סרי לנקה עשויה להעביר לסין 100 אלף קופים, בשל חוסר היכולת לשלם את החובות העצומים של הממשלה במסגרת מיזם החגורה והדרך הסיני. ארגונים למען בעלי חיים הביעו חשש לגורל הקופים אם התוכנית תתממש.

נמל המבנטוטה שבדרום סרי לנקה, אשר הקמתו מומנה באמצעות הלוואה סינית, נועד להוות חלק ממיזם החגורה והדרך, הפרויקט השאפתני שמוביל נשיא סין שי ג'ינפינג לפיתוח דרכי סחר חדשות לאירופה, לאסיה ולאפריקה. אולם המשבר הכלכלי במדינת האי אילץ אותה לפשוט רגל והממשלה לא מסוגלת להחזיר לסין את החובות, שמגיעים ל־7 מיליארד דולר.

לפי הדיווחים בסרי לנקה, הממשלה בוחנת אפשרות להעביר לסין מאה אלף קופי מקוק הכיפה, זן שקיים רק במדינה, כחלק מהניסיונות לפתור את משבר החוב. בדיווחים נאמר כי משלחת סינית ביקשה במיוחד את הקופים וכי הם התחייבו שהם יוחזקו בגני חיות.

דובר הממשלה, שר התחבורה בנדולה גונאוורדנה, אישר שמשרד החקלאות הקים ועדה שתבחן את ההצעה. "לא מדובר בדיון עם ממשלת סין, אלא עם חברה סינית", אמר.

הגידול באוכלוסיית מקוק הכיפה עורר את זעמם של החקלאים, והעברתם לסין עשויה להקל על הבעיה. אולם פעילים למען בעלי חיים הביעו חשש שהקופים הייחודיים לא יוכלו לשרוד, מאחר שיש בסין רק 18 גני חיות וכל אחד מהם יצטרך להחזיק כ־5,000 קופים, והעריכו כי רבים מהם יועברו לניסויים במעבדות.

"קופי מקוק, שהאיכויות שלהם דומות לאלה של בני אדם, נחשבים פופולריים במיוחד במתקנים לניסויים רפואיים בארה"ב ובאירופה", נמסר בהודעה של ארבעה ארגוני שימור. "האם לשם יגיעו קופי המקוק?".