דרמה בארה"ב: חבר המושבעים בניו יורק הצביע הלילה (שישי) בעד הגשת כתב אישום נגד נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, במסגרת פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. למעשה, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקאית שנשיא בהווה או לשעבר יועמד לדין פלילי. פרקליטיו של טראמפ אישרו כי קיבלו את ההודעה הדרמטית על ידי משרד התובע הכללי של מנהטן.

בצל החקירות הפליליות: כמה אחוזים מהציבור האמריקאי מאמין לטראמפ?
יוותר על המירוץ לנשיאות? התרחישים האפשריים למעצר של טראמפ 

על פי מה שדווח עד כה מכתב האישום, עולה כי טראמפ יעמוד בפני יותר מ-30 סעיפים הנוגעים להונאה. יתר כתב האישום נותר חסוי. לפי דיווחים בארצות הברית, אחד מעורכי דינו של טראמפ אף טען כי האחרון צפוי להסגיר את עצמו ביום שלישי הקרוב.

טראמפ הגיב בחריפות לכתב האישום ומסר כי "מדובר ברדיפה פוליטית והתערבות בבחירות ברמה הגבוהה ביותר בהיסטוריה. מהרגע שירדתי במדרגות במגדל טראמפ, ועוד לפני שהושבעתי לנשיא ארצות הברית, הדמוקרטים השמאליים הרדיקליים ביצעו נגדי ציד מכשפות. הדמוקרטים שיקרו, רימו והתנהלו באובססיה כדי לנסות 'להפיל את טראמפ', אבל עכשיו הם עשו את הבלתי מתקבל על הדעת - הפלת אדם חף מפשע לחלוטין במעשה של התערבות בוטה בבחירות".

"אף פעם בהיסטוריה של האומה שלנו זה לא נעשה", הוסיף טראמפ, "הדמוקרטים רימו אינספור פעמים במהלך עשורים, אבל הפעלת הנשק של מערכת המשפט שלנו כדי להעניש יריב פוליטי, שהוא במקרה נשיא ארצות הברית וללא ספק המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות, מעולם לא קרה לפני כן".

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

טראמפ אף פתח קמפיין גיוס תרומות עבור סיוע במימון ההגנה המשפטית, ומסר בהודעה לתומכיו: "אנא תרמו כל סכום שיתאפשר לכם כדי להגן עלינו מפני ציד המכשפות הבלתי נגמר הזה".

אלינה האבה, עורכת הדין של טראמפ, פרסמה הצהרה לאחר הודעת חבר המושבעים בניו יורק: "נשיא לשעבר, מועמד בהווה וידידי הנשיא דונלד ג'יי טראמפ הוא קורבן של גרסה מושחתת ומעוותת של מערכת המשפט וההיסטוריה האמריקאית. הוא יזכה לצדק". בתוך כך, עורכי הדין שייצגו את טראמפ בחקירת חבר המושבעים בניו יורק פרסמו הצהרה משותפת: "נגד הנשיא לשעבר טראמפ הוגש כתב אישום. הוא לא ביצע שום פשע. אנו נילחם בתוקף בתביעה הפוליטית הזו בבית המשפט".

בתוך כך, רפובליקנים בכירים בקונגרס התייצבו מאחורי טראמפ לאחר ההודעה הדרמטית, כאשר אליז סטפניק, חברה בהנהגת הבית הרפובליקני, כינתה את כתב האישום "ציד מכשפות פוליטי" וכן "יום אפל לאמריקה". ריק סקוט, סנטור מפלורידה, כינה את כתב האישום "נקמה פוליטית נגד טראמפ", והסנאטור הרפובליקני טד קרוז מטקסס אמר כי "ישנה הסלמה קטסטרופלית בנשק בו משתמשת מערכת המשפט".

מחאה נגד דונלד טראמפ בניו יורק לאחר ההודעה על כתב האישום נגדו (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
מחאה נגד דונלד טראמפ בניו יורק לאחר ההודעה על כתב האישום נגדו (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ, פרסם הודעה ומסר כי "לראשונה בהיסטוריה של ארצנו, נגד נשיא (נוכחי או לשעבר) של ארצות הברית הוגש כתב אישום. אני לא מתגאה בהוצאת הצהרה זו ומבקש להזכיר לכולם גם את חזקת החפות. כתב האישום של היום אינו סוף פסוק, אלא מדובר רק בהתחלה". 

כמו כן, יובהר כי עו"ד כהן היה שחקן מפתח בפרשה בה יואשם טראמפ, על דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. התשלום לשחקנית בוצע בימים האחרונים של קמפיין הנשיאות לבחירות 2016, על ידי עו"ד כהן בעצמו. במסגרת הסכם טיעון שנחתם עם כהן בשנת 2018, הודה כי אכן שילם לדניאלס וכי מטרת התשלומים הייתה "השפעה על תוצאות הבחירות". במסגרת הסכם הטיעון הודה כהן בתשעה אישומים ונידון לשלוש שנות מאסר.

לפי דיווחים בארה"ב, החקירה עצמה נערכה במנהטן קרוב לחמש שנים, כאשר במסגרת הפרשה נטען כי הנשיא לשעבר שילם לא פחות מ-130 אלף דולר לשחקנית הפורנו.