נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, רצה לקנות דירה בת"א למורתו לשעבר, אך הכסף לרכישה לא הגיע מכיסו, אלא מחשבון בנק סודי תחת שמו של המליארדרד היהודי, רומן אברמוביץ', כך עולה מתחקיר שפורסם היום (ראשון) בעיתון "הוושינגטון פוסט".

מורתו לשעבר של פוטין, מינה יודיצקיה ברלינר, לימדה אותו גרמנית בתיכון בסנט פטרסבורג, ובשנת 1973 החליטה לעלות לישראל. במהלך ביקור ממלכתי בישראל בשנת 2005, הגיעה ברלינר לשגרירות הרוסית וביקשה להעיבר מסר לפוטין. לאחר פגישה קצרה, המנהיג הרוסי, שהרעיף עליה אהבה, החליט לרכוש לה דירה בשווי של כרבע מיליון דולרים. דוברו של אברמוביץ' הודה במתנה המיוחדת למורה, אך אמר כי היא לא נעשתה בהוראת פוטין, אלא "בעקבות בקשה שהתקבלה מהקהילה היהודית". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

רומן אברמוביץ' (צילום: רויטרס)
רומן אברמוביץ' (צילום: רויטרס)

בתחקיר שנעשה על ידי הוושינגטון פוסט, "השומרים" ואתר התחקירנים הבינלאומי ICIJ, ציינו כי העושר העצום של אברמוביץ' נבע במקור ממכירה של נכסים לאחר נפילת ברית המועצות. עוד ציינו, כי האוליגרך היהודי מערער על הקשר הפיננסי עם פוטין, ואף תבע כלי תקשורת שהצביעו כי הוא פועל תחת הנשיא הרוסי. עם זאת, המסמכים שנחשפו, מגלים כי הדירה הקטנה שנקנתה במרכז תל אביב, לא נרכשה על ידי פוטין, אלא על ידי חברה שבשליטת אברמוביץ' הרשומה בפקריסין, ומעלה תהיות לגבי הקשר בין השניים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

בתוך כך, אחד הדוברים מטעמו של האוליגרך, הודה כי לאברמוביץ' היה חלק בקניית הדירה, אך הדגיש כי "רכישת הדירה לא נעשתה בהוראת פוטין, אלא בעקבות בקשה שהתקבלה בקהילה היהודית". לדבריו, "זה שקר גס להגיד כי למישהו יש שליטה על הכספים של מר אברמוביץ', בהתבסס בעובדה שהדירה עלתה כרבע מיליון דולרים, כאשר אברמוביץ' תרם למעלה מחצי מיליארד דולרים למטרות יהודיות". 

הרישומים שנחשפו בתחקיר, הראו כי אברמוביץ' פועל על מנת להיפטר מהסנקציות שמדינות המערב הטילו על רוסיה ועל אישים רוסים בעקבות המלחמה באוקראינה. בכך, אברמוביץ' מתיימר שאין לו קשרים מיוחדים עם פוטין, אפילו בזמן שהוא משתמש בקרמלין, כדי לשמש צינור למשא ומתן המדשדש בין רוסיה לאוקראינה. עם זאת, אברמוביץ' מוגן מהסנקציות האמריקאיות, בהוראתו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שרואה בו ערוץ לשיחות משא ומתן עם פוטין.

וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

על פי המסמכים שנחשפו, בזמן ביקורו הממלכתי בישראל, ברלינר הוזמנה למלון בירושלים, שם נפגשה לבסוף עם הנשיא הרוסי. לאחר מכן, הוא הזמין אותה להצטרף לחדרה הפרטי במלון, ושם השניים שוחחו על ענייני היום יום. לפני שיצאה, פוטין ביקש ממנה שתכתוב את כתובתה בתל אביב, ולאחר מכן קיבלה לידי מתנות רבות, כמו שעון רוסי עתיק, וספר בהקדשה אישית. ולאחר מכן, על פי הפרטים, פוטין הודיע כי הוא מעוניין לרכוש עבורה דירה וליווה אותה לראות שני נכסים שכבר נבחרו. לדבריה, "הכל קרה מהר, תוך כמה חודשים הגיעו מובילים, ארזו את הדירה שלי והעבירו אותי".

שמו של אברמוביץ' אינו מופיע בשטר, או ברשימת התאגידים בקפריסין, שהפכה למקלט מס עבור אוליגרכים רוסים. עם זאת, במסמכים שדלפו מחברה קפריסאית בשם Meritservus, שעוסקת בין היתר ברישום חברות ורישומי יאכטות, והגיעו לידי ארגון אמריקאי ללא כוונות רווח בשם Distributed Denial of Secrets, החברה הקפריסאית סיפקה לאוליגרך היהודי שירותי שונים במשך שני עשורים. 

מהמסמכים שנחשפו עולה בנוסף, כי ב-29 ביוני, 2005, חודשיים לאחר ביקורו של פוטין בירושלים, חתמה מורתו הקשישה על הסכם שבמסגרתו קיבלה 245 אלף דולר מחברה בשם N.P. Gemini Holdings Ltd הרשומה בקפריסין. נציג מטעמו של אברמוביץ' השיב כי המתנה לברלינר בוצעה על ידי הרב אלכסנדר בורודה, מנהיג הפדרציה הרוסית של הקהילות היהודיות ברוסיה.