ביום שישי האחרון נחתה נבחרת ה־eFootball (כדורגל אלקטרוני) הישראלית של ההתאחדות לכדורגל בריאד, ערב הסעודית, כדי להשתתף בטורניר גמר אליפות העולם לשחקני פיפ”א (Fifae Nations Cup). מדובר בהיסטוריה שכן זו פעם ראשונה שנבחרת ישראלית מגיעה לאדמת ערב הסעודית, לאחר שבחודשים האחרונים נשמעו ברחבי העולם הערבי קולות שקראו להחרים את ישראל מהטורניר.

ההעפלה של נבחרת הגיימרים הישראלים לאליפות העולם הגיעה לאחר שלפני כחודשיים זכתה באליפות אירופה של פיפ”א שנערכה בפולין. בתחילת חודש מרץ שיחקה הנבחרת במסגרת ליגת האומות והעפילה לפלייאוף אליפות העולם.

לפי חוקי פיפ”א, ערב הסעודית לא יכולה למנוע מהנבחרת להשתתף באליפות, שתכלול גם את שירת “התקווה” בטקס הפתיחה וגם את הנפת דגל ישראל, ונאלצה להתיר את כניסת הנבחרת הישראלית עם דרכונים ישראליים, מאורע נדיר שקורה לעתים רחוקות.

נבחרת הגיימינג של פיפ''א בריאד (צילום: פיפ''א)
נבחרת הגיימינג של פיפ''א בריאד (צילום: פיפ''א)

המשלחת הישראלית כוללת את השחקנים יובל בלי המדורג כיום מקום ראשון בעולם, רועי פלדמן ונסים עיסאת, וכן המדריך ארז גבאי והמנהל צביקה קוסמן.

“אני מרגיש שמעצם העובדה שאנחנו נמצאים כאן בערב הסעודית אנחנו חלק מהיסטוריה וזה מרגש אותי מאוד, בייחוד בזכות לייצג את המדינה”, אומר פלדמן. “רק כשאני לובש את מדי נבחרת ישראל אני מרגיש את גודל המעמד וההתרגשות”.

לא היו לכם חששות? איך קיבלו אתכם?
“גם אם היו חששות, הם נעלמו ברגע שהגענו. אנחנו מרגישים פה הכי בטוחים שיש. איך שנחתנו בשדה התעופה כבר חיכו לנו, אמרו לנו שהכל בסדר ושאין לנו ממה לדאוג, וכל המאבטחים, מקומיים של סעודיה, נמצאים איתנו פה ודואגים שנרגיש בטוחים. זו הרגשה הכי טובה שאפשר לקבל ויחס מאוד חם. לא נסתובב ברחובות אלא נהיה רק במלון ובמשחקי הטורניר, אבל זה מובן לגמרי. חשוב לציין שהכל התאפשר בזכות גורמים ישראליים: ההתאחדות לכדורגל והיו”ר שינו זוארץ, משרד הפנים ומשרד התרבות והספורט, שהיו מעורבים בכך שהנסיעה שלנו תתממש ודאגו לכך שלא נהיה מרוכזים במשהו שהוא לא המשחק, כי הם ידעו כמה הטורניר הזה חשוב וידעו שאין מצב שלא נגיע לשם. בזכותם זה קורה”.

שקד סבן, ראש המשלחת הישראלית, מספר גם הוא על השהות במדינה הערבית, שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל: "רוב השהות שלנו פה אנחנו במלון ובשטח התחרות. לא אמרו לנו שאסור לנו להסתובב במקומות כאלו ואחרים אבל אנחנו נמנעים מהסתובבויות. בשטח התחרות אנחנו מסתובבים בגאווה עם מדי נבחרת ישראל וסמלי נבחרת ישראל. הנחיתה בסעודיה הייתה נעימה, קיבלו אותנו בקבלת פנים חמה וסיפקו לנו מאבטחים מטעם פיפ"א ומטעם ערב הסעודית. הכל עבר די פשוט. נעים לנו פה ונוח. אין לנו שום חששות, אנחנו מדברים בעברית חופשי וללא בעיה. אנחנו יותר משמחים לייצג את ישראל באירוע היסטורי וגדול בין 24 המדינות שמתחרות על תואר אלופת העולם".

נבחרת הגיימינג של פיפ''א בריאד (צילום: פיפ''א)
נבחרת הגיימינג של פיפ''א בריאד (צילום: פיפ''א)

“מרגע שהנבחרת הישראלית נחתה אצלנו דאגנו לאנשי ביטחון מנוסים ורבים וביקשנו מהם לבנות תוכנית אבטחה שתאפשר לישראלים להשתתף בתחרות הגיימינג כשאר המתמודדים, למרות שבנוגע לישראל זה נושא יותר רגיש וקיבלנו בחודשים האחרונים הרבה אזהרות מארגונים פוליטיים שונים שלא לאפשר את כניסת ישראל”, מסביר אחד מחברי פדרציית ה־Esports הסעודית, שביקש לא לפרסם את שמו. “בפדרציה אנחנו מאמינים שספורט גובר על פוליטיקה והבחירה בנו לארח את אליפות העולם נעשתה מתוך ידיעה שנשמור על אובייקטיביות כשמדובר במשחק, לכן הרשינו למשלחת הישראלית להיכנס לערב הסעודית. המגעים נעשו בעזרת פיפ”א ובעזרת האמריקאים שתיווכו. לפי ההסכם, הישראלים ישהו במלון באבטחה כבדה, לא יורשו לטייל או להסתובב, וגם במהלך הטורניר הם יאובטחו יותר משאר המתמודדים. אנחנו רוצים להוכיח שערב הסעודית פתוחה לארח אירועי ספורט בינלאומיים ולא מפלה ספורטאים, בכל תחום שהוא, על רקע המקום שממנו הם באים”.

נבחרת ה־eFootball של ישראל הוקמה בשנת 2020 ומדורגת כיום במקום ה־12 בדירוג העולמי. הנבחרת הישראלית, הנתפסת כפייבוריטית, היא אחת מ־24 הנבחרות שהעפילו לאליפות העולם מתוך 89 מדינות שהתחרו.

פלדמן (21) מעיד כי הוא משחק בפיפ”א מגיל 16, על אף שחלם להיות כדורגלן מקצועי: “תמיד אהבתי כדורגל ורציתי להיות שחקן כדורגל אבל בגלל שהתחלתי בגיל מאוחר זה לא התאפשר. לעומת זאת אחי, שהתחיל לשחק במכבי תל אביב בגיל 6 וכיום בן 16, קיבל בדיוק זימון להצטרף לנבחרת הנוער של ישראל בכדורגל. ואני? אני משחק גיימינג בערב הסעודית. כל אחד מגשים את הייעוד שלו. זה הפך אצלי למקצוע לכל דבר. היה לי מאוד קל להתחבר לפיפ”א ותחושת הניצחון אחרי כל משחק היא משהו שאתה מתחיל ליהנות ממנו וברגע שאתה מרגיש את התחושה הזו פעם אחת – אתה נמשך לנצח בכל פעם”.

באיזה שלב החלטת להפוך את התחביב למקצוע?
“התחלתי לשחק בשביל הכיף, כמו כל ילד נורמטיבי, ויש אופציה דרך הטורנירים שיש באונליין מהבית, להעפיל למוקדמות בחו”ל, ופשוט בגיל 17 הצלחתי לעלות לטורניר. ברגע שעליתי הבנתי שאני לא ברמה רגילה אלא יותר מזה, וכמה ימים אחרי זה כבר חתמתי בסוכנות ESports הגרמנית שמתעסקת בשחקני פיפ”א, מוצאת להם קבוצה ודואגת להם ואני איתם כבר חמש שנים ולעוד כמה שנים, תחת חוזה. מהרגע הזה הבנתי שזה הופך להיות מקצוע אצלי. כרגע אני חבר בקבוצת הגיימינג הישראלית ‘נום’ שמחזיקה קבוצות בכמה משחקי גיימינג והם גם חלק מההצלחה שלי. זו העבודה שלי. הם הגוף המרכזי שתומך בי”.

איך נערכתם למשחקים?
“אנחנו מתכוננים לרגע הזה מהשנייה שפיפ”א 23 יצא, שזה היה באוקטובר 2022. בדצמבר 2022 התחלנו את קמפיין המוקדמות שלנו. בדרך לטורניר הזה זכינו באליפות אירופה ואנחנו מגיעים לתחרות כאלופי אירופה מכהנים עם מטרה לחזור לישראל כאלופי עולם. זה אמור להיות מאוד קשה אבל זה טורניר שאנחנו מגיעים אליו כפייבוריטים ו'גביע' זו לא מילה גסה, אני בטוח שכל הנבחרות חוששות מאיתנו. התאמנו הרבה ואנחנו מתאמנים גם כשאנחנו פה, בטורניר, ואנחנו כבר לא יכולים לחכות ליום שלישי בשעה 20:00 בערב כשיתחילו המשחקים. אנחנו נמצאים בשלב הבתים עם גרמניה, שוודיה, פרו, דרום אפריקה והודו ומתוך שש הקבוצות האלה עולות ארבע הראשונות ואנחנו ננסה לסיים את הבית במקום הראשון כי זה חשוב מאוד להצלבה בשלב הנוקאאוט”.

במה זה שונה מאליפות אירופה, מבחינת החוויה?
“החוויה פה בכלל לא שונה מאליפות אירופה, זה באמת מרגיש לי כמו כל טורניר רגיל. הייתי כבר בעשרה טורנירים בחו”ל וזה באמת מרגיש כמו טורניר רגיל, הודות ליחס החם שאנחנו מקבלים פה מהסעודים. מן הסתם זה יותר מעניין כי זו אליפות עולם והתכוננו לזה כל השנה ואנחנו יודעים שאנחנו עושים היסטוריה כשאנחנו מייצגים פה את המדינה. אנחנו כבר לא יכולים לחכות להניף את הדגל ולשיר את ההמנון”.

"זה כמו כל טורניר גדול, יש מוקדמות, יש הכנה מראש וזה רגע השיא באמת", מוסיף סבן. "אנחנו יותר משמחים להיות כאן ולייצג את המדינה בכבוד. אין שוני מהותי, השוני היחיד הוא שזו אליפות אירופה וזו אליפות העולם ויש נבחרות נוספות שאינן באירופה. אנחנו מכוונים הכי גבוה בכל טורניר. מרגע שהתחלנו להתחרות לפני ארבע שנים העפלנו לכל טורניר והשמיים הם הגבול. המטרה היא לזכות בטורניר הזה. השתתפות ישראל באליפות העולם בערב הסעודית היא הרבה בזכות גורמים ממשלתיים, אנשי התאחדות הכדורגל בישראל ובפרט היו"ר שינו זוארץ שבזכותו אנחנו כאן".