זיו לנצ'נר פגש את רועי יצחקי, מנכ"ל יקב 'טוליפ', לרגל השקת 'בלאק טוליפ 2015' ושמע ממנו למה לדעתו היין מקדם את הצרכים החברתיים ולא להפך...
רועי יצחקי, שיסד את יקב 'טוליפ' המשפחתי ב-2003 ועומד מאז בראשו, אומר שהסיפור החברתי, המזוהה כל-כך עם היקב, בכוונה לא מופיע על תוויות הבקבוקים. המנכ"ל העדיף שאנשים יקנו את היין כי הם אוהבים אותו, ולא כי הם אוהבים את הרעיון. אבל כשנולד יין הדגל של היקב, 'בלאק טוליפ', בשנת 2008 - הסיפור כבר היה על התווית. ולא רק הסיפור, גם ציור. "רציתי להקדיש את היין מספר אחת שלנו לאנשים בעלי צרכים מיוחדים", יצחקי מסביר.
יקב טוליפ נטוע בכפר-תקווה שבקריית-טבעון, ישוב קהילתי, ראשון מסוגו בעולם, לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. במקום שוהים כ-220 דיירים, המתמודדים עם סוגים שונים של מוגבלות מנטלית (פיגור שכלי, אוטיזם, ליקויים נפשיים) וכ-130 אנשי צוות. היקב, שהוקם במחשבה על תרומה לקהילה, מספק תעסוקה לדיירי הכפר. בתחילת הדרך, עבדו ביקב חמישה דיירים. כיום הוא מעסיק 45 דיירים - כשני שלישים מעובדיו. ומדובר בעובדים לכל דבר: בבציר, בביקבוק, באריזה ובתפעול מרכז המבקרים. לאחרונה גייס היקב תרומות בסך 1.2 מיליון שקל להקמה של פינת חי בכפר-תקווה.
בלאק טוליפ 2015 הוא, לדברי יצחקי, היין שבו אפשר יהיה לראות "סנוניות ראשונות של השפעות התהליך". הענבים הגיעו מהכרמים עליהם הושם דגש בעבודה, והחביות הבודדות נבחרו בקפידה מבין 550 החביות שביקב. ובמה בלק טוליפ 2015 שונה, למשל, מאחיו הבוגר בשנה? "פחות פרי בשל, פחות ריבתיות. מיתנו את הדברים האלה. זה יין אלגנטי יותר, מאוזן יותר, נעים יותר".
הציבור, לדעת המנכ"ל, בשל לשינוי. "לפני עשר שנים, רק יינות כבדים, בומבסטיים, מפוצצים בעץ, נחשבו ליינות 'איכותיים'. כיום זה פחות כך. הקהל התבגר והוא מעריך ומחפש יינות נעימים". מעל 14 אלף בקבוקים ו-800 בקבוקי מאגנום הוליד בלאק טוליפ 2015. 220 שקל הוא יעלה לצרכן הבוגר.