ביקור נדיר: שר החוץ אלי כהן ינחת היום (רביעי) בטורקמניסטן, אחת המדינות המסוגרות ביותר בעולם, שם יחנוך את השגרירות הישראלית. הגעתו למדינה, הגובלת באיראן, מתרחשת פחות מיממה לאחר שנשיא איראן, אברהים ראיסי, איים כי "כל טעות של ישראל תוביל להשמדת תל אביב וחיפה". 

דיווח: איראן מגייסת בעלות ברית במזרח התיכון כדי לפתוח במתקפה על ישראל

טורקמניסטן, שהייתה בעבר חלק מברית המועצות ונקראה "הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטורקמנית", הפכה למדינה עצמאית ב-1991. המדינה, שאוכלוסייתה מונה מעל 6 מיליון בני אדם, שרובם מוסלמים, גובלת בחלקה הדרומי באיראן, שמהווה היום את האיום הגדול ביותר על ישראל. אורך הגבול בין המדינות עומד על יותר מ-1,000 ק"מ, ובמשך השנים הן קיימו שיתופי פעולה בתחומים שונים, בהם כלכלה, תחבורה, פיתוח תשתיות ואנרגיה. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לאחר התמוטטות ברית המועצות הכריזה, כאמור, המדינה על עצמאותה, מה שהוביל לעזיבת יהודים רבים שהתגוררו בה לישראל (בעיקר לחולון) ולניו יורק שבארה"ב. היחסים הדיפלומטיים הרשמיים בין ישראל לטורקמניסטן כוננו כבר ב-1992, והם כללו שיתופי פעולה בתחומים מגוונים, כגון בריאות, מים וחקלאות. בעקבות לחץ שהפעילו האיראנים דחתה בעבר ממשלת טורקמניסטן הצעות להצבת שגרירים ישראלים בארצה.

נשיא טורקמניסטן (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
נשיא טורקמניסטן (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

למרות שהיא מוגדרת כרפובליקה דמוקרטית, טורקמניסטן, שנשלטה במשך שנים על ידי המפלגה הדמוקרטית של טורקמניסטן בראשות ספרמורט ניאזוב, אינה מתנהלת בפועל כדמוקרטיה. מפלגתו של ניאזוב, שהייתה המפלגה החוקית היחידה במדינה, חוקקה במהלך השנים חוקים חריגים, בהם איסור על גידול שפמים וזקנים והאזנה לאופרה. ניאזוב שלט במדינה עד מותו בשנת 2006. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

יורשו בתפקיד היה גורבנגולי ברדימוחמדוב, שפעל לצמצום הבידוד הבינלאומי של המדינה, ובשנת 2012 אף אפשר הקמת מפלגה נוספת - מפלגת התעשיינים והיזמים. בשנה שעברה הכריז על ברדימוחמדוב על בחירות בזק בהן נבחר בנו, סרדאר ברדימוחמדוב, לנשיא המדינה. 

טורקמינסטן נחשבת למעצמת גז, שכן היא נחשבת למדינה השישית בעולם בהיקף עתודות הגז. מאז פרוץ מלחמה רוסיה-אוקראינה היא חיזקה את מעמדה הבינלאומי בתחום זה.