המתיחות עם איראן: חיל האוויר של משמרות המהפכה של איראן מכין מתקפת כטב"מים נגד ספינות סחר אזרחיות בבעלות ישראלית במפרץ הפרסי, כך דווח הלילה (בין שבת לראשון) בעיתון "הניו יורק טיימס", מפי שני בכירים במודיעין האמריקאי המעורים הפרטים. זאת, לאחר הדיווח אמש, כי הצי האמריקאי ישלח לאזור צוללת גרעינית, שביכולתה לשגר טילי שיוט. לפי ההודעה, מטרת המהלך היא הבטחת "הביטחון הימי ושמירה על היציבות באזור".

בתוך כך, אסטרטג איראני, המקורב למשמרות המהפכה, אישר כי איראן שוקלת לתקוף ספינות בבעלות ישראלית, כנקמה לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, בהן נהרגו שני יועצים מיוחדים במשמרות המהפכה. דובר הצי החמישי של חיל הים האמריקאי, טימותי הוקינס, אמר כי "האירועים האחרונים, כולל התקיפות בסוריה ואיומים פומביים של איראן נגד ספינות סחר, הניעו אותנו להגיע לאזור על מנת להגביר את הערנות".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מל''ט איראני במהלך תרגיל צבאי (צילום: רויטרס)
מל''ט איראני במהלך תרגיל צבאי (צילום: רויטרס)

לפי גורם בכיר צבאי, הצוללת, המכונה USS פלורידה, נכנסה לאזור ביום חמישי והחלה אתמול לעבור את תעלת סואץ. "היא מסוגלת לשאת עד 154 טילי שיוט מסוג טומהוק ופרוסה לתמיכה בצי החמישי של ארה"ב כדי לעזור להבטיח ביטחון ויציבות ימיים אזוריים", הסביר.

תנועות הצוללות של ארה"ב אינן מתפרסמות לעתים קרובות. בהודעה הרשמית על שליחת הצוללת אמנם נמסר כי מטרת העברת הצוללת היא הבטחת הביטחון הימי כמו גם שמירה על חופש השיט, אם כי גורמים אמריקאיים רשמיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם מחזיקים במידע לפיו איראן שואפת לתקוף באזור כבר בזמן הקרוב.

משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)
משמרות המהפכה באיראן (צילום: רויטרס)

"ה-USS פלורידה מציגה מידה נוספת של גמישות, שרידות, מוכנות ויכולת, ואנו מברכים על הנכס הזה לסנטקום", אמר ג'ו בוצ'ינו, דובר סנטקום, הפיקוד הצבאי האמריקאי המפקח על המזרח התיכון וחלק גדול באסיה.

כזכור, בחודש נובמבר האחרון, דווח כי איראן תקפה ספינת סחר בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הצהיר כי "הספינה עברה במים הבינלאומיים מול חופי עומאן, ולאחר סקירה, אנו סבורים שאיראן ביצעה את התקיפה באמצעות מל"ט. המל"ט משומש באופן ישיר על ידי הצבא האיראני וגם באמצעות סוכניה ברחבי המזרח התיכון ורוסיה, בשדה הקרב באוקראינה".