סכנה לחייו של פוטין? כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה ברוסיה דיווחו כי הצבא הרוסי פרס מערכת הגנה אווירית ליד אחוזת הנופש של הנשיא הרוסי בקרסנאיה פוליאנה, בסמוך לעיר סוצ'י. ערוץ היוטיוב Navalny Live פרסם סרטון ברשת החברתית, ובו תיעוד של המערכת פנציר-S1 המותקנת באזור. 

זו אינה הפעם הראשונה בה מתקבלים דיווחים כי מערכות הגנה אוויריות נפרסות ליד מבנים בבעלותו של הנשיא הרוסי. דיווחים ראשונים על כך, הגיעו כבר בחודש ינואר האחרון, כאשר כלי תקשורת במדינה דיווחו כי מערכת הפנציר הותקנה על גגותיהם של כמה בניינים במוסקבה. זאת, לאחר הדיווחים על פיצוצים בשני בסיסים של חייל האוויר הרוסי, שגורמים ברקמלין טענו כי מדובר במתקפת מל"טים של אוקראינה. כמו כן, גם אתר החקירות העצמאי Agentstvo, פרסם בעמוד הטלגרם שלו, כי המערכת הוצבה גם ליד ביתו של פוטין, באזור נובגורוד ברוסיה.

גאורגי אלבורוב, מצוות ערוץ היוטיוב Navalny Live, שפועל על ידי פעילים המזוהים עם אלכסי נבלני, מסביר בסרטון שפורסם, כי בית המגורים בסמוך לסוצ'י, שייך על הנייר לתאגיד "גזפרום", המנוהל על ידי הקרמלין. אלבורוב הסביר כי למרות זאת, הנשיא הרוסי משתמש בבית המפואר כבית נופש. אלבורוב גם טען כי "בעוד שפוטין מציג את עצמו כמנהיג אמיץ, הוא למעשה פרנואיד".

מערכת ההגנה האווירית שנפרסה בסמוך לבית הנופש שלו, משלבת יכולות של יירוט טילים בטווח של עד 7 קילומטרים, ומטוסים עד לטווח של 20 קילומטרים. על פי הדיווחים השונים, ברחבי רוסיה גם נפרסו מערכות הגנה אווירית מתקדמות יותר, כמו S-400 אשר יכולה ליירט מטרות עד לטווח של 250 קילומטרים.

מערכת ההגנה האווירית הרוסית פנציר S-1 (צילום: AFP/Getty images)
מערכת ההגנה האווירית הרוסית פנציר S-1 (צילום: AFP/Getty images)

בתוך כך, גיא מקארדל, העורך הראשי של אתר החדשות SOFREP, מסר לשבועון "ניוזוויק" כי הדיווח של כלי התקשורת הרוסי אכן אמין. לדבריו, "רוב הסיכויים שפוטין מסתיר את הימצאותו במקום, כדי שלא יחשבו עליו שהוא פרנואיד. המערכות נפרסו שם להגן עליו ועל משפחתו". כמו כן, התייחס למערכת פנציר-S1, ואמר כי "היא יעילה ביותר בהפלת מל"טים, טילים, מסוקים ואפילו מטוסי קרב. משפחתו של פוטין יכולה לישון בשקט, עם המערכת שמגינה עליהם".