מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם היום (חמישי) לרגל יום ירושלים הבינלאומי וטען כי "ההתפתחויות בשנה האחרונה שירתו את המאבק שלנו נגד ישראל". לדבריו, "החייאת יום ירושלים הבינלאומי היא חלק מהותי מהקרב לשחרור פלסטין. השנה, יותר מתמיד, ראינו את ציר ההתנגדות חזק, מסוגל ומגובש, כפי שאנו רואים בשטח בשבועות האחרונים ובימים אלו, ונהיה עדים לכך בשבועות הקרובים גם בהתייחס להתפתחויות".

עימותים בהר הבית גרמו למתיחות ביטחונית (רויטרס)

בנאומו אמר נסראללה: "כל שנה ביום שישי האחרון של חודש הרמדאן נפגשים כל המוחות, הלבבות, הרצונות, הרגשות, הריבועים, הריבועים, החזיתות, האגרופים, האמות, הבמות, הקולות, הגרונות והעטים על מרכזיותה של ירושלים, מטרתה ושיקומה מאחיזת הכיבוש". 

הוא הוסיף וטען כי "זה טבעי שבכל שנה, בכל יום קדוש, אנחנו לוקחים בחשבון את כל ההתפתחויות המתרחשות משנה לשנה. השנה היו הרבה התפתחויות ואירועים חשובים מאוד ברמה העולמית, ברמה האזורית, ברמה הפלסטינית ובתוך ישראל. כל ההתפתחויות הללו, לדעתי, משרתות באופן חיובי את המאבק הארוך שלנו בציר ההתנגדות עם ישראל, עם הכיבוש הציוני ועם ההגמוניה האמריקאית".

נסראללה המשיך וציין כי "במישור הבינלאומי, העולם צועד בהתמדה לקראת סדר עולמי רב קוטבי, כלומר אנו הולכים לקראת מצב שבו ההגמוניה של הקוטב האחד המיוצגת על ידי ארה"ב וישראל, העולם צועד לכיוון הזה. מה שקורה באירופה, באוקראינה, בין רוסיה לנאט"ו, בין רוסיה לאמריקה, המשיכה ההולכת וגוברת בין סין לארה"ב, והעמדה האירופית במילייה זו הדהימה, השתקפות עמדה זו על מדינות חשובות ומשפיעות בעולם".

ברמה האזורית טען כי  "במהלך השנה, היינו עדים בצורה ברורה ורשמית לכישלון פרויקטים של טרור ותוקפנות, וכן היינו עדים לתחילת הפתיחות של המדינות האזוריות לאפשרויות של רוגע, הידברות. התכנסות והסכמה, פתרון בעיות פנים בין המדינות השונות באזורנו באמצעות דיפלומטיה ודיאלוג".

הוא המשיך וטען כי "בוודאי שדרך חדשה זו באזור מסייעת לגשר בין שערי סכסוכים שונים, סכסוכים פנימיים חריפים וקרעים כואבים ומזיקים בגוף האומה שלנו, מול הניסיון הישראלי ליצירת ציר ישראלי-ערבי בעימות עם איראן ובעימות עם ציר ההתנגדות. השנה, יותר מתמיד, ראינו את ציר ההתנגדות יוצא מנסיון השנים האחרונות, חזק, מסוגל ומגובש, ולמה שאנו עדים לו בשטח. בשבועות האחרונים ובימים אלו, ונהיה עדים לכך בשבועות הקרובים גם בהתייחס להתפתחויות".

בעניין ישראל והמשברים הפנימיים העמוקים מהם היא סובלת, הדגיש נסראללה כי "אנחנו עוקבים אחרי התחלותיה והסימנים שלה כבר שנים, תמיד בשנים האחרונות דיברנו על הנושא הזה. הקונצנזוס שלהם בנושא הערכה זו, ודאגתם לקיום, שאותה הם מבטאים כעת בבירור".

הוא הוסיף: "במישור הפלסטיני, ההסלמה של ההתנגדות הפלסטינית בגדה המערבית ובירושלים באה, לדעתי, להיות אחד הגורמים המכריעים החשובים ביותר במאבק הזה. והבלבול של הציונים, הנוכחות הגדולה באל אקצא, במיוחד בימים ולילות אלו, למרות כל ההתקפות הקשות והקשיים הגדולים".

"כמו כן, יכולות ההתנגדות גדלות ברצועת עזה, והעם הפלסטיני מתגייס סביב בחירת ההתנגדות בתוך ומחוץ לפלסטין. כל ההתפתחויות הפלסטיניות החשובות הללו מכניסות אותנו יותר מתמיד למעגל הוודאות לגבי תוצאות הסכסוך הזה, בנוסף להתפתחויות ברמת הישות, ברמה האזורית וברמה הבינלאומית".

הוא הדגיש כי "בשלב הנוכחי יש למקד את המאמצים בתמיכה בגדה המערבית ובירושלים, בתמיכה בהתנגדות המזוינת ובתמיכה באנשים ובאנשים האיתנים שם, המהווים את הסביבה להתנגדות, לתמיכתה ולבסיס להמשכיות שלה".

הוא המשיך: "הגדה המערבית היום היא באמת המגן של ירושלים, שכן הסיסמה והתואר הזה נלקחה כסמל של יום ירושלים השנה. הגדה המערבית היום היא בצדק המגן של ירושלים, אנשיה, אנשיה, נשים, צעירות ומבוגרות. כנסיית התחייה עוסקת בקדושה האיסלמית והנוצרית ובשמירה על קיומה וזהותה, והם תמיד היו ומוכיחים בכל יום שהם עומדים באתגר ועומדים באחריות ההיסטורית הזו".

הוא סיכם ואמר: "מה שצריך להעסיק את כולנו בציר ההתנגדות ובשלב המסוים הזה הוא איך לספק תמיכה מועילה ותמיכה חזקה יותר בכל רמה, כדי שההתנגדות הזו בגדה המערבית וההתקוממות האמיצה הזו תימשך". ושכולנו יודעים שאחריות זו היום פירושה אחריות לתמוך בגדה המערבית, שהיא מגן ירושלים. זו אחריות דתית, אמונית, ג'יהאדיסטית, היסטורית, אנושית ומוסרית, וכולנו נשאל עליה ביום של תחיית המתים אם נכשל, ונזכה לשכר ושכר על הכל אם נמלא את החובה הזו".

עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)
עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)

הנייה: "השחרור קרוב, השבר והתפוררותה של ישראל יובילו לקריסתה"

בתוך כך, גם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, נשא דברים לרגל יום ירושלים. "היום מסגד אל-אקצא המבורך ניצב זקוף מול הציונים שרוצים לשנות את העובדות הדתיות ההיסטוריות. הגדה המערבית מתרעננת מההתנגדות המבורכת, והעם הפלסטיני מבית ומחוץ הוא השוחות המתקדמות בהגנה על ירושלים ועל אל-אקצא".

הוא המשיך וטען כי "הציונים מפרים את קדושת מסגד אל-אקצא מול עדשות המצלמה", והדגיש כי התבצרות במסגד אל-אקצא כיום הוא ג'יהאד. לדבריו "מספר משתנים מצביעים על קרבתו של השחרור, הראשון שבהם הוא השבר והתפוררותה של ישראל שיובילו לקריסתה, והשני הוא שאנו עומדים בפני סדר בינלאומי חדש שבו קטבים קמים ויורדים, ועידן. זה מאותת על ירידה בהשפעה האמריקאית בעולם".

הוא ציין כי "פיוסים וצעדים מתקדמים בדרך של הידברות במקום סכסוך מעידים על כך שאנו ניצבים בפני מציאות הנושאת בשורות טובות לעמים ברמה האזורית". מנגד, הוא הדגיש כי "ההשלכות של ההסכם שנחתם בין איראן לסעודיה יהיו על כמה מדינות, בעיקר על המצב בתימן".

לדבריו, "על סמך השינויים האלה אנחנו אומרים שאנחנו בעמדה מתקדמת בניגוד לישראל", והוסיף: "אנחנו ממשיכים בדרך ההתנגדות. זה המסר של עמנו. בירושלים, בגדה המערבית, בעזה, בפנים הארץ, במחנות ובתפוצות".