תחזית מזג האוויר: מזג האוויר הסוער, שהחל לפני שבוע, ימשך גם בימים הקרובים וגם סוף השבוע צפוי להיות גשום וקר. על פי תחזית השירות המטאורולוגית בבית דגן, הלילה צפויים לרדת גשמים לפרקים מלווים בסופות רעמים בצפון הארץ ובמרכזה. קיים חשש להצפות מקומיות לאורך מישור החוף. בפסגות הגבוהות של הרי הצפון ייתכן שלג. על פי נתוני רשות המים, מפלס הכנרת עלה במהלך היממה האחרונה ב-15 ס"מ, מה שמהווה שיא עונתי, כך על פי נתוני רשות המים. 

היום (רביעי), גשם לפרקים צפוי לרדת בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף והוא ילווה בסופות רעמים בודדות. במרכז הארץ צפוי גשם מקומי. בפסגות הגבוהות של הרי הצפון ייתכן שלק ועדיין קיים חשש קל מהצפות מקומיות לאורך מישור החוף ויוסיף להיות קר מהרגיל.

ביום חמישי, גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יחידות ירד בעיקר במישור החוף. משעות הצהריים ובערב, הגשם יתחזק גם בצפון הארץ. בדרום הארץ ייתכן גשם מקומי.

בשירות המטאורולוגי מתריעים, כי יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה. ביום שישי, בצפון הארץ ובמרכזה צפויים לרדת גשמים מידי פעם, מלווים בסופות רעמים בודדות. משעות הצהריים, גשמים מקומיים ירדו גם בדרום הארץ וקיים חשש קל משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.

צפויה עלייה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יהיה קר מהרגיל לעונה. בשבת, גשם יוסיף לרדת מידי פעם בצפון הארץ ובמרכזה ועדיין ייתכנו סופות רעמים יחידות. יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה.

בינתיים, באתר החרמון נערמו כמויות מרשימות של שלג.  במהלך היממה האחרונה נוספו עוד כ-20 סמ' שלג. גובה השלג: מפלס תחתון - 80 סמ', מפלס עליון מעל מטר 1. למרות התנאים בשטח, אתר החרמון סגור עקב המצב הביטחוני.

אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)

אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)

מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, מסר, כי מתחילת המערכת החורפית, לפני כשבוע, כמות המשקעים הגבוהה ביותר נמדדה בתחנת המדידה בבני דרור בשרון – 224 מ"מ.

בדליית אל כרמל נמדדו 206 מ"מנ, בחרשים – 188, בצפון תל אביב – 186, בדרום תל אביב – 135, בחיפה – 172, בזכרון יעקב – 170, בצפת – 168, בבית דגן – 150, בירושלים – 107, באשקלון – 89 ובבאר שבע – 36.

מפל סער, רמת הגולן (צילום :שימי בנימין, החברה להגנת הטבע)

על רקע גל הקור, אומרת הדס קהלני, מנהל שירותי הפיזיוטרפיה של שירות בריאות כללית במחוז דן פתח תקווה, כי לפעילות הגופנית בחורף ישנה חשיבות רבה דווקא בגלל שהכל עובד בעצלתיים.

"כאשר אין חשק לצאת ולהתאמן ובמקום זה מעדיפים להתחמם בבי ומן הסתם הדבר מלווה גם באכילה רבה יותר של תבשילים ומאכלים שונים, הדבר עלול לגרום לעיתים להצטברות של משקל עודף לגוף", היא מתריעה ומספקת שורת הלצות לאימון תחת קורת גג:

דבר ראשון - תישארו אקטיביים - אין חובה לבצע את כל הפעילות במכה אחת וניתן לבצעה לסירוגין לאורך היום. הפעילות לא חייבת להיות בעצימות גבוהה; סדרת ניקיונות יסודיים בבית, עליה במדרגות, עבודת גינון יכולים לשמש כתחליף הולם. 

התלבשו במספר שכבות על מנת לשמור על חום הגוף - אחת הסכנות של פעילות גופנית בתנאי קור היא אובדן חום. הסכנה אינה טמונה באוויר הקר כשלעצמו, אלא בשילוב שבין האוויר הקפוא לבין הזיעה. תהליך ההזעה ממשיך גם במהלך פעילות גופנית בתנאי קור. הזיעה נספגת בבגדים, והבגדים הלחים וספוגי הזיעה מגבירים את קצב איבוד החום מן הגוף. 

על מנת למנוע איבוד חום מהגוף, יש להתלבש בשלוש שכבות; התחילו עם שכבה ראשונית של בגד מנדף זיעה. השתדלו שהשכבה השנייה תהיה עשויה מפליס שלוכד את האוויר, יוצר שכבת בידוד   

מסביב לגוף ושומר על חום הגוף. השכבה העליונה צריכה להיות חסינה לרוח ומים כמו מעילי ניילון. לשם חימום האוויר אותו אתם נושמים, ניתן ללבוש מסכה על הפה או לחלופין לכסות את הפה בעזרת צעיף. בימים קרים במיוחד, השתמשו גם בכפפות ובכובע.

אל תפחיתו את צריכת הנוזלים שלכם - אמנם קצב ההזעה בתנאי קור נמוך יותר מזה המושג בתנאי מזג אוויר חם, אבל עדיין ניתן לאבד כמות רבה של נוזלים. 

אובדן הנוזלים מתרחש גם דרך מערכת הנשימה עקב קצב נשימה מוגבר; חשיפה לקור מגבירה אף את קצב ייצור השתן. בתנאי קור מנגנון הצמא הופך לפחות רגיש ומכאן קצרה הדרך לאיבוד רב של נוזלים, להתייבשות, לירידה ביכולת הביצוע ובירידה ביכולתו של הגוף לשמור על הטמפרטורה. מומלץ לשתות לפני הפעילות ומיד בסיומה.

הימנעו מביצוע פעילות גופנית בימים בהם הרוח חזקה - לרוח חזקה יש אפקט המוריד את טמפרטורת הגוף עד 10 מעלות , בימים כאלו רצוי לבצע פעילות גופנית תחת קורת גג.

היזהרו ממשטחים חלקים לאחר הגשם - לשם השגת יציבות מרבית, השתמשו בנעליים היוצרות מספיק חיכוך עם הרצפה לצורך מניעה של נפילות.

עדי פיאדה, מנהלת שיווק, ב״תיירות גולן״ סיפרה על תנועת המטיילים בתקופה הזו של השנה בגולן: ״אנחנו עכשיו בתקופה הכי יפה של הגולן, הכול ירוק, המים זורמים בכל פינה. קמנו לבוקר לבן של שלג. האזור שלנו בדרך כלל מפוצץ בתיירים בתקופה הזו של השנה - אך מכורח הנסיבות יש פחות מטיילים כעת. יש אנשים שמגיעים לאזור, בעיקר לגיחה קצרה - אך לא נשארים לישון כאן, אנחנו בתקופה קשוחה גם לעסקים. הרבה מתושבי הגולן הם בעלי צימרים שמתחילת המלחמה ועד עכשיו מארחים משפחות מפונות, הם פתחו את בתיהם ועסקיהם. הייתה כאן באזור התגייסות אדירה של התושבים לטובת המפונים והחיילים - וכעת הם צריכים לחזור ולהתפרנס, להפעיל את העסקים מחדש. הם מנסים להרים את הראש, לקיים שגרה אך צריכים תמיכה ועזרה של תושבים שיגיעו להתארח ויניעו את גלגלי התיירות״.