מאז אתמול סודאן נמצאת בכאוס לאחר שחמושים בראשות שני גנרלים יריבים משתתפים בקרבות אכזריים בבירה חרטום ובחלקים אחרים של המדינה במאבק על השליטה בארמון הנשיאות, בשדה התעופה המרכזי ובאתרים אסטרטגים אחרים.

לא בפעם הראשונה: בחזרה לניסיונות ההפיכה הקודמים בסודן

האירועים האלימים הרסו את התקווה שמנהיגי הצבא יוותרו על השלטון לטובת ממשלה דמוקרטית בראשות אזרחים. זה מגיע ארבע שנים לאחר שסודאן תפסה את תשומת הלב של העולם כשהמחאות הפילו את הנשיא, עומר אל-בשיר, לאחר כ-30 שנה והעניקו תקווה לתנועות דומות באפריקה ובעולם הערבי.

סודאן (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)
סודאן (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)

למה סודן חשובה?

סודן ישבת בנקודה אסטרטגית, ממש דרומית למצרים. בשנים האחרונות הפכה המדינה לנקודת רתיחה בקרב על ההשפעה בין רוסיה למעצמות המערב, ובמיוחד ארצות הברית. קבוצת וגנר הרוסית  שלחה פעילים לסודן כדי לתמוך בממשל הצבאי ובמקביל מנהלת זיכיון גדול לכריית זהב. במקביל, הקרמלין לחץ על סודאן לאפשר לספינות מלחמה רוסיות לעגון בנמלים על קו חוף הים האדום של המדינה.

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, הביע דאגה מהלחימה וקרא לשני הצדדים להפסיק "מיידית" את הפעולות האיבה ולהימנע מהסלמות נוספות. האירועים האלימים הם מכה קשה לאמריקאים, לאומות המאוחדות, האיחוד האפריקאי, הליגה הערבית ובכירים זרים אחרים שהתחבטו בשבוע האחרון כדי למנוע את האפשרות של עימותים כאלה. פקידים אמריקאים לחצו על צבא סודן להחזיר את המדינה לדרך לדמוקרטיה, 18 חודשים לאחר שהגנרלים תפסו את השלטון בהפיכה.

מיהו עבד אל-פתאח אל-בורהאן?

הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן הוא מפקד צבאי רב עוצמה שהיה במשך שנים מנהיג דה פקטו של סודאן. הוא מוביל את אחד משני הפלגים היריבים העיקריים הנאבקים כעת על השליטה במדינה. הגנרל אל-בורהאן עלה לשלטון בעקבות ההפיכה בראשות הצבא שהדיחה את אל-בשיר. אל-בורהאן שירת גם כמפקד צבא אזורי במערב סודאן, כאשר 300,000 בני אדם נהרגו ומיליוני אחרים נעקרו בלחימה בין השנים 2003-2008. 

הגנרל אל-בורהאן היה בקשר הדוק עם אל-בשיר. אבל כאשר הוא הודח, שר ההגנה שלו, סגן גנרל עוואד מוחמד אחמד אבן עוף, השתלט על המדינה, ודחק במפגינים לדרוש את התפטרותו. אל-בורהאן החליף אותו, והפך למנהיג החזק ביותר של המדינה בתקופת מעבר. בעוד שממשלות המערב קיוו שסודן תתקדם לעבר דמוקרטיה, אל-בורהאן המשיך להדק בהדרגה את אחיזתו.

עבד אל-פתאח אל-בורהאן (צילום:  REUTERS/Sarah Meyssonnier/Pool)
עבד אל-פתאח אל-בורהאן (צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier/Pool)

לאחר שאזרחים והצבא חתמו על הסכם חלוקת כוח ב-2019, הגנרל אל-בורהאן הפך ליושב ראש מועצת הריבונות, גוף שנוצר כדי לפקח על המעבר של המדינה לשלטון דמוקרטי. אך ככל שהתקרב מועד מסירת השליטה לאזרחים בסוף 2021, אל-בורהאן הוכיח חוסר רצון למסור את השלטון. ב-25 באוקטובר 2021 הוא ביצע את ההפיכה שהדיחה את הממשלה האזרחית ואת ראש ממשלתה.

מי זה מוחמד חמדאן?

הגנרל אל-בורהאן נאבק על השליטה בסודן עם סגן גנרל מוחמד חמדאן, שמוביל את כוחות "התגובה המהירה של המדינה".  הגנרל חמדאן, הידוע בכינויו המטי, התפרסם כמפקד של מיליציות הג'נג'וויד הידוע לשמצה האחראיות לזוועות הקשות ביותר של הסכסוך בדארפור. הצלחתו בריסוק המרד שם זיכתה אותו בחסדו אל-בשיר, שב-2013 מונה לראש כוחות התמיכה המהירה החדשים שנוצרו.

מוחמד חמדאן (צילום: REUTERS/Umit Bektas)
מוחמד חמדאן (צילום: REUTERS/Umit Bektas)

באוקטובר 2021, אל-בורהאן וחמדאן התאחדו כדי לתפוס את השלטון בהפיכה, והפכו אותם למעשה למנהיג וסגן מנהיג סודאן. בחודשים האחרונים, הם הסתכסכו בפומבי ופרסו בשקט כוחות נוספים וציוד למחנות צבאיים בחרטום וברחבי המדינה. פקידים אמריקאים ואחרים הובילו את המאמצים לשכנע את שני הגנרלים להעביר את השלטון לממשלה בראשות אזרחית.

במקום זאת, כעת הם נלחמים. הגנרל חמדאן האשים את אל-בורהאן באלימות הפוקדת כעת את סודאן. "אנחנו מצטערים שנלחמים בבני ארצנו, אבל הפושע הזה הוא זה שהכריח אותנו לעשות את זה", אמר בראיון לאל-ג'זירה.