מלחמת רוסיה-אוקראינה: משרד ההגנה הרוסי הודיע כי החזיר לשירות את הגנרל מיכאיל טפלינסקי, ששימש עד לחודש ינואר 2023, כמפקד חיל הצנחנים הרוסי (VDV). על פי ההערכות במערב, המפקד הבכיר חוזר לשירות בעקבות "המתחים האינטנסיביים" שהתפתחו בצמרת הצבא הרוסי.

אנליסטים במערב ציינו כי הגנרל טפלניסקי, שהתמנה לתפקיד בחודש יוני 2022, הודח משירות בחודש ינואר האחרון, וזאת ככל הנראה בעקבות חוסר ההישגים בשדה הקרב מול הצבא האוקראיני. בתוך כך, המודיעין הבריטי מסר כי "חזרתו של טפלינסקי לשירות, לאחר הקריירה הסוערת שלו בצבא, מעידה על מתחים אינטנסיביים בין המחנות בתוך המטה הכללי של רוסיה, לגבי הגישה הצבאית של מוסקבה במלחמה באוקראינה". במערב תיארו את הדחתו של טפלינסקי, בחודש ינואר האחרון, כ"נקודת שבר" בצבא הרוסי.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)

המכון לחקר המלחמה ציין, כי פיטוריו של טפלינסקי כמפקד ה-VDV, ומינויו של גנרל אולג מקרביץ' במקומו, הדגיש את ההבדלים במחנות בתוך הפיקוד הבכיר של הצבא הרוסי. כמו כן, משרד ההגנה הבריטי ציין בחודש ינואר האחרון, כי "המחלוקת בתוך הפיקוד הרוסי היא מתמשכת", כאשר "ראש המטה הכללי ולרי גרסימוב ניסה להטיל את סמכותו האישית על המערכה". על פי ההערכות, סביר להניח כי הגנרל טפלינסקי לא יפקח על יחידה קטנה בתוך ה-VDV, אלא הוא צפוי להתמנות לתפקיד בכיר בכוחות המוטסים של הצבא. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מוקדם יותר החודש, דיווח הצבא האוקראיני כי רוסיה החלה להפעיל כוחות עילית מוטסים, על מנת לסייע לקבוצת שכירי החרב "כוח וגנר" ולחיילים הסדירים הנלחמים בבאחמוט. משרד ההגנה הרוסי עדכן ביום שבת האחרון, כי יחידות מוטסות אכן פועלות ונלחמות בכוחות האוקראינים כדי לכבוש את החלקים הנותרים מבאחמוט. על פי דיווחים במערב, משרד ההגנה הרוסי סיפק לראשונה לחיל הצנחנים הרוסי משגרי רקטות מסוג TOS-1A, שכלל הנראה משתמש בו בסמוך לעיר לוהנסק.