ינואר 2024 לא שובר אמנם שיאים בכמויות הגשם, אולם הוא מדורג גבוה בהשוואה לעבר. במספר אזורים בהם כמויות הגשם היו פי שניים מהממוצע, כמו אזור השרון ובחלקים מהגליל המערבי, מצפון מזרח הארץ וממישור החוף הדרומי ינואר מדורג במקום השלישי או הרביעי ב-70 עד 80 השנים האחרונות. חודשי ינואר דומים או גשומים יותר היו בשנים 2020, 2000, 1974 ו-1969.

מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, מסר, כי מתחילת המערכת הגשומה, ב-22 בינואר, כמויות המשקעים הגבוהות ביותר נמדדו ברובן בתחנות מדידה בצפון, בשרון, בשפלה, בשומרון ובמישור החוף: בתחנת בני דרור בשרון נמדדו 327 מ"מ, בתחנת הכפר הירוק בצפון תל אביב – 314 מ"מ, בזכרון יעקב – 280 מ"מ, בקיבוץ אילון – 276, בקרני שומרון – 253 מ"מ, בשבי ציון – 242 מ"מ, במרום גולן – 235 מ"מ, בתל אביב דרום – 230 מ"מ, בבית דגן – 216 מ"מ, בצפת – 203 מ"מ, בירושלים – 130 מ"מ, באשקלון – 123 מ"מ ובבאר שבע – 39 מ"מ. ד"ר עמוס פורת, ציין, כי על פי סיכום הנתונים,  חודש ינואר היה גשום במידה ניכרת מהממוצע.

כמויות הגשם הגיעו לפי-1.5 עד לפי-2 מהממוצע בצפון הארץ ובמרכזה ובמספר אזורים, חודש ינואר היה השלישי או הרביעי הגשום ביותר בסדרת המדידות של השירות המטאורולוגי לאורך עשרות שנים. גשמי ינואר ירדו ברובם בשני פרקים ארוכים, האחד לקראת אמצע החודש והשני בחלקו האחרון של החודש. 

אנשים ברחוב בגשם בירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אנשים ברחוב בגשם בירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

הפרק השני החל ב-22 בינואר והוא נמשך לתוך חודש פברואר, כך שהוא צפוי להימשך למעלה משבועיים ברציפות, מה שהופך אותו לחריג במשכו. 

 ד"ר פורת ציין עוד כי בנוסף לפרקי גשם אלו היה עוד פרק עם מעט משקעים בתחילת ינואר, כך שלכל אורך ינואר מספר ימי הגשם עלה על הממוצע במידה ניכרת. זאת, בשונה ממיעוט ימי הגשם שהיו בתחילת העונה. במהלך פרקי הגשם המרכזיים בינואר ובתחילת פברואר היה קריר מהממוצע, אולם בחלקו הראשון וכן בפרק הזמן שבין אירועי הגשם היה חם מהממוצע במידה ניכרת, כך שינואר היה בסיכומו חם מהממוצע. ד"ר פורת הסביר כי שילוב זה של חודש חורפי שהוא גשום מאוד וגם חם מהממוצע הוא יוצא דופן ולא התרחש דבר דומה לזה בעבר.

בתוך כך, על פי נתוני המדידה של רשות המים מפלס הכנרת עלה בסוף השבוע האחרון בכ-14.5 ס"מ ועומד על 210.455-, מרחק של 1.645 מ' מקו אדום עליון. הירדן ששומר על ספיקה גבוהה של  כ-50 מק/שנ.

גשם בגן הלאומי כורזים. דקל שגב, רשות הטבע והגנים (צילום :דקל שגב, רשות הטבע והגנים)

החורף יישאר עד יום שלישי, אולם השמש כבר מחכה מעבר לפינה 

מזג האוויר הגשום והקר צפוי להימשך עד יום שלישי. על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, היום (ראשון) ירדו גשמים מידי פעם, מלווים בסופות רעמים יחידות, יוסיפו לרדת בצפון הארץ ובמרכזה. יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה. מידות החום בתל אביב יגיעו ל-14 מעלות, בירושלים – 11, בחיפה – 14, בטבריה – 16, בצפת – 9, בבאר שבע – 15, במצפה רמון – 11 ובאילת – 21.

ביום שני, בצפון הארץ ובמרכזה עדיין צפויים גשמים מידי פעם. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

גם ביום שלישי, בצפון הארץ ובמרכזה עדיין צפויים גשמים מקומיים, ברובם קלים, אבל תחול עלייה בטמפרטורות והן יהיו רגילות לעונה.

ביום רביעי גם לא צפויים על פי התחזית הנוכחית גשמים, ותחול עלייה נוספת בטמפרטורות.