השקעה של 100 מיליארד אירו: התוכנית הצבאית של גרמניה בצרות

נשיא "דאסו סיסטמס" מטיל ספק בהתקדמות התוכנית הצבאית האירופית FCAS ומבקר את רכישת ה-F-35 על ידי גרמניה - שהפרויקט מתעכב עקב סכסוכים סביב חלוקת העבודה בין חברות ביטחוניות

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מטוס הקרב "רפאל" של חברת דסאו
מטוס הקרב "רפאל" של חברת דסאו | צילום: ויקיפדיה
2
גלריה

במישור התעשייתי, טראפייה הדגיש את עמדת דאסו לגבי הובלת המרכיב המרכזי של המטוס המאויש, הידוע כ-Next Generation Fighter (NGF). הוא טען כי ניסיון החברה כקבלנית ראשית בתוכניות כגון מטוס קרב מסוג "רפאל" מצדיק את הובלתה, בעוד שיתר המרכיבים יכולים להיות מוקצים לחברות אחרות.

על פי Clash Report, עלות התוכנית FCAS מוערכת כיום בכ-100 מיליארד אירו (116 מיליארד דולר), והיא כוללת את NGF, מטוסי משא בלתי מאוישים וענן קרב המיועד לחיבר בין חיישנים, לוחמים ומנגנוני קבלת החלטות.

בדיווח מציינים סכסוכים סביב חלוקת עבודה וקניין רוחני, במיוחד בין דאסו סיסטמס ל-Airbus, שמייצגת את האינטרסים התעשייתיים הגרמניים במספר מרכיבים, עיכבו את ההתקדמות במשך שנים. טראפייה שוב הביע ביקורת על החלטת גרמניה לרכוש מטוסי F-35 אמריקאיים עבור משימת השיתוף הגרעיני של נאט"ו, וראה במהלך זה חוסר תאימות למטרת האוטונומיה האסטרטגית האירופית.

נציגי צרפת והתעשייה טענו שוב ושוב כי רכישות כאלה מחלישות את המוטיבציה להתחייב באופן מלא ל-FCAS, שתוכננה להחליף את צי מטוסי רפאל של צרפת ואת צי ה-אירופייטר טייפון של גרמניה וספרד עד 2040. על פי הדיווח שרי ההגנה מצרפת, גרמניה וספרד נפגשו באמצע דצמבר 2025 אך לא הצליחו לפתור את המחלוקות המרכזיות.

נשיא חברת התעשייה הביטחונית הצרפתית ''דאסו'', אריק טראפייה
נשיא חברת התעשייה הביטחונית הצרפתית ''דאסו'', אריק טראפייה | צילום: ויקיפדיה

חלק מהפקידים תיארו באופן פרטי את התוכנית המלאה כ"בלתי סבירה ביותר", מה שמדגיש את עומק הספקנות סביב הפרויקט השאפתני ביותר של אירופה בתחום הקרב האווירי, כל על פי הדיווח ב-Clash Report.

תגיות:
האיחוד האירופי
/
תעשייה צבאית
/
תעשייה אווירית
/
נאט"ו
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף