בית הכנסת הגדול בברצלונה הושחת היום (שני), ערב יום השואה. לפנות בוקר הגיעו אנשים רעולי פנים וריססו את הקירות של בית הכנסת. לצד הונדליזם, השאירו המשחיתים דפים בשפה הקטאלנית שבו הם מאשימים את ישראל ב"רצח העם הפלסטיני ובביצוע אפרטהייד". בנוסף טענו במכתב כי "ישראל היא מדינה רצחנית שגונבת אדמות והורסת בתים של חפים מפשע". כמו כן, טענו כי "האליטות הקטלניות הם אלו שתומכות בישראל".

"הפרת הזכויות הפלסטיניות": ברצלונה הודיעה על ניתוק הקשרים עם ישראל
"מהלך שלא מועיל לעיר": ספרד גינתה את החלטת ברצלונה לניתוק קשריה עם ישראל

האירוע התרחש בבית כנסת רמב"ם הבית כנסת הראשון שנפתח בספרד מאז אירועי 1492 האינקוויזיציה, נפתח בברצלונה עקב הסובלנות של העיר עד כה. כזכור, בחודש פברואר האחרון כינסה ראש עיריית ברצלונה אדה קולאו-בייאנו, מסיבת עיתונאים עם נציגים פרו פלסטינים שבמהלכה הגיעה הכרזה מוחצת לפיה בירת קטלוניה תנתק את הקשרים עם מדינת ישראל בשל מדיניות האפרטהייד כלפי הפלסטינים.

הדף שהשאירו הונדליסטים לאחר השחתת בית הכנסת בברצלונה (צילום: קהילת יהודי ברצלונה)
הדף שהשאירו הונדליסטים לאחר השחתת בית הכנסת בברצלונה (צילום: קהילת יהודי ברצלונה)

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט הגיב למעשה הונדליזם והזהיר: "גורלה של הקהילה היהודית בברצלונה מושפע מהנעשה בישראל. אירועי הלילה מהווים המשך ישיר להחלטת עיריית ברצלונה לנתק את היחסים עם ישראל ולהאשים אותם באפרטהייד ורצח העם הפלסטיני. ההחלטה חסרת האחריות של ראש עיריית ברצלונה קולאו-בייאנו, לנתק באופן חד צדדי את היחסים עם מדינת ישראל, העמידה את הקהילה היהודית בעיר בסכנה ממשית. כל מקרה של ונדליזם וכל דם שיישפך כתוצאה מבחירה אומללה זו, תהיה על ראשה".

הרב פנחס גולדשמידט  (צילום: קהילת יהודי ברצלונה)
הרב פנחס גולדשמידט (צילום: קהילת יהודי ברצלונה)

הארגון היהודי הרשמי של ברצלונה התייחס ומסר: "אנו רוצים להראות דאגה עמוקה בגלל שלוש החלטות פוליטיות רלוונטיות בשנה האחרונה בקטלוניה (אישור הצהרה בפרלמנט המכריזה על ישראל כמדינת אפרטהייד ביטול פתיחת משלחת של ממשלת קטלוניה בישראל; וההפרת הסכם הערים התאומות בין ברצלונה, תל אביב ועזה) יוצרות פוריות קרקע לאנטישמיות מוסווית אך גוברת. אנו קוראים לכוחות הפוליטיים האחראים לכך החלטות אלו כדי להיות מודעים להשלכות. נמשיך לדרוש כבוד ומחויבות".

הקונגרס היהודי האירופי מסר: "פשוט מזעזע. אנו מגנים מכל וכל את הגרפיטי האנטישמי על חזית בית הכנסת של ברצלונה. ההשחתה היא עוד עדות לכך שאנטי-ציונות היא אנטישמיות לשמה".