על רקע ההתפתחויות הפוליטיות באזור בתקופה אחרונה, כמו חידוש היחסים בין טהרן לריאד, שרי החוץ של ירדן ואיראן שוחחו אמש וסיכמו להיפגש "בהקדם האפשרי" על מנת לדון ביחסים בין שתי המדינות. בתוך כך, עיתון "א-ראי אל-יום", היוצא לאור בלונדון חשף הבוקר (שישי) פרטים חדשים על הסיבות שהובילו להתקשרות בין שני הצדדים.

מומחים ודיפלומטים אמריקאים מעריכים כי פגישה עתידית בין שרי החוץ של איראן וירדן, בה ידונו על השבת היחסים, היא אינדיקציה להתפתחות "יוצאת דופן" מבחינת היחסים עם של האזור עם איראן. הרושם הוא, כי סעודיה היא זו שהניעה את ירדן "לטפל" במשבר הדיפלומטי עם טהרן, מסר שסביר להניח הגיע מיורש העצר בן סלמאן. על פי גורם המעורה הפרטים, האמריקאים לא הביעו התנגדות לכך.

פגישת שרי החוץ של סעודיה ואיראן בסין  (צילום:  Iran's Foreign Ministry/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
פגישת שרי החוץ של סעודיה ואיראן בסין (צילום: Iran's Foreign Ministry/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

עוד נמסר, כי משרד החוץ הירדני הוציא אור ירוק על מנת לדון מחדש בחילופי השגרירים בין המדינות, וכי בפגישה בין השרים, ידינו הצדדים במלחמת הסמים בגבול סוריה-ירדן, וכן "ברגישויות פוליטיות" באזור. אנליסטים כבר הכריזו כי ההסכם בין איראן לסעודיה החל להשפיע על ההתפתחויות באזור, ובפרט על הירדנים. 

אמש, שוחח השר האיראני, חוסיין אמיר עבודללהיאן, עם מקבילו איימן א-ספדי. השר הירדני הדגיש כי "עמאן רוצה ביחסים טובים עם איראן המבוססים על עקרונות ושכנות טובה, אי התערבות בעניינים הפנימיים ושיתוף פעולה המשקף היטב את שתי המדינות באזור". עוד הדגיש כי "הצורך להמשיך בדיאלוג מעשי וכנה נועד כדי לטפל בסוגיות השונות העומדות על הפרק, כולל המצב בגבול עם סוריה".

שנים השרים גם דנו בסוגיה הפלסטינית, שם הדגיש א-ספאדי את תמיכתה של ירדן ב"אחים הפלסטינים" ופועלת להשגת שלום צודק ומקיף, המבוסס על פתרון שתי המדינות, שמדגיש את זכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית וריבונית עם ירושלים כבירתה. זאת, לצד חיים בשלום לצד ישראל בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות ויוזמת השלום הערבית".