ההגנה האמריקאי מסר ביום שישי האחרון, כי הצבא תקף מטרות של משמרות המהפכה של איראן בסוריה, זאת בתגובה לתקיפה איראנית על בסיס של הקואליציה. בתוך כך, עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח, מפי בכירים אמריקאים, כי תגובות הצבא תחת נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מוגבלות בהשוואה לנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

בתקופת ממשל טראמפ, ימים ספורים לאחר שקבלן אמריקאי נהרג במתקפת טילים של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, הורה הנשיא לשעבר על התקיפה, שבמהלכה חוסל מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני. בתוך כך, על פי הדיווח בארה"ב, למרות ההכנה של הצבא האמריקאי לתקוף שוב את המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, הבית הלבן תחת ביידן החליט להימנע מתקיפה נוספת.

דונלד טראמפ בוועידת CPAC (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
דונלד טראמפ בוועידת CPAC (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

כאמור, משרד ההגנה האמריקאי מסר ביום שישי האחרון כי בהוראת הנשיא ביידן, הצבא תקף מטרות של משמרות המהפכה של איראן במזרח סוריה. זאת, כתגובה על תקיפה שבוצעה באמצעות מל"ט על בסיס של הקואליציה בצפון-מזרח המדינה, בה נהרג קבלן אמריקאי ונפצעו עוד חמישה. בכיר אמריקאי עדכן כי בתקיפה האמריקאית הותקף מבנה המשמש לבקרה ואיסוף מודיעין. על פי דיווח בערוץ אל-חדת' הסעודי, שמונה בני אדם נהרגו במתקפה.

מקורות מודיעין אמריקאים ציינו כי המל"ט שהשתתף בתקיפה, הוא מתוצרת איראן, וכי התקיפה התרחשה בשעות הצהריים במחוז אל-חסקה. בתוך כך, שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, אמר כי "התקיפה האווירית בוצעה בתגובה למתקפה, וכן לסדרה של מתקפות שאירעו לאחרונה נגד כוחות הקואליציה בסוריה על ידי קבוצות המזוהות עם משמרות המהפכה. התקיפות המדויקות נועדו כדי להגן על ארה"ב ועל אנשיה".

מפציצי B52 של צבא ארה''ב (צילום: רויטרס)
מפציצי B52 של צבא ארה''ב (צילום: רויטרס)

שר ההגנה האמריקאי הוסיף, כי "ארה"ב נקטה בפעולה מידתית ומכוונת שנועדה להגביל את הסיכון להסלמה ולמזער את כמות הנפגעים. כפי שהנשיא ביידן הבהיר, אנחנו ננקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על עמנו ותמיד נגיב בזמן ובמקום שנבחר. אף ארגון לא יפגע בחיילים שלנו ללא עונש".

בתוך כך, הגנרל מייקל קורילה, המשרת כמפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית, הצהיר כי "כוחות הפרוקסי העצומים של איראן אחראים על חוסר היציבות באזור ומאיימים על השותפים האזוריים שלנו". בכירים אמריקאים כבר הצהירו כי איראן ייצרה בשנים האחרונות מל"טים מתקדמים ומתוחכמים, ומכרה אותם באופן עקבי למדינות אחרות, כולל רוסיה, במלחמתה נגד אוקראינה, ולשלוחותיה במזרח התיכון.