הדלפת המסמכים מהפנטגון: עיתון "וושינגטון פוסט" דיווח הבוקר (חמישי) כי אזרח אמריקאי, שעבד בבסיס צבאי, הוא חשוד ככל הנראה בהדלפת המודיעין שחשפה שורה של הערכות מודיעין דרמטיות של ממשלת ארה"ב. על פי הדיווח, אותו אזרח הוא "חובב נשק צעיר וכריזמטי", שחשף מסמכים מסווגים מאוד עם קבוצה של מכרים רחוקים שחיפשו חברה בתקופת מגפת הקורונה.

עוד דווח, כי את המידע שיתף בקבוצה בפלטפורמת המסרים Discord, ובה היו כ-24 חברים, בעיקר גברים ונערים. בשלב מסוים, המדליף שהשתמש בכינוי - OG, פרסם הודעה עמוסה בראשי תיבות, והסביר לחברי הקבוצה כי הוא יודע "סודות שהממשלה מנעה מלשתף עם אנשים רגילים". מהפרטים עולה, כי אותו אזרח, העובד במתקן הצבאי, בילה את רוב יומו במתקן מאובטח, שאסר על הכנסת טלפונים סלולריים ומכשירים אלקטרונים אחרים, שניתן להשתמש בהם כדי לתעד את המידע הסודי שהיה ברשותו ברשתות המחשבים הממשלתיים. חלק מהמסמכים שהודלפו, היו תחת הסיווג NOFORN, שהמשמעות היא כי "המידע כל כך רגיש, שאסור לחלוק אותו עם אזרחים זרים".

הקבוצה ב-DISCORD, נועדה בעיקר למקום "התכנסות", עבור נערים גיימרים, שבילו שעות ארוכות בבית בעקבות הקורונה, החליפו בדיחות, תמונות וצפו יחד בסרטים. בין היתר, אותו אזרח גם "הרצה" לשר המשתתפים בקבוצה על "ענייני העולם ופעולות ממשלתיות חשאיות". בתוך כך, הוושינגטון פוסט ביסס את הדוח על ריאיון שערך עם שני חברים שהיו בקבוצת ה-DISCORD, והיו חשופים למבול המסמכים המסווגים. אחד החברים סיפר על המדליף כי "הוא רצה לשמור אותנו בעניינים, וחשב כי הידע הפנימי שלו יציע לאחרים הגנה מהעולם הבעייתי שסביבם".

CIA (צילום: רויטרס)
CIA (צילום: רויטרס)

לדבריו, "הוא (המדליף) היה אדם חכם, הוא ידע מה הוא עושה כשפרסם את המסמכים, אלו לא היו הדלפות מקריות מכל סוג שהוא". המסמכים שפורסמו נגעו במגוון נושאים רגישים, שרק אנשים שעברו בדיקות רקע ארוכות במשך חודשים, יכולים להיות חשופים אליהם. עוד סיפר החבר בקבוצת ה-DISCORD, כי "היו במסמכים דיווחים סודיים ביותר על מקום הימצאם ותנועותיהם של מנהיגים פוליטיים בכירים ועדכונים טקטיים על כוחות הצבא, ניתוח גיאופוליטי ותובנות לגבי המאמצים של ממשלות זרות להשפיע על בחירות".

על פי הדיווח בוושינגטון פוסט, בהודעות הראשות ששלח בקבוצה, נתן רק "לגימה קטנה" ממבול הסודות שעתיד היה לבוא. כאשר עיבד מאות קבצים מסווגים, והבין כי יהיה קשה לתמלל את כולם, עבר לפרסם מאות תמונות של המסמכים עצמם. לאחר מכן, העיתון ציטט חבר נוסף שהיה בקבוצת ה-DISCORD שסיפר על המדליף, כי "הוא בכושר, הוא חזק, הוא חמוש, הוא מאומן. כמעט כל מה שאפשר לצפות בתרחיש מאיזה סרט מטורף". בסרטון שהגיע לידי העיתון, נראה המדליף כשהוא עומד במטווח, מחזיק רובה גדול, וצועק שורה של קריאות גזעניות ואנטישמיות, ולאחר מכן יורה מספר כדורים.

כמו כן, עוד סיפר אחד החברים בקבוצה, כי "נדהם" מהמיומנות של OG בכלי הנשק. לדבריו, "הייתי אחד מהאנשים הבודדים בקבוצה שהצליח להבין מה משמעות המסמכים, זה הרגיש כאילו אני על פסגת הר האוורסט, הרגשתי שאני מעל מכולם". עוד טען, כי פגש את OG לפני כארבע שנים, בשרת אחר שנפתח עבור מעריצי יוטיובר פופולרי, וסיפר כי "כולנו התקרבנו מאוד אחד לשני, כמו משפחה מלוכדת, היינו תלויים אחד בשני, במיוחד ב-OG, שעזר לנו בתקופות דיכאון ועזר לנו לייצב אותנו מבחינה רגשית".

בשלב מאוחר יותר, כך על פי הדיווח, OG ציפה כי האחרים יקראו מקרוב את המידע המסווג ששיתף. זאת, לאחר שהשקיע יממות שלמות בכתיבת הפוסטים הארוכים, ולעתים קרובות אף כתב הסברים, לחברי הקבוצה שלא הבינו. זה הזמן שבו המדליף "שינה טקטיקה", ובמקום "לבזבז" שעות באמצעות הקלדה, צילם את המסמכים המקוריים והעלה לשרת. לפי הפרטים שנמסרו בדיווח, חלק מהמסמכים הציגו תרשימים מפורטים של תנאי שדה הקרב באוקראינה ותמונות לווין מסווגות מהמלחמה. תמונות אחרות הציגו את המסלול הפוטנציאלי של טילים גרעיניים מקוריאה הצפונית, שיכולים להגיע לשטח ארה"ב, ותמונות נוספות שהציגו את התצלומים של הבלון הסיני שריחף בשמי ארה"ב בחודש פברואר האחרון.

אחד מחברי הקבוצה סיפר על המדליף, כי הייתה לו השקפה אפלה על הממשלה. לדבריו, "הוא דיבר על ארה"ב, ובמיוחד על רשויות אכיפת החוק ועל קהילת המודיעין ככוח מרושע שביקש לדכא את אזרחיו ולשמור אותם בחושך. הוא סיפר לנו כי "הממשלה הסתירה את האמת מהציבור", וידעה מראש על אירועי ירי שהתרחשו במדינה. פקידי אכיפת החוק הפדרליים נתנו לרציחות להימשך, כדי שיוכלו לבקש את הגדלת המימון".