ארצות הברית ערכה פינוי חירום של עשרות אנשי ממשל ששהו בבירת סודאן חרטום, זאת עקב העימותים שמתקיימים באזור זה לאחרונה בין הצבא המקומי למיליציית ה-RSF. מהבית הלבן נמסר כי המצב באזור הפך למסוכן מידי על מנת להמשיך להמשיך לשמור בו על נוכחות. 

למרות ההכרזה על הפסקת אש: הירי הכבד בסודן נמשך | עדכונים שוטפים
כאוס בסודאן: מי נאבק על השליטה במדינה ולמה זה קורה עכשיו?

במבצע הפינוי שנערך ע"י מטוסי צבא ארצות הברית, פונו בשעות הבוקר המוקדמות גם אנשי צבא אל מחנה למונייר, הנמצא במדינת ג'יבוטי שבמזרח אפריקה. בסך הכול פונו מעט פחות מ-100 אנשים, כך מסרו גורמים אמריקאים. 

"אני מקבל דיווחים שוטפים מהצוות שלי על עבודתם המתמשכת לסייע לאמריקאים בסודאן. אנחנו גם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי בריתנו ושותפינו במאמץ הזה", מסר הנשיא ג'ו ביידן בנושא. כמו כן, הוא גם הודה לג'יבוטי, אתיופיה וסעודיה על הסיוע בחילוץ, וציין כי עדיין ישנים אמריקאים השוהים בשטח המדינה:  "אני מקבל דיווחים שוטפים מהצוות שלי על עבודתם המתמשכת לסייע לאמריקאים בסודאן, ככל האפשר".

סודן: ראש המיליציה התגובה המהירה, מוחמד חמדאן דגאלו (צילום: רויטרס)
סודן: ראש המיליציה התגובה המהירה, מוחמד חמדאן דגאלו (צילום: רויטרס)

ביידן קרא להפסקת אש "מיידית ובלתי מותנית" במדינה, במלחמה שכבר הובילה למאות קורבנות. "האלימות הטרגית הזו בסודאן כבר עלתה בחייהם של מאות אזרחים חפים מפשע", ציין והוסיף: "זה בלתי מתקבל על הדעת וחייב להיפסק".

על אף הצהרתו של ביידן בנוגע לאזרחים האמריקאים ששוהים במדינה, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי תרחיש של פינוי נוסף מהמדינה, אינו תרחיש סביר בתקופה הקרובה. אזרחים אמריקאים רבים עושים את דרכם בימים אלו מחרטום אל עיר הנמל פורט, בניסיון להיחלץ מהמדינה.  

אחד מהחששות בהם מחזיקים האמריקאים, הוא כי הלחימה בסודאן תתפשט גם למדינות סמוכות. לאחרונה, מצרים שלחה מטוסי קרב וטייסים לתמוך בצבא סודן שנלחם נגד המיליצייה. החשש האמריקאי נובע בין היתר מכך שהתערבות חיצונית בלחימה, תתסיס את השטח.

במקביל, גם צרפת החלה בפינוי מהיר של אזרחיה ושל הצוות הדיפלומטי מהמדינה. משרד החוץ הצרפתי ציין כי במסגרת ההליך, יפונו גם אזרחים של מדינות אירופיות אחרות שמהוות בנות בריתה של צרפת.

עימותים נגד נסיון ההפיכה בסודן  (צילום: רויטרס)
עימותים נגד נסיון ההפיכה בסודן (צילום: רויטרס)

במהלך סוף שבוע האחרון, ולאחר לחץ בינלאומי כבד, צבא סודאן הודיע כי הוא מסכים להפסקת אש של שלושה ימים, זאת, לפי הדיווחים, "כדי לאפשר לעם הסודני לחגוג את העיד אל-פיטר המסיים את חודש הרמדאן". הודעת הצבא הגיעה לאחר שגם כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF) הודיעו כי הם מסכימים להפסקת אש בת 72 שעות. 

עם זאת, לדברי עדים מקומיים, הירי הכבד בחרטום נמשך גם לאחר שהצבא הכריז על הפסקת אש. אחד התושבים המקומיים סיפר לרויטרס כי מקור הירי לא ברור וכי מעת לעת נשמעו גם תקיפות אוויריות.

בשבוע האחרון נערכו קרבות ברחבי סודאן, בין היתר בבירה חרטום, בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי. משרד הבריאות במדינה דיווח כי עד כה מאות אזרחים נהרגו, אלפים נפצעו ורבים נמלטו מעיר הבירה.