קרנבל בנמל: הגרלת חצי גמר גביע המדינה סיפקה לאוהדי הכדורגל החיפאים דרבי נוסף, ובכרמל מצפים לחגיגת כדורגל ביציעים ועל הדשא. בעוד שבמכבי חולמים על דאבל שיחתום את אחת העונות הטובות ביותר בהיסטוריה של הירוקים, בקריית חיים מייחלים להפתעה שתוכל להציל את העונה המאכזבת עד כה עבור האדומים. 

רגע לפני שהקבוצות נפגשות שוב בשלב מכריע בטורניר הכדורגל החשוב ביותר שיש כאן, מעריב חוזר לעימותים הגדולים ביותר שנערכו בין השתיים בגביע המדינה.

הגמר הראשון בהיסטוריה

הפעם הראשונה שבה שתי הקבוצות מהכרמל העפילו יחד לגמר גביע המדינה הייתה ב-1963, שנה אחת בלבד לאחר שמכבי זכתה בתואר בפעם הראשונה בתולדותיה בזכות ניצחון על מכבי ת"א בשלב האחרון של המפעל. באותה תקופה כיכבו בשורות הירוקים שמות כמו אהרון אמר, אברהם מנצ'ל, אשר עלמניף וג'וני הרדי, כשמנגד אצל האדומים, שחוו עונה גרועה במיוחד בליגה, בלטו רובי יאנג ויצחק אנגלנדר.


מתוך גיליון מעריב ביום המשחק. צילום: ארכיון מעריב
מתוך גיליון מעריב ביום המשחק. צילום: ארכיון מעריב


10,000 צופים הגיעו לאצטדיון קרית אליעזר ב-27 במאי 1963 על מנת לחזות באירוע חסר התקדים, שהוצג בגיליון "מעריב" שיצא באותו יום תחת הכותרת "חיפה עושה היסטוריה במשחקי הגביע". הכותב ס.בן עמי אף תיאר את האווירה המתוחה בעיר לקראת המשחק, כשכתב: "אפשר היה לראות אתמול חבורות-חבורות של אוהדי כדורגל שרופים מתגודדות סביב בתי הקפה, 'בסיסי המפגש' של הקבוצות, ומתדיינות בחום רב על הסיכויים. הדעה ברחוב היא – משחק שקול כוחות...".

בסופו של דבר, אוהדי הקבוצות לא נאלצו להמתין זמן רב לשער הראשון והיחיד במשחק, שנפל כבר בדקה השלישית מרגלי שמחה אורן לזכות האדומים, בדרך לזכייה היסטורית בגביע המדינה. שלוש שנים לאחר מכן הם עשו זאת שוב.

נקמה ירוקה מתוקה

שלוש שנים לאחר שעברה לידי יעקב שחר ושנה אחרי אחת מעונות השיא שלה, בה זכתה באליפות ללא הפסד ליגה, מכבי חיפה הצליחה למצב את עצמה כאחת הקבוצות החזקות בישראל, וככזו היא לא ויתרה על אף תואר. לאחר שהפסידה את האליפות ליריבה השנואה מת"א היא התייצבה לגמר הגביע החיפאי השני מאז קום המדינה מול המועדון שנרכש באותה עת על ידי רובי שפירא.

32 שנים לאחר שברון הלב באותו דרבי היסטורי, מכבי חיפה הגיעה לאצטדיון רמת גן ב-30 במאי 1995 עם הרכב שכלל חלק מהשחקנים הגדולים של תור הזהב של הכדורגל הישראלי, ביניהם אייל ברקוביץ', חיים רביבו, משה גלאם, סרגיי קנדאורוב, אלון חזן ורוני לוי. מהעבר השני, את האדומים הנהיג אז טל בנין, כשלצדו בלטו ראובן עטר, עופר טלקר, אלון חלפון והישאם זועבי. 



23,000 האוהדים צפו בהפועל תוקפת ראשונה, אך דווקא מכבי הייתה זו שעלתה ליתרון ראשון בדקה התשיעית משער של עופר שטרית. מרגע זה החבורה של גיורא שפיגל לא הורידה את הרגל מהגז והצליחה להכפיל את התוצאה בזכות בעיטה של משה גלאם היישר לרשת הגבוהה בדקה ה-60, תוך שהיא רושמת זכייה רביעית בגביע המדינה ומשיגה נקמה מתוקה מבחינתה.

כשבניון סירב להתחלף

עונת 1999/2000 הייתה אחת הגדולות ביותר בקריירה של יוסי בניון, שסיים אותה עם 19 שערים ו-16 בישולים. ואולם, אירוע אחד יוצא דופן שהתרחש במהלך משחק הדרבי בשמינית גמר גביע המדינה, לא נשכח לו עד היום.

ב-7 במרץ 2,000 הירוקים עדיין היו במרוץ האליפות, הרבה בזכות צירופם של שחקני הרכש סרגיי קלשצ'נקו וריימונדס ז'וטאוטאס, בעוד שמעבר לכביש אלופת עונת 1998/9 רשמה הישגים יפים באירופה אמנם, כשהצליחה להדיח קבוצות כמו ברוז' ובשיקטאש, אך זייפה בליגה.

בניון בקדנציה הראשונה אצל הירוקים. צילום: עדי אבישי
בניון בקדנציה הראשונה אצל הירוקים. צילום: עדי אבישי


החבורה של אלי כהן ("השריף"), שהצטרף לקבוצה באותה עונה, כבשה שני שערים מרגלי יז'י בז'צ'ק ואדורם קייסי, והאדומים השיבו בשניים משלהם מרגלי עמיר תורג'מן. לקראת סיום המשחק החליט כהן שהוא מעוניין לערוך שינוי והשלט עם המספר 15 הונף, מה שהרגיז, ככל הנראה, את בניון שסירב לרדת לספסל.

במהלך המחזורים הבאים בליגה מכבי חיפה נכנסה לרצף של הפסדים, מה שהביא בהמשך אף לפיטוריו של מאמנה. מהדרבי, לעומת זאת, היא הצליחה לצאת בסופו של דבר כשידה על העליונה בתום דו קרב פנדלים.

לדרבי חוקים משלו

ההתמודדות שהתרחשה בין המועדונים בעונת 2004/5 הייתה המותחת ביותר ברשימה, וזו שהוכיחה שלדרבי חוקים משלו. מכבי חיפה הגיעה לשמינית הגמר כאלופת העונה הקודמת ולאחר שכמעט הצליחה להעפיל בפעם השנייה בתולדותיה לשלב הבתים של ליגה האלופות.

מנגד, המועדון שעבר לידיו של יואב כץ בתחילת אותה עונה היה מסובך במלחמות הישרדות, שהסתיימו בסופו של דבר במפח נפש ובירידה נוספת לליגה השנייה, לאחר חזרה בת שנה אחת בלבד.

למרות יחסי הכוחות הברורים, האוהדים הירוקים ביציע ג' המיתולוגי נכנסו להלם כבר בדקה השישית כשג'ף טוטואנה הקונגולזי העלה את קבוצתו ל-0:1 מפתיע. הפועל המשיכה לתקוף ו-10 דקות בלבד לאחר מכן סלאח חסארמה הצליח להכפיל את התוצאה בנגיחה. החבורה של רוני לוי לא נכנעה והצליחה להשוות עד סוף המחצית משערים של עידן טל (דקה 21) וחיים מגרשווילי (45).

עם זאת, בניגוד ליכולתה במהלך אותה עונה עד לשלב זה, הפועל לא התפרקה ושוב חזרה להוביל בדקה ה-62, בזכות מהלך נהדר של כפיר ליבוביץ' שהסתיים בבעיטה של טוטואנה לרשת, אך הירוקים הראו אופי והצליחו לחזור למשחק בזכות חאבייר דירסאו. לאחר 120 דקות הקבוצות ניגשו לבעוט מהנקודה הלבנה, ודווקא עידן טל וחבריו היו אלה שלא עמדו בלחץ והודחו במפתיע על ידי הקבוצה של ניר לוין.

כמו אז?
בעונת 2010/11, שהסתיימה עם אליפות ירוקה, יחסי הכוחות בין החיפאיות היו דומים לאלו השוררים ביניהן כיום, כאשר מכבי הגיעה להתמודדות ברבע גמר גביע המדינה מהמקום הראשון, בעוד שהפועל התמקמה באותה עונה במרכז הטבלה.

לרשות אלישע לוי, שהתייצב הפעם על הקווים כמאמן מכבי חיפה, עמד סגל מרשים שכלל את ליאור רפאלוב, תומר חמד, אריק בנאדו, אנדריי פילאבסקי, עידן ורד ועוד. את הפועל של ניצן שירזי ז"ל, לעומת זאת, הוביל מיודענו עדן בן בסט, שהעלה את קבוצתו ליתרון מפתיע בדקה ה-29 לאחר שכבש מהנקודה הלבנה. 

ואולם, בעונה הזו לא היה מי שיעצור את הירוקים, שהצליחו לחזור לעניינים עם בעיטה מהאוויר של עידן ורד לקראת הירידה להפסקה. בפתח המחצית השנייה גם אלופת אותה עונה זכתה לגשת לנקודה הלבנה ולהפוך את התוצאה מרגלי רפאלוב, שהוסיף שער נוסף לקראת הסיום, בדרך ל-1:3.

חגיגה כפולה
הפעם האחרונה שבה התמודדו החיפאיות זו מול זו בשלב רבע גמר הייתה בפברואר-מרץ 2018. הפתיחה של המשחק הראשון במסגרת המפגש הכפול בין השתיים הייתה מבטיחה עבור הירוקים, שירדו למחצית ביתרון 0:2 מרגלי ניקיטה רוקאביצה וסינטיהו סלליך, אך במחצית השנייה חלה תפנית חדה בעלילה. האדומים של ניר קלינגר יצאו אליה כמו מלוע של תותח, והצליחו לחזור ל-2:2 דרמטי בזכות אלון תורג'מן וגבריאל תאמאש הנהדר, עם שער בלתי נשכח.

גם את המשחק השני בסדרה, אותו אירחו האדומים, פתחה מכבי בסערה ועלתה ל-0:1 מהיר בזכות שלומי אזולאי, אך טעות קשה של השוער הצעיר עומרי גלזר עלתה לה ביוקר. בדקה ה-45 גלזר מסר את הכדור היישר לרגליו של אלון תורג'מן, שלא התבלבל והשווה מקרוב. החבורה של קלינגר לא מעדה פעם נוספת במחצית השנייה, והמשיכה לשלב הבא בזכות שערי חוץ, בדרך לזכייה בגביע הרביעי בתולדותיה.  

גבריאל תאמאש (צילום: ערן לוף)
גבריאל תאמאש (צילום: ערן לוף)