מלחמת הצללים הארוכה בין איראן וישראל עוברת לשלב חדש ובלתי צפוי, לאחר שמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה אסמאעיל קאאני החל לגייס בעלות ברית ברחבי המזרח התיכון כדי לפתוח בגל חדש של תקיפות על מטרות ישראליות, כך דווח הערב (שישי) בוול סטריט ג'ורנל.

המודיעין האמריקאי חשף: כך איראן מתכננת לנקום בישראל על התקיפות בסוריה
נסראללה: "ההתפתחויות בשנה האחרונה שירתו את המאבק שלנו נגד ישראל"

מקורות המעורים בפרטים סיפרו לעיתון האמריקאי כי קאאני קיים בשבועות האחרונים שורה של פגישות חשאיות עם "מנהיגים מיליטנטיים" ברחבי האזור, כולל כאלה שנלחמו בעבר בסוריה ועיראק. בראשית ימי הרמדאן, קיים קאאני פגישות בסוריה עם ראשי ארגוני טרור פלסטינים כדי לדון בתקיפה מתואמת אפשרית על ישראל. מפקד כוח קודס טען כי איראן השיגה מידע על תוכניותיה של ישראל נגד אנשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי בסוריה ובלבנון.

 עוד דווח כי קאאני דחק בהם לפעול במהירות ואמר כי איראן תספק את הכלים הדרושים לביצוע ההתקפות כדי להרתיע את ישראל מלבצע תקיפות משלה. ב-3 באפריל, יועצי משמרות המהפכה נחתו בביירות כדי לתכנן מתקפה על ישראל. קאאני אמר שחשוב לתקוף מטרות ישראליות בתגובה לתקיפות שיוחסו לישראל בסוריה. גורמים אמריקאים היו בכוננות גם בימים שלאחר פגישותיו של קאאני, לאחר שהשיגו מידע מודיעיני לפיו איראן מוכנה לבצע תקיפת של מזל"ט על ספינה מסחרית במזרח התיכון.

כחלק מהקמפיין שלה נגד ישראל, אומרים גורמים רשמיים אמריקאים וישראלים, איראן גם ביצעה לפחות ארבע תקיפות מל"טים על ספינות מסחריות במפרץ הפרסי ובים הערבי במהלך השנתיים האחרונות, כשהאחרונה הייתה בפברואר. תקיפות מל"טים קודמות ניסו לפגוע בספינות המזוהות עם ישראל. בתגובה, חיל הים האמריקאי נקט בצעד יוצא דופן והכריז על הגעתה לים האדום של צוללת הנושאת טילי שיוט המסוגלים לפגוע באיראן. עם זאת, גורמים רשמיים בממשל האמריקאי טען כי החשש למתקפה הלך ופחת. 

ספינה נשרפת במפרץ הפרסי (צילום: רויטרס)
ספינה נשרפת במפרץ הפרסי (צילום: רויטרס)

בשבוע שעבר, קיים מפקד כוח קודס סדרת פגישות בלבנון, במהלכן נועד עם מנהיגי חמאס, חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בשגרירות איראן בביירות. במקביל לפגישה, כך על פי הדיווח, בוצע מטח הרקטות לעבר יישובי הגליל. הפרטים על מתקפת הרקטות סוכמו בפגישותיו של קאאני בביירות עם איסמעיל הנייה, סגנו סאלח אל-ערורי ונסראללה.

לא חיזבאללה ולא חמאס לקחו אחריות על ירי הרקטות. הנייה אמר ביום חמישי שעבר, במהלך ביקור נדיר ופומבי בביירות, כי חמאס לא "תעמוד בידיים כבולות מול התוקפנות המופקרת הזו", בהתייחסו לעימותים בהר הבית. 

שיגור הרקטות מלבנון לישראל (צילום: רשתות ערביות)

בין המטרות העיקריות של טהראן היא למנוע משכנותיה ליצור קשרים דיפלומטיים עם ישראל. במהלך השנתיים האחרונות, איראן הזהירה אותם בפומבי מפני השתתפות במאמצים הנתמכים על ידי ארה"ב ליצור ברית אזורית לבידוד איראן. ההסכם המפתיע של סעודיה לחידוש הקשרים הדיפלומטיים עם איראן היווה מכה משמעותית למטרת מדיניות החוץ ישראל לנרמל את היחסים עם ריאד.

פקידים איראנים אמרו שהתקיפות הישראליות האחרונות בסוריה הרגו כמה יועצים צבאיים של משמרות המהפכה, בין ההרוגים היה גם יועץ קרוב להנהגה.