גל החום יגיע היום (שישי) לשיאו וברוב אזורי הארץ צפויים עומסי חום כבדים עד קיצוניים. על פי תחזית מזג האוויר של השירות המטאורולוגי בבית דגן, ייעשה מחר חם מהרגיל עד שרבי ברוב האזורים ובמקביל לעומסי החום הכבדים עד הקיצונים, הרוחות יתחזקו, בעיקר בדרום הארץ. יעשה אביך ואף ייתכן גשם מקומי.

מזג אוויר קיצוני: רוחות עזות במישור החוף, סופות חול ענקיות בדרום | צפו

בשבת צפויה ירידה ניכר במידות החום, בעיקר במישור החוף ובשפלה, אך יוסיף להיות חם מהרגיל, בעיקר בפנים הארץ ובהרים וייתכן אובך. ביום ראשון צפויה ירידה ניכרת נוספת במידות החום, בעיקר בהרים ובפנים הארץ והטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

בבית העלמין בדימונה פרגולה קרסה כנראה כתוצאה מהרוחות שהיו בלילה.

פרגולה קרסה בבית העלמין בדימונה (צילום: דן בונבידה)
פרגולה קרסה בבית העלמין בדימונה (צילום: דן בונבידה)

בשל גל החום הכבד, נציב כבאות והצלה, רב טפסר אייל כספי, הוציא צו האוסר על הדלקת אש בכל רחבי הארץ. הצו יחול החל מהיום בשעה 8.00 - עד חצות. במקביל, רשות הטבע והגנים הודיעה כי בשל תנאי השרב הכבד והחשש מסכנת שריפות ייסגרו היום מסלולי הטיול הרגלי בשמורות הטבע והגנים הלאומיים באזור הרי יהודה והשפלה, ממזרח לכביש 38.

ברשות הודיעו, כי ניתן יהיה לבקר באתרים קולטי קהל בקרבת מקור מי שתייה. בעקבות השרב הכבד, הזהירה קרן קיימת לישראל את הציבור מפני הדלקת אש ביערות מחשש לשריפות. "בשל תחזית השירות המטאורולוגי הצופה שרב כבד ביום שישי, חל איסור מוחלט על הדלקת אש בשטחים המיוערים. אנו קוראים לציבור לגלות אחריות ומשנה זהירות, כדי למנוע דליקות שיסכנו חיי אדם, בעלי חיים וחורש טבעי", ציין הממונה על ההגנה מאש בקק"ל, רמי זריצקי.

חוף אשקלון בקיץ (צילום: אבשלום ששוני)
חוף אשקלון בקיץ (צילום: אבשלום ששוני)

במשרד הבריאות פרסמו שורת הנחיות להתמודדות עם מזג האוויר חם. בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אויר. זוהי הדרך הטובה ביותר לקירור הבית. אין צורך להפעיל את המזגן בכל שעות היממה, אבל חשוב לעשות זאת בשעות שיא החום. במקומות בהם אין מיזוג אויר, מומלץ לשהות מספר שעות במקום ציבורי ממוזג, ולצמצם את משך השהיה בחום.

מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר טמפרטורת הסביבה היא מעל 35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית. מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הבית מאוורר. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%. רחצה במים קרירים במקלחת או אמבטיה עוזרת בקירור הגוף ורצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.

יש להימנע מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב. בשעות החום רצוי לנוח. מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת במזג אויר חם. אם עליכם לעשות פעילות גופנית, הקפידו לשתות במהלך הפעילות, בנוסף לשתיה היומית המומלצת, עוד 2-4 כוסות מים קרים או שתיה קלה אחרת. 

במידה וישנה חובה לצאת החוצה, יש להקפיד לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים ולמרוח קרם הגנה מפני השמש. כדאי לנוח לעתים קרובות במקום מוצל ויש לצמצם למינימום את השהיה והמאמץ בחום. במשרד הבריאות מזהירים כי לעולם אין להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.

בנוסף, יש להרבות בשתית מים קרים או שתיה קלה אחרת ורצוי למעט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול. כמות השתיה הנדרשת היא 8-10 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא. כמו כן, יש להקפיד על ארוחות קלות ומאוזנות. 

במצב הרגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה, ומונע את עליית חום הגוף.  אולם, במזג אויר חם וכשהלחות גבוהה, הזיעה אינה מתאדה במהירות, והגוף לא יכול להתקרר. יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום. הסכנה הבריאותית ממזג אויר חם גדולה במיוחד אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מחלות כרוניות, מטופלים בתרופות מסוימות, בעת מחלה חריפה או במצב של חסר בנוזלים (התייבשות). גם קשישים המתגוררים לבד נמצאים בסיכון גבוה יותר להנזק בריאותית במזג אויר חם.