ועידת המפלגה הדמוקרטית תיפתח היום (שני) בפילדלפיה לקראת האישור הרשמי של הילרי קלינטון כמועמדת לנשיאות, אולם הרצון להפגין אחדות מפלגתית כבר נפגע עוד בטרם החלה. זאת לאחר שמסמכים שהודלפו לתקשורת חשפו מאמץ של בכירים במפלגה להשמיץ את הסנאטור ברני סנדרס בשל המאבק העיקש שניהל נגד קלינטון ונגד הממסד.



במהלך הבחירות המקדימות האשים המטה של סנדרס כי הוועדה הדמוקרטית הלאומית, הגוף העליון של המפלגה שאמור להיות ניטרלי, נוטה לטובתה של מזכירת המדינה לשעבר, וכי יו"ר הוועדה, חברת הקונגרס דבי וסרמן־שולץ, היא תומכת מובהקת של קלינטון מאז תחילת התמודדותה. אתר ויקיליקס חשף כ־20 אלף מיילים פנימיים של חברים בוועדה, המחזקים לכאורה את הטענות של סנדרס.



"לגרום למחלוקת"

באחד המיילים, מ־21 במאי, כתב מזכיר העיתונות של הוועדה, מארק פאוסטנבך, למנהל התקשורת, לואיס מירנדה, שיש לשתול בתקשורת טענות כי הקמפיין של סנדרס "נמצא בבלגן". "במיוחד, וסרמן־שולץ צריכה להתקשר לברני באופן ישיר כדי לגרום לקמפיין לעשות דברים כי הם מתעלמים ממשהו חשוב או ששכחו לעשותו", כתב, "זו לא מזימה של הוועדה הלאומית, זה כיוון שהם מעולם לא פעלו ביחד".



במייל אחר מתחילת מאי הציע מנהל הכספים של הוועדה, בראד מרשל, להטיל ספק באמונתו הדתית של סנדרס היהודי, וזאת בלי לציין את הסנאטור בשמו, מאחר שהדבר עשוי להפגין את חולשתו במדינות הדרום, שבהן עמדה להתקיים הצבעה. "זה אולי לא ישנה, אבל בשביל קנטקי ווירג'יניה המערבית עלינו להשיג מישהו שיטיל ספק באמונה שלו", כתב, "שיטיל ספק בכך שהוא מאמין באלוהים. הוא החליק את המורשת היהודית שלו. אני חושב שקראתי שהוא אתאיסט. זה יכול לגרום לנקודות מחלוקת עם הבוחרים שלי. בשביל הבוחרים הבפטיסטים שלי בדרום יש הבדל גדול בין יהודי לבין אתאיסט".



החשיפה, שלטענת אנשי ויקיליקס עדיין לא הסתיימה, הגיעה שבועיים אחרי שסנדרס התייצב לראשונה לצדה של קלינטון והביע תמיכה פומבית במועמדותה לנשיאות. בניסיון להרגיע את הרוחות החליטה וסרמן־שולץ לבטל את נאומה המתוכנן בוועידה השבוע, ולהתפטר. טרם התפטרותה, מנהל הקמפיין של סנדרס, ג'ף ויבר, הבהיר כי "מישהו צריך לשלם את המחיר" על התכתובות שנחשפו: "במשך 48 שעות הייתה תשומת לב ציבורית בנוגע לשאלה מי בקמפיין של טראמפ ישלם את המחיר על השימוש של גברת טראמפ בקטעים מנאומה של הגברת אובמה", אמר בראיון לרשת ABC. "מישהו בוועדה הדמוקרטית צריך להיות אחראי לפחות כמו שהיה במטה של טראמפ".



טראמפ עצמו, שלא במפתיע, מיהר להביע את שמחתו הרבה על המתרחש במפלגה הדמוקרטית: "המיילים מוויקיליקס שפורסמו היו כל כך גרועים עבור סנדרס שזה יהיה בלתי אפשרי עבורו לתמוך בה (בקלינטון - ח"א), אלא אם כן הוא רמאי!", צייץ המועמד הרפובליקני.



אחרי קריאתו לאסור על מוסלמים להיכנס לארה"ב הציע אתמול טראמפ להגביל גם את כניסתם של מבקרים מצרפת ומגרמניה, כיוון ששתי המדינות "אפשרו לטרור לפרוח". "זו הבעיה שלהם. הם אפשרו לאנשים להיכנס לשטח שלהם", אמר בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC. "הנה התוכנית שלי - בידוק מוקדם קיצוני. מילה קשה. בידוק מוקדם קיצוני". כאשר הוא נשאל אם הדבר אומר שיהיו לא מעט אנשים שלא יוכלו להיכנס, הוא הודה כי "אולי נגיע לנקודה הזו".