מדינת איידהו הפכה אתמול (שישי) למדינה הראשונה בארצות הברית שאוסרת על נסיעה מחוץ לגבולות המדינה לצורך ביצוע הפסקת היריון. חוק זה הוא אחד מיני חוקים רבים שעוברים בארצות הברית מאז יוני 2022, אז ביטל בית המשפט העליון במדינה את הפסיקה שקבעה שגישה להפסקת היריון נכללת תחת הזכות החוקתית לפרטיות.

לאחר פסיקת בית המשפט העליון, ביידן מתחייב: "נגן על נשים שיבצעו הפלה"

דרמה בארה"ב: בית המשפט העליון ביטל את הזכות להפלות אחרי 50 שנה
 

נשים ונערות החיות באיידהו התנחמו בשנה האחרונה בידיעה שמעבר לגבול, באורגון, הזכות להפסקת היריון מעוגנת בחוק ובמקרה הצורך יעברו את המסע הנדרש למדינה השכנה. 

המחוקקים באיידהו, שכבר אסרו על הפסקת היריון בכל שלב, מבקשים להצר את צעדי תושבות המדינה, והחוק החדש יטיל עד חמש שנות מאסר על כל מי שיסייע לקטינה בהיריון לבצע הפסקת היריון. "מימון נסיעה מחוץ לגבולות המדינה, טרמפ למרפאה וקביעת תור לרופא ייחשבו לאקטים פליליים על פי החוק החדש", אמרה אליזבת' סמית, ראש מחלקת מדיניות ומחקר ב"מרכז לזכויות האישה". 

בתוך כך, גם בטקסס השמרנית מנצלים את ביטול פסיקת העליון על מנת להקשות על ביצוע הפסקת היריון. אתמול פסק שופט פדרלי במדינה על איסור שימוש ב"מיפפריסטון", אחת משתי תרופות המשמשות להפסקת היריון בשלביו המוקדמים (עד עשרה שבועות). 

השופט, מת'יו קאסמריק, פנה למנהל התרופות והמזון בבקשה להשהות את אישור השימוש בתרופה, עד שיתבררו תביעות שהוגשו לאחרונה לבחינת בטיחותה של התרופה. במקביל, במדינת וושינגטון הוגשה פנייה נגדית למנהל התרופות והמזון, בבקשה להימנע מהתערבות בסטטוס של תרופות להפסקת היריון. שתי תביעות אלו מגדילות את הסיכוי שההחלטה תתגלגל לפתחו של בית המשפט העליון, שחבריו הם אלו שביטלו את ההגנה החוקתית בשנה שעברה.