מלחמת רוסיה-אוקראינה: ועדת החוץ של בית הנבחרים בארה"ב ערכה שימוע מיוחד ובו שמעו מפי אזרחים ואזרחיות מאוקראינה עדויות על החיים תחת כיבוש רוסי במהלך המלחמה. באחת העדויות, תושבת חרסון בת 57, העידה על האכזריות של החיילים הרוסים, וסיפרה כי "החיילים הכריחו אותי לחפור את הקבר שלי". התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, השתתף גם הוא בשימוע, ואמר כי משרדו רשם כ-80 אלף עדויות על פשעי מלחמה שביצעו הרוסים במלחמה.

תושבת חרסון שהשתתפה בשימוע, הצליחה לברוח מהאזור, ועשתה את הדרך לארה"ב יחד עם בתה. בשימוע סיפרה כי חיה כבר שנה תחת כיבוש רוסי. האישה האנונימית סיפרה כי באחד הימים, חיילים רוסים נכנסו בכוח לביתה, בטענה שהם מחפשים אחר נשק, והחרימו מפה ודגל של אוקראינה. בהמשך, סיפרה כי היא נלקחה ל"תא עינויים" והוחזקה שם במשך חמישה ימים, שבהם הוכתה, נאלצה להתפשט, ואיימו עליה באונס ורצח.

פליטים אוקראיינים (צילום: רויטרס)
פליטים אוקראיינים (צילום: רויטרס)

עד נוסף שהשתתף בשימוע, הוא רומן בן ה-16, ילד יתום, שנטש את עיר מגוריו בעת שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. לדבריו, עזב את בית הספר בו למד וצעד כ-60 ק"מ עד שהגיע לכפר קטן בדונייצק, שם הוכנס לבית חולים מקומי יחד עם ילדים נוספים. לאחר שהגיע למקום, אשר נשלח בידי החיילים הרוסים, נמסר לו כי "מצאו לו משפחה אחרת".

לטענתו של רומן, הרוסים ניסו לשלוח אותו לרוסיה בכפייה. כשהגיע למשפחה החדשה, סיפר כי הם פעלו על מנת לעצב מחדש את השקפת עולמו, על ידי צפייה בתוכניות תעמולה. עוד סיפר כי "הם הכריחו אותי לומר שאני אוהב את המשפחה שלי".

במהלך השימוע, אמר יו"ר הוועדה מייקל מקאול, כי "אלו יותר מפשע מלחמה, אלו פשעים נגד האנושות, מה שאנו עדים לו באוקראינה הוא רצח עם. הנשיא פוטין ובכירי הקרמלין הבהירו כבר כי כוונתם היא למחוק את אוקראינה". לדבריו, "העולם החופשי לא יכול לשבת בחיבוק ידיים ולאפשר לזה להמשיך ולהתרחש, יחד עם בעלות בריתנו נספק לאוקראינה את הנשק שהיא צריכה".