עדכונים חיים

הכתר הונח, התותחים רעמו: צ'ארלס השלישי הוכתר למלך בריטניה

שמונה חודשים אחרי שירש את אמו, המלכה אליזבת השנייה, הוכתר צ'ארלס השלישי למלך בריטניה בטקס ההכתרה הרשמי, יחד עם המלכה החדשה, רעייתו קמילה

המלך צ'ארלס השלישי המלך צ'ארלס השלישי (צילום: Jon Super/Pool via REUTERS)
שחר ברדיצ'בסקי

בריטניה חוגגת: שמונה חודשים אחרי שירש את אמו, המלכה אליזבת השנייה, ו-70 שנים לאחר הטקס הקודם, היום (שבת) התקיים טקס ההכתרה הרשמי של מלך בריטניה, צ'ארלס השלישי, ושל רעייתו, המלכה קמילה. הטקס נערך בכנסיית וסטמינסטר בלונדון, ואותו הוביל הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין ולבי.

הכתרת המלך צ'ארלס השלישי (צילום: רויטרס)

הטקס קטן בהרבה מטקס ההכתרה של המלכה אליזבת, כאשר כאלפיים מוזמנים בלבד יגיעו, בהם בני משפחת המלוכה, כולל ויליאם וקייט והנסיך ג'ורג' בן ה-9, שיהפוך ליורש העצר הצעיר ביותר אי פעם שהשתתף בטקס הכתרה. כמו כן, הארי צפוי להגיע ללא מייגן, וכן יגיע גם הנסיך אנדרו, למרות הפרשיות המביכות סביבו.

כמו כן, גם פוליטיקאים מכל רחבי העולם יגיעו לטקס, אך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי ייעדר, כאשר הגברת הראשונה ג'יל, היא זו שתייצג את ארצות הברית בטקס. במקביל, ינכחו כמאה ראשי מדינות, כולל הנשיא יצחק הרצוג, נשיאי צרפת, גרמניה ואיטליה, ראשי הממשלות של 15 מדינות חבר העמים ובני מלוכה מרחבי העולם. רוסיה, איראן, סוריה ובלארוס הן בין המדינות שנציגיהן לא הוזמנו.  

המלך צ'רלס ורעייתו קמילה צילום: REUTERS/Hannah McKay

לקול תשואות: המלך צ'ארלס והמלכה קמילה יצאו למרפסת בארמון בקינגהאם

רויטרס
מסדר הכבוד בארמון בקינגהאם צילום: Peter Dejong - WPA Pool/Getty Image

שלוש תרועות למלך: מסדר כבוד נערך בארמון בקינגהאם

חיילים השתתפו במסדר כבוד בגני ארמון בקינגהאם, והמלך והמלכה צפו בהם. החיילים הריעו למלך שלוש פעמים והצדיעו לו. אחר כך החלה נגינת חלילים ותופים. בתוך כך, המטס הצבאי שמתוכנן להתקיים מעל ארמון בקינגהאם צומצם בשל תנאי מזג האוויר. ישתתפו בו רק חלק מהמסוקים והמטוסים שהיו אמורים לקחת בו חלק במקור, ובמקום שש דקות הוא יימשך שתי דקות וחצי. 

רויטרס

ביידן בירך את צ'ארלס: "הידידות המתמשכת היא מקור כוח לשני העמים שלנו"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את המלך צ'ארס ורעייתו המלכה קמילה על הכתרתם: "הידידות המתמשכת בין ארה"ב לבריטניה היא מקור כוח לשני העמים שלנו".

מעריב אונליין
הכתרת המלך צ'ארלס צילום: REUTERS/Andrew Boyers

הכרכרה הגיעה ליעדה: הזוג המלכותי בארמון בקינגהאם

המלך צ'ארלס והמלכה קמילה נמצאים כעת בתוך ארמון בקינגהאם. בהמשך הם צפויים לצאת למרפסת הארמון כדי לברך את הקהל, כחלק מממסורת שנמשכת מאז הכתרת המלך אדוארד השביעי ב-1902.

סוכנויות הידיעות
התהלוכה החגיגית בבריטניה צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne

אחרי ההכתרה: התהלוכה החגיגית בדרכה לארמון בקינגהאם

המלך צ'רלס ורעייתו עזבו את כנסיית ווסטמינסטר, וכעת מתחילה התהלוכה החגיגית שבה הם מובלים לארמון בקינגהאם. בתהלוכה משתתפים 4,000 חיילים, 250 סוסים ו-19 להקות צבאיות, והזוג המלכותי מובל בכרכרה במסלול שאורכו 2.3 קילומטרים. 

המלך צ'רלס ורעייתו קמילה (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)המלך צ'רלס ורעייתו קמילה (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)

סוכנויות הידיעות

כדי לא לחלל שבת: הרב הראשי של בריטניה בירך את המלך ללא מיקרופון

מנהיגי חמש קהילות דתיות בבריטניה נשאו בטקס ברכה לכבוד המלך והמלכה. את הקהילה היהודית ייצג כאמור הרב הראשי של בריטניה אפרים מירוויס, שבהזמנתה של לשכת המלך העביר את הלילה החולף בארמון סנט ג'יימס, השוכן במרחק 15 דקות הליכה מכנסיית ווסטמינסטר, כדי שיוכל להגיע מבלי לחלל את השבת. חמשת המנהיגים אמרו את הדברים בלי שימוש במיקרופון, גם כן כדי להימנע מחילול שבת.

"הוד מעלתו, כבני דתות שכנות אנו מכירים בערך השירות הציבורי, ואנו מתאחדים עם בני כל הדתות והאמונות בהודיה ובשירות איתך למען טובת כולם", אמרו. 

סוכנויות הידיעות
הנסיך לואי מוויילס צילום: REUTERS/Dylan Martinez

הספיק לו: הנסיך לואי עזב את הטקס

הנסיך לואי מוויילס, בנם השלישי של הנסיך וויליאם והנסיכה קייט מוויילס, ישב לאורך הטקס ליד אימו. במהלך הטקס הוא עזב את הכנסייה. לפני הטקס המשפחה לקחה בחשבון כי הנסיך בן החמש עשוי לעזוב מוקדם.
 
 
 
 

סוכנויות הידיעות

המלך והמלכה מקבלים את הקודש והמלוכה

קבלת הקודש, או נטילת לחם ויין מקודשים, היא מעשה פולחן שמהווה חלק בלתי נפרד מהנצרות - "המעשה האולטימטיבי של זכירת ישו", כפי שאומרת הכנסייה האנגלית. המלך מכיר במתנות של לחם ויין כשהם נלקחים למזבח הגבוה לפני שהארכיבישוף מקנטרברי אומר שתי תפילות - התפילה על המתנות ותפילת האוכריסטיקה.

הראשון שבהם שימש בהכתרת המלכה אליזבת השנייה ונמצא ב-Liber Regalis (ספר המלך), אחד המקורות העתיקים והחשובים ביותר לשירות ההכתרה. השני שואב ממקורות רבים ושונים. 

סוכנויות הידיעות
המלכה קמילה בטקס ההכתרה בבריטניה צילום: רויטרס

הכתרתה של המלכה קמילה

לאחר שהמלך הוכתר, המלכה קמילה זוכה להכתרה משלה - אם כי בצורה מעט שונה. כמו בעלה, היא נמשחה בשמן קדוש על ידי הארכיבישוף מקנטרברי, אך ללא מסך, מה שמדגים את האופי השונה של משיחת בת זוג בהשוואה לריבון שולט.

לאחר מכן, שומר בית התכשיטים מציג את הטבעת של הזוג, המסמלת הבטחה ומחויבות, "מחתן" אותה עם המלך והן לאלוהים ולעם שלהם. לאחר מכן, היא מוכתרת בכתר המלכה מרי, ומציינת את הפעם הראשונה בהיסטוריה האחרונה שבה כתר חדש לא נוצר במיוחד לאירוע זה, והוצג עם השרביט והמוט. 
 
 

סוכנויות הידיעות

יחי המלך: כתר הונח על ראשו של צ'ארלס

לראשונה מזה שבעה עשורים: הוכתר רשמית מלך בריטי חדש. הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין ולבי הציב את כתר אדוארד הקדוש על ראשו של צ'ארלס השלישי, החלק המשמעותי ביותר בטקס ההכתרה.

כשהתכונן לעשות זאת, אמר ולבי: "מלך המלכים ואדון האדונים, ברוך, אנו מבקשים אותך, הכתר הזה, ובכך קדש את עבדך צ'ארלס, שעל ראשו היום אתה מניח אותו לאות הוד מלכותי. , שיוכתר בחסדך ויתמלא בחסד רב ובכל מידות נסיכות; במי שחי וממלוך עליון על הכל, אלוהים אחד, עולם בלי סוף. אמן".

סוכנויות הידיעות
חרב המנחה, חרב התכשיטים צילום: רויטרס

הארכיבישוף מברך את חרב המנחה

לצ'ארלס מציגים את חפצי המלכות: בין החפצים הסמליים היא חרב המנחה, או חרב תכשיטים. החרב נוצרה בשנת 1820 והיא מוגנת על ידי נדן עור מצופה זהב, על פי הליטורגיה של הכנסייה האנגלית.

הארכיבישוף מקנטרברי מברך את החרב לפני מסירתה למלך בתנאי שהיא משמשת להגנת הטוב, ולאחר מכן מוצעת למזבח. החרב המעוטרת בתכשיטים מייצגת את שאר החרבות המוצגות בהכתרה: חרב המדינה, חרב הצדק הרוחני וחרב הרחמים, הידועה גם בשם קורטנה.

סוכנויות הידיעות
הארכיבישוף ג'סטין וולבי והמלך צ'ארלס השלישי צילום: Andrew Matthews/Pool via REUTERS

"המלך מוכתר לשרת": הארכיבישוף חותם את החלק השני של הטקס

הארכיבישוף מקנטרברי וולבי קורא דרשה, ומביא את החלק השני של הטקס לסיומו. "אנחנו כאן כדי להכתיר מלך, והמלך מוכתר לשרת", אמר בתחילת הדרשה.

הוא מכבד רבים מהנוכחים על עבודת הצדקה, הקהילה והצבא שלהם, ונותן במה ל-400 "צעירים יוצאי דופן" שנבחרו לצפות מכנסיית סנט מרגרט הסמוכה.
 
 
 
 

סוכנויות הידיעות

עושה היסטוריה: לראשונה טקס ההכתרה - צ'ארלס מתפלל בקול

המלך צ'ארלס קרא תפילה בקול רם, והפך למלך הראשון שעושה זאת בהכתרה. לאחר מכן, רישי סונק, ראש ממשלת בריטניה, קרא מהתנ"ך.
 
 

סוכנויות הידיעות
המלך צ'ארלס השלישי ורעייתו קמילה צילום: Yui Mok/Pool via REUTERS

במהלך הטקס: רגע ההכתרה שלא נזכה לראות

לכל מצלמות הטלוויזיה, הצלמים וההמונים, יש רגע אחד בהכתרה שלא ישודר ברחבי העולם. זהו הרגע בו המלך נמשח בשמן קדוש על ידי הארכיבישוף מקנטרברי, ג'סטין וולבי. רגע זה נחשב לחלק הקדוש ביותר בשירות ולא שודר בטלוויזיה בשנת 1953.

היום, הרגע הזה בטקס מוסתר על ידי מסך רקום, שעוצב על ידי האיקונוגרף איידן הארט ונוצר באמצעות רקמה ידנית ודיגיטלית, בניהול בית הספר המלכותי של עבודת רקמה. מאחורי המסך התלת צדדי, הדיקן מווסטמינסטר שופך שמן קדוש מהאמפולה, בקבוק בצורת נשר זהב, על כפית ההכתרה המוזהבת לפני שהארכיבישוף מקנטרברי מושח את צ'ארלס על ידיו, חזהו וראשו.

סוכנויות הידיעות
המלך צ'ארלס צילום: רויטרס

ההכרה: "אלוהים ישמור את המלך צ'ארלס"

ההכתרה מתחילה עם ההכרה, על פי הליטורגיה של הכנסייה האנגלית. עבור הרגע הסמלי הזה, צ'ארלס יעמוד על במה מיוחדת שנבנתה בתוך מנזר וסטמינסטר הנקראת התיאטרון, שם יפנה לכל אחת מארבע נקודות המצפן כדי להציג את עצמו בפני האנשים, שיאשרו ויכירו בו כמלך.

הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין וולבי הוא הראשון מבין ארבעה נציגים שהשמיעו את ההכרזה כשהוא מול המזבח הגבוה: "אני מציג לכם כאן את המלך צ'ארלס, המלך הבלתי מעורער שלכם". הקהילה קוראת בתגובה: "אלוהים ישמור את המלך צ'ארלס", ומכירה בו כראש המדינה.

סוכנויות הידיעות

הארכיבישוף מקנטרברי מתחיל בשירות

ג'סטין וולבי, הארכיבישוף מקנטרברי, החל בטקס.

"אהובים יקרים, נאספנו להתפלל ולהלל לאל הכול יכול; לחגוג את חיי האומות שלנו; להתפלל עבור צ'ארלס, מלכנו; להכיר ולהודות על חיי שירותו לעם הזה, הממלכות, וחבר העמים; ולראות בשמחה את המשיחה והכתרתו, הפרדתו והתקדשו לשירות עמו", אמר ולבי.

סוכנויות הידיעות
המלך צ'ארלס השלישי צילום: REUTERS/Phil Noble/Pool

"אני לא בא כדי שישרתו אותי, אלא כדי לשרת"

הזוג המלכותי צעד לאורך הכנסייה מול האורחים. "אני לא בא כדי שישרתו אותי, אלא כדי לשרת", אמר המלך.

רויטרס
המלך צ'ארלס השלישי צילום: REUTERS/Hannah McKay

הכרכרה יצאה לדרך: צ'רלס וקמילה נוסעים לטקס ההכתרה במנזר

המלך צ'ארלס השלישי ורעייתו, המלכה-הרעיה קמילה, עלו לכרכרה שתסיע אותם לטקס ההכתרה הרשמי בכנסיית ווסטמינסטר. עשרות אלפי אנשים עמדו בצדה של השדרה המפוארת כדי לצפות בתהלוכה המלכותית.

המלך צ'ארלס השלישי ורעייתו בדרך לטקס ההכתרה (צילום: REUTERS/Hannah McKay)המלך צ'ארלס השלישי ורעייתו בדרך לטקס ההכתרה (צילום: REUTERS/Hannah McKay)

רויטרס
נשיא המדינה יצחק הרצוב ורעייתו מיכל בטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס צילום: REUTERS/Dylan Martinez

הנשיא הרצוג ורעייתו הגיעו לכנסיית וסטמיניסטר בלונדון

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נכנסו לכנסיית ווסטמינסטר, שם יתקיים טקס ההכתרה בעוד פחות משעה ורבע. כ-100 ראשי מדינות ונכבדים מרחבי העולם הוזמנו לטקס. בין המשתתפים נמצאת הגברת הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן.

רויטרס
מנזר וסטמינסטר, טקס ההכתרה של המלך צ'רלס צילום: Gareth Cattermole/Pool via REUTERS

האורחים הרבים מגיעים לכנסייה; המלך וקמילה הגיעו לארמון

רויטרס
מפגינים מול טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי צילום: REUTERS/Peter Nicholls

6 מפגינים נגד בית המלוכה נעצרו, בהם מנהיג המחאה

שישה מפגינים, בהם מנהיג הקבוצה האנטי-מונרכיסטית "רפובליקה" בבריטניה - גרהם סמית', נעצרו בלונדון בעת שהפגינו נגד בית המלוכה במהלך אירועי ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי. כך נמסר מדובר הקבוצה. בתמונה שפורסמה בטוויטר נראה סמית יושב על הקרקע באזור ההפגנות ושוטרים רבים מסביבו, סיבת המעצר אינה ברורה.

רויטרס